Stoppen met roken...

Gestart door Palomino, april 20, 2009, 17:53:03 PM

Belinda

Mijn verhaal;

Eerst 10 jaar gerookt
Toen 3 jaar gestopt (gestopt met behulp van het boek van Allen Carr)
na 1 stomme actie van het opsteken van een sigaret nu weer 2 jaar aan het roken...
Inmiddels genoeg redenen gevonden om weer te gaan stoppen met roken...............
Alleen.... ik zit er continu mee in gedachten....... hoe meer ik denk aan stoppen met roken hoe groter het gevecht in mezelf.
Ik heb al besloten geen sigaretten meer te halen. Toen had ik ergens nog van die ranzige zelf maak sigaretten liggen.... niet te doen maar ja als ik mijn nicotine maar binnen krijg....... dus daar leef ik nu mee, weliswaar rook ik minder maar ja ik wil gewoon helemaal rookvrij zijn...

Nu naar mijn zoektocht naar ondersteuning om te stoppen kwam ik deze techniek tegen;

De 7 stappen NLP techniek die je kan gebruiken is:

    Beslis dat je wilt stoppen met [...].
    Vraag je af of het goed voor je is wat je doet.
    Vraag je af of het goed voor je is om te stoppen.
    Achterhaal de positieve intentie van je [...] (bijvoorbeeld: ik denk na tijdens het [...], ik voel me veilig, ik rust etc …).
    Bedenk situaties waarin je dat ook bereikt zonder te [...].
    En dan beslis je gewoon dat je ermee stopt.
    Vergeet dat je onthouden hebt dat je het nodig hebt …


Welk lid kan de NLP techniek wat meer uitbreiden voor mij........

en wie wil mij wat ondersteunen met mooie positieve slaag verhalen  ;D

En niet allemaal oh zo moeilijk en pff want dat helpt niet hahahahaha

cathy

Affirmatie: ik wil gezond leven.
Ben er zelf van overtuigd dat als je de oodzaak ervan inziet dat je vanzelf
stopt met roken. Ik ben om gezondheidsredenen nu 5 jaar rookvrij. De eerste
maand was echt een gevecht, zelfs nog 14 dagen AD geslikt. Maar daarna ging
het langzaam beter. Gewoon stoppen met die zooi joh, het helpt niet tegen stress,
je bent verslaafd aan de nicotine.

Cathy

Belinda

Hey Cathy!

Dank voor je reactie. Heel duidelijk indd!
Mijn affirmatie naast gezond leven, dat ik ook lief voor mezelf wil zijn.
Dat doe ik ook al en zie ik in alles terug. Ik doe dingen waar ik plezier in heb, ga met mensen om waar ik plezier mee heb. Echt een hele omslag met voorheen. Ik eet ook gezond, ik sport, ik drink niet, heb een duidelijk dag en nacht ritme. Het slechte wat ik doe is roken!
En de oorzaak??? Gewoonte, alsof het bij mij is gaan horen, patronen....... zo voelt het.

Wat is AD?

Sweetie

Hallo Belinda,

Ik heb 15 jaar gerookt , verscheidene malen gestopt , van die filtertjes opgestoken waar je als een gek aan trekt om iets binnen te krijgen , op den duur haalde ik het filtertje  eraf omdat mijn kaken pijn deden en trok ik aan mijn sigaret om het vervolgens er terug op te steken .. kauwgom tablet geprobeerd enz ... tot .. de ene dag dat ik zei " en nu is het genoeg " ! ik heb mijn pakje opgerookt en ben gestopt , zonder iets , helemaal vanzelf ... en nu komt het Belinda , ...je moet er klaar voor zijn ! , ventje idem dito : nu meer dan 7 jaar geleden , gestopt de week of 2 weken voor kerstmis , ik zei hem nog , komaan , wacht tot na de dagen en hij zei NEEN , ik stop NU , hij is er ook mee gestopt en heeft er nooit meer aangeraakt zonder middelen .
Je moet er gewoon klaar voor zijn en dan gaat het ook vanzelf , ik bedoel het is niet zo lastig , ik heb geen depressies gekregen , stond niet te shaken , ging niet aan een andermans schouder gaan hangen om toch maar even de rook van de roker te kunnen opsnuiven , geen mensen weggejaagd die stonden te roken ...
Ik was er klaar voor en het ging heel erg goed , ik was echt verbaasd hoe ik het deed !!

Wel af en toe heel even in mijn tas als ik uitging  , zoekend naar dat pakje die er niet inzat en dat heeft wel 2-3 jaar geduurd niet dat ik er zin in had maar de gewoonte die naar boven kwam , dan denk je direkt wel van .. wat doe ik nu .. ik rook niet meer ..  :o, ook verscheidene malen gedroomd dat ik rookte maar nooit nog een sigaret aangeraakt , ben nu bijna 12 jaar ervan af

Liefs
Suzy

Carla

Die verhalen zoals Suzy het vertelt (als je er echt klaar voor bent, dan lukt het) ken ik ook uit mijn directe omgeving. Maar zelf was ik er blijkbaar nooit echt klaar voor, want langer dan 3 maanden niet roken is mij niet gelukt. Ik begon met roken toen ik elf jaar was en 2 jaar geleden (inmiddels 55) was ik zo ziek dat ik fysiek simpelweg niet meer roken kon. Ik heb al heel lang copd maar ik wilde er niet aan  ;) maar goed, toen werd ik in feite gedwongen shag en sigaretten achterwege te laten. En bij mij speelde heel erg wat jij ook al aangaf Belinda, gewoonte. De gewoonte van 44 jaar iets in mijn vingers hebben en naar mijn mond toebrengen en iets inhaleren. Dat ben je zomaar niet kwijt, zelfs niet als je heel ziek bent.

In 2008 had ik al eens een electronische sigaret geprobeerd, maar toen stond dat allemaal nog heel erg in de kinderschoenen. Maar begin 2010 heb ik dat weer opnieuw geprobeerd ipv weer een sigaretje op te steken toen ik weer wat lucht kreeg. En het is wel even zoeken voordat je iets hebt gevonden wat bevalt, en het is niet hetzelfde als 'gewoon' roken, maar mijn lichamelijke gesteldheid is er zoveel op vooruit gegaan. Mijn arts zei, prima zo, dit mag je gerust blijven doen. Ik kreeg nog steeds mijn portie nicotine, en ik kon nog steeds mijn gewoonte in stand houden, zonder dat het schadelijk was voor mijn gezondheid.

Bij een electronische sigaret koop je liquid met 0 - 24 mg nicotine, en ik begon natuurlijk met een hoog gehalte. Nu, na ruim 2 jaar zit er bij mij nauwelijks meer nicotine in, en ik heb daar nauwelijks moeite voor gedaan. Ik heb mezelf ook geen 'moeten' opgelegd. En ik zou niet meer gewoon willen roken. En hoe minder nicotine er in mijn liquid zit, hoe makkelijker ik ook tijden zonder kan. Wie weet heb ik over nog een jaar enkel af en toe een tandenstokertje in m'n mond, en is dat ook prima.

Dit is niet het verhaal wat jij zoekt denk ik, want je zou van die gewoonte afwillen, omdat het zo'n slechte ongezonde gewoonte is. Maar blijkbaar ben je daar 'nog niet klaar voor'. Maar ook al kun je nog geen afstand doen van die gewoonte, misschien kun je wel alvast zorgen dat-ie niet zo ongezond meer is?

Belinda

Hey! Wat leuk jullie reacties, bedankt voor jullie ervaringen. Nou er klaar voor/mee zijn... Ik denk dat iedere roker eigenlijk gewoon wil stoppen. Ik ben nu mijn patronen van het roken aan het doorbreken, dus de gewoontes/ e herkenningen, van in de pauzes, na het eten, enz. Ik stel het gewoon telkens even uit. Misschien ga ik het dan 1 dezer dagen dan wel zo lang uitstellen....... Stoppen is ook gelijk zo  :o stoppen  :o  :D Ik heb netjes de nlp techniek oefening uitgewerkt maar het raakt mij niet zo. Ik heb ook het boek van Allen Carr weer teruggevraagd die ik heb uitgeleend dus ga er maar weer eens inzitten, kijken of dat wat aanhaalt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Sweetie

Veel succes Belinda  :)

Liefs
Suzy

Belinda


cathy

AD= anti-depressiva  ;D

Cathy

Frank

Ikzelf ben samen met mijn vrouw gestopt met behulp van www.ikstopermee.nl.
In de jaren 90 was ik ook gestopt, maar na 2 jaar weer begonnen. Bij ikstopermee spreken ze over kleine monsters, de behoeft in een sigaret, en het grote monster. Kleine monsters duren maximaal 10 minuten aan behoefte, het grote monster duurt 1 tot 2 uur. Dit heeft overigens mij niet over de streep getrokken om direct te stoppen. In een 4 uur durende sessie word je in het begin direct geconfronteerd met de troep die in een sigaret zit er zit meer troep in een sigaret dan wat op het pakje staat. Ik zou zeggen maak een afspraak en hoor aan wat je kunt doen.
Veel sterkte Belinda.

kreeft

nog een stopper hier,  :)
ik was nog heel jong toen ik al rookte, ben nu 50 j en achtjaar gestopt,
eindelijk, na veel verwoede pogingen van kauwgum tot stickers,
aan de huisarts een medicijn gevraagd dat toen heel erg 'in' was
nl Zyban, en dat heeft heel goed geholpen voor mij, alsook de hulp die ik vond op een
stoppen met roken forum, daar vond ik veel steun en kon ik terecht op moeilijke momenten,
jet moet er gewoon in je hoofd klaar mee zijn, dan lukt het volgens mij beter dan dat je
telkens pogingen doet om zomaar in het wilde weg te stoppen, op de duur ben je gewoon bezig
stoppen met stoppen en dan helpt het niet, dus de knop moet om
tips: -vooral bezig blijven, fietsen wandelen, kruiswoordpuzzels oplossen,
alcohol vermijden, want dat geeft aanleiding tot,,,,,ook koffie geeft zin, dus mijden, zeker de eerste dagen
ik dronk telkens een glas water als ik zin in een sigaret had, en dat hielp ook

je moet niet wachten tot het overgaat, je moet het zelf omkeren  ;)

succes aan alle stoppers,  :D

grtj

Belinda

Ik had afgelopen vrijdagavond een borrel van mijn werk en ging natuurlijk als een kettingroker tekeer.
Zaterdag bij het ontwaken zag ik dat ik nog maar 1 sigaret had. Uiteraard slaat dan de paniek toe.
Het was mij te koud buiten om weer sigaretten te gaan halen, ofwel gekkenwerk. Dat vond ik wel een mooi moment om mijn laatste sigaret heel bewust te roken en die troep gewoon te laten.

Ik ben nog steeds rook vrij!

Ik krijg telkens te maken met van die herinneringsmomenten en ontwenningsscheuten. Ik voel mij daardoor ook zeer onrustig en echt niet lekker. Als dit het effect is wat je krijgt als je niet rookt dan moet je die troep zeker niet meer willen. Het is moeilijk maar ja ik moet er toch even doorheen, wel gaan roken helpt ook niet.

Carla


kreeft

volhouden, hoor!!!  :P
desnoods hulp vragen aanje huisarts,
of wat druppeltjes nemen van passiflora om rustig te houden  ;)

sterkte en succes  :-*

Sweetie

Gefeliciteerd Belinda !!
Volhouden meid !!

Suzy