Wurgslang en klein gifgroen slangetje

Gestart door Carla, augustus 07, 2011, 16:46:37 PM

Carla

Lieve Ricca,

Toen ik jouw reactie voor de eerste keer las vanmorgen dacht ik dat het een heel andere invalshoek had dan de eerdere reacties. Maar gek, ik heb alles meerdere keren gelezen, en gekeken (eigenlijk meer 'gevoeld'  :)) wat het met mij deed, en nu ervaar ik het alsof er verschillende dingen bij elkaar komen.

Citaat van: Ricca op augustus 08, 2011, 11:39:39 AM
Een slaapkamer is er voor rust, ontspanning, intimiteit. De slaapkamer in de droom is veel groter dan je werkelijke slaapkamer: er is meer ruimte gekomen voor intimiteit met jezelf, voor contact met je diepste roerselen (ook al ligt het ene roersel - de wurgslang - roerloos te slapen).

Dit vind ik mooi, spreekt me aan, vind ik passen in de sfeer van de droom.

Citaat van: Ricca op augustus 08, 2011, 11:39:39 AM
Een wurgslang staat voor een angst of benauwdheid. De naam zegt het al. Of voor een letterlijke benauwdheid, dat kan ook. Iets verstikkends. Zijn kleuren zijn veelzeggend. Zwart/donkerbruin = angst en twijfel. Geel/lichtbruin = het verstand als het gebruikt wordt om het hart te overstemmen.

De slang ligt te slapen en je vertelt jezelf (de 'andere mensen') dat je niet bang voor hem bent, dat je denkt dat hij je wel met rust zal laten, maar dat je hem eigenlijk liever kwijt zou zijn. Je bent er blijkbaar toch niet helemaal gerust op.

Dit komt weer heel letterlijk binnen. De echt heel erge benauwdheid waar ik in februari last van kreeg, de conclusie dat ik behalve COPD ook astma zou hebben, 2 verschillende pufjes die ik nog steeds op 3 verschillende tijdstippen zou moeten nemen. Maar ik heb een tijd terug zonder overleg met een arts besloten dat te verminderen, naar 2 p dg. Dat ging goed, dat gaat goed en het longfunctieonderzoek wat ik laatst heb gehad wees dat ook overduidelijk uit. Ik weet dat ik goed bezig ben, maar ik krijg te horen dat ik gevaarlijk bezig ben  ;D

Citaat van: Ricca op augustus 08, 2011, 11:39:39 AM
En even later steekt hij inderdaad - in een andere vorm - zijn  kop op (je ziet eerst alleen het kopje, pas later het hele slangetje). Het kleine, zeer gifgroene slangetje bezorgt jou kleine, venijnige 'speldeprikken' van angst. Gifgroen is de kleur van venijn, maar ook van angst gecombineerd met woede. Hij bijt in je linkerhand, de ontvangende of uitnodigende hand. In de extra large slaapkamer heb je de moed gevonden om je angst uit te nodigen... en dat is goed, want juist door de angst te erváren, kan hij verdwijnen. Daarom is deze droom een helende droom. :)

Het slangetje is klein, maar de impact (wel 30 tandafdrukjes) is groot en wordt even nog groter als de afdrukjes opzwellen, de huid opentrekken en voor enge verkleuringen zorgen. Dan blijkt de angst een doodsangst te zijn. Je wordt er zelfs half wakker van en ook dat is nodig om de angst volledig te voelen (op alle bewustzijnsniveaus).

Ik geloof niet dat de droom met doodgaan te maken heeft. Doodsangst is slechts de angst voor het onbekende.

Ik herinner me geen angst, geen enkel spoortje van angst. Ook niet na die beet toen ik zei dat ik naar een dokter moest omdat ik dacht dat ik er anders dood aan zou gaan. Het was voor mij meer een vaststelling, een conclusie gezien de omstandigheden, als ik er niets aan zou laten doen zou het m'n dood zijn. Maar ik ging er wel wat aan laten doen, en ik had helemaal niet het gevoel dat ik er aan dood zou gaan.

Citaat van: Ricca op augustus 08, 2011, 11:39:39 AM
Nogmaals, de droom is een helende droom. Het vervolg van de droom kun je je niet herinneren, maar het zal vast iets rustgevends zijn geweest. Met kabbelend water of zo...

:) :) :)

Dank je Ricca en Lana, Kraai, Stargazer (en Pink in mijn mailbox) voor jullie betrokkenheid en inbreng!

Liefs,
Carla

happyme

#16
Citaat van: Carla (aka Catharina) op augustus 07, 2011, 20:38:52 PM
Ik wil graag 'wakker worden', maar blijkbaar ben ik dat nog niet...

Wat verwacht je van wakker worden dan.... wat je gelooft nu niet zo te ervaren...


Citaat van: Carla (aka Catharina) op augustus 07, 2011, 20:38:52 PM

Ik dacht trouwens ergert zich groen.... aan iets .


Citaat van: Carla (aka Catharina) op augustus 08, 2011, 00:10:52 AM

Doet mij denken. Jaren geleden zat ik aan het ontbijt in een hotel in Bangkok. Leerde daar een engels man kennen en terwijl wij aan de praat raakte kwamen wij er al snel achter dat wij op één van de eilanden in dezelfde guesthouse verbleven. Mijn ervaringen daar waren opmerkelijk te noemen. Zijn ervaring overigens ook. Hij vertelde dat hij daar vertrok omdat hij die ochtend gewekt werd door een gele gifslang. Het beest lag op de grond toen de man zijn lakens over hem heen gooide en in zijn ondergoed naar de receptie holde.

De eigenaar van de guesthouse was minuten later knielend op de grond in de kamer te vinden. Biddend als dankbetoon. Wat gek? Wat de een als gevaar ziet is misschien voor een ander wel zicht op een zegen   :)

Liefs,
HM



Pink

Hallo Carla,

Ik zie dat er al veel mensen hebben gereageerd dus er zal ongetwijfeld overlap in de reacties zijn maar hierbij mijn gedachtenspinsels (hoewel de droom over slangen gaat).

De slaapkamer ben jij in je zuiverste vorm. De slaapkamer is groot dus er is heel veel ruimte voor jou. Zoveel ruimte dat je niet schrikt van de wurgslang die in de linkerhoek van de kamer ligt. De slang geeft mij een benauwd gevoel. Zowel de naam (wurgslang) als de kleuren hebben iets verstikkends. Iets dat afbreuk kan doen aan je welzijn. Je geeft zelf al aan dat je de wurgslang liever niet in je ruimte hebt aar ook iets waar je blijkbaar niet wakker van van ligt.

Het groene slangetje komt dichterbij. Bijtende slangen in dromen geven groeimogelijkheden aan. Het bijtende gifgroene slangetje geeft jou letterlijk meerdere wake-up bites (30 en als je dat optelt, kom je op 3, het getal van de heilige drie-eenheid). Groen staat voor gezondheid en gifgroen geeft volgens mij dat deze ondermijnt wordt als je niet doet aan de wurgslang.

Als ik jou was zou ik met de wurgslang in gesprek gaan (doet me denken aan Ka uit junglebook). Kijk wat hij je te vertellen heeft en geef het een plek.  Dan kan de vervelling doorzetten en kan je als nieuw worden.

Pink

Carla

Citaat van: Fatin op augustus 08, 2011, 22:11:37 PM
Wat verwacht je van wakker worden dan.... wat je gelooft nu niet zo te ervaren...

Da's een diepzinnige vraag Fatin, waar ik niet zo makkelijk een antwoord op heb. Ik reageerde op wat Lana schreef over het tot de orde geroepen worden, het 'hela, wakker worden jij'.
Voor mij betekende het op dat moment iets gaan begrijpen, of iets gaan leren, wat ik nog niet begreep, of nog niet wist. Ik weet niet wat, want als ik dat wist zou ik al wakker geweest zijn  ;)

Prachtig verhaal uit Bangkok Fatin, mooi.

Liefs,
Carla

Carla

Hallo Pink,

Citaat van: Pink op augustus 08, 2011, 22:20:10 PM
Ik zie dat er al veel mensen hebben gereageerd dus er zal ongetwijfeld overlap in de reacties zijn maar hierbij mijn gedachtenspinsels (hoewel de droom over slangen gaat).

:D

Citaat van: Pink op augustus 08, 2011, 22:20:10 PM
[..] Bijtende slangen in dromen geven groeimogelijkheden aan. Het bijtende gifgroene slangetje geeft jou letterlijk meerdere wake-up bites (30 en als je dat optelt, kom je op 3, het getal van de heilige drie-eenheid). Groen staat voor gezondheid en gifgroen geeft volgens mij dat deze ondermijnt wordt als je niet doet aan de wurgslang.

Als ik jou was zou ik met de wurgslang in gesprek gaan (doet me denken aan Ka uit junglebook). Kijk wat hij je te vertellen heeft en geef het een plek.  Dan kan de vervelling doorzetten en kan je als nieuw worden.

Bij die wurgslang komt wat Kraai schreef weer om de hoek kijken:
Je weet dat het er is maar je laat het rustig liggen en jaagt het niet weg. Sterker nog, je bent er zo aan gewend geraakt dat je er mee gaat slapen.
En ook de associaties die ik daarbij kreeg, en die met de omstandigheden van mijn moeder (en hoe ik me daarbij voel) te maken hebben.

Je noemt ook gezondheid, nou ja, dat schreef ik in dit topic al wat eerder, ik ben inderdaad uit balans geraakt. In die zin denk ik dat het ook wel goed is dat de wurgslang in de hoek ligt te slapen en ik 'm daar kan laten liggen zonder dat ik het er benauwd van krijg. Er zijn dingen die ik niet kan veranderen, maar wat ik wel kan veranderen is mijn manier van omgaan met.

Ik laat het beeld van slang in de hoek nog even 'sudderen' Pink, misschien heb je gelijk en kan hij mij nog meer vertellen.

Carla

happyme

#20
Citaat van: Carla (aka Catharina) op augustus 08, 2011, 23:42:30 PM
Voor mij betekende het op dat moment iets gaan begrijpen , of iets gaan leren, wat ik nog niet begreep, of nog niet wist.

Ik weet niet wat, want als ik dat wist zou ik al wakker geweest zijn  ;)

Carla, dat is het eerste wat er in mij opkomt, misschien kun je er wat mee.  ;)


Als ik verwacht mijn rust te vinden in overmorgen,
dan ligt het in overmorgen.
Maar dan kom ik op overmorgen,
nu dus vandaag en nog ligt het in overmorgen.
Dan weer ben ik er
en dan zie ik het in dan overmorgen liggen.

Zo vaak dat je jezelf een keer afvraagt
wanneer komt nou toch díe overmorgen,
díe overmorgen die ik bedoel, om dáárin mijn rust te vinden.

Dan staat er een kabouter langs de weg
met een veel te zware puntmuts,
die wijst.
Die kant, gewoon doorlopen.

Inmiddels ligt zijn hand onder z'n kin;
waarneer zij het vinden zal,
zal ook ik plaats maken voor iets nieuws
onder de steen van dit moment.




Gaan is tijdverbonden en maakt afstand,
Wat je kunt zien is al wie je bent
en maak je de herinnering vrij van gisteren
opent het zich nu ook echt hier.





Carla

Lieve Fatin,

Ik weet het, als je iets kwijt bent en je gaat zoeken zul je het niet vinden. Maar het is goed dat je me er nog even aan herinnert  :-*

Maar misschien wilde dat kleine groene slangetje, ondanks dat het me blijkbaar niet zoveel (meer) deed om met een wurgslang in de slaapkamer te slapen, me toch even alert houden, want gisterenmiddag is mijn moeder opnieuw gevonden. Ze was de avond ervoor, vlak na mijn telefoontje, al gevallen, dus dit keer heeft ze zo'n 16 uur op de grond gelegen. Ze ligt sinds gisterenavond wederom in het ziekenhuis, nu met een gebroken arm. Morgen wordt ze geopereerd en mijn dochter en ik proberen momenteel te voorkomen dat ze haar na die operatie weer alleen naar haar flatje laten gaan.

Liefs,
Carla

happyme

Citaat van: Carla (aka Catharina) op augustus 11, 2011, 18:06:09 PM
Maar misschien wilde dat kleine groene slangetje, ondanks dat het me blijkbaar niet zoveel (meer) deed om met een wurgslang in de slaapkamer te slapen, me toch even alert houden, want gisterenmiddag is mijn moeder opnieuw gevonden. Ze was de avond ervoor, vlak na mijn telefoontje, al gevallen, dus dit keer heeft ze zo'n 16 uur op de grond gelegen. Ze ligt sinds gisterenavond wederom in het ziekenhuis, nu met een gebroken arm. Morgen wordt ze geopereerd en mijn dochter en ik proberen momenteel te voorkomen dat ze haar na die operatie weer alleen naar haar flatje laten gaan.

Carla, wat erg  :-\

Hier denken wij aan je, laat even weten hoe het met haar gaat, sterkte ermee  :-*

happyme

Ps. Valt mij op wat een "aparte" tijd waarin zoveel mensen met hen moeder bezig zijn  :)

Carla

Citaat van: Fatin op augustus 11, 2011, 18:17:32 PM
Hier denken wij aan je, laat even weten hoe het met haar gaat, sterkte ermee  :-*

Operatie is goed gegaan, vandaag verlossende telefoontje ontvangen dat ze een opvang voor haar gaan regelen, een tijdelijke opvangplaats, dus ze laten haar nu niet in haar eentje naar huis gaan, er valt mij letterlijk een last van de schouders  :)

Pink

Hallo Carla,

Wat fijn dat alles tot dusver goed is gegaan. Ik hoop dat verder herstel net zo voorspoedig gaat.

Pink

Ricca

Oh gelukkig maar, Carla. Wat een opluchting zal dat voor je zijn.

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

Julia

Lieve Carla,

Heel veel sterkte!

Liefs, Juul

happyme

Citaat van: Carla (aka Catharina) op augustus 15, 2011, 15:55:14 PM
Operatie is goed gegaan, vandaag verlossende telefoontje ontvangen dat ze een opvang voor haar gaan regelen, een tijdelijke opvangplaats, dus ze laten haar nu niet in haar eentje naar huis gaan, er valt mij letterlijk een last van de schouders  :)

Lief Carla,

Fijn dat het goed nu is. Hoop voor haar dat zij het straks gezellig heeft in de opvang en weer lachen kan  :D

Kus

Carla