wil iemand deze droom voor mij verklaren

Gestart door Jeannet, juli 22, 2006, 00:13:11 AM

Jeannet

Ik droom niet vaak, of liever gezegd herinner ze me niet vaak. Deze droom stond me echter zeer helder voor de geest toen ik wakker werd en nog steeds ook al is het inmiddels een paar weken geleden. In de droom lig ik te slapen. Ik droom in die droom terwijl ik slaap en daarin droom ik van mijn dagelijkse leven. Als ik wakker word in de droom word ik half wakker. Het lukt me niet helemaal om wakker te worden in de droom en de dingen gebeuren om me heen. Die wereld waarin ik wakker wordt is een droomwereld. Ik hou ervan fantasy te lezen en in zo'n wereld word ik wakker in de droom. Ik lig daar lekker in een hoekje van een kasteelkamer op een soort van strobed. Ik heb twee katjes tegen me aan liggen te slapen. Een wolfshond die ik beschouw als huisdier als mijn vriend in die droom hapt de katjes dood in een poging me te beschermen. Ik doe niets in de droom en lig alleen maar te denken dit doet hij om me te beschermen. Ik voel ook geen spijt van de katten. Ik vindt het zielig maar meer niet. En dan wordt ik wakker. Toen ik wakker werd moest ik daadwerkelijk even nadenken waar ik was omdat ik dacht dat ik verder droomde.
Kan iemand deze droom verklaren?  

Ricca

Lieve Jeannet,

Slapen en waken in een droom zegt iets over het bewustzijnsniveau in de droom: je ergens wel (waken) of niet (slapen) van bewust zijn. Ontwaken in een droom (terwijl je in werkelijkheid gewoon doorslaapt) is een teken van bewustwording of een overgang naar een dieper niveau van bewustzijn.

Eerst droom je dat je slaapt en in die slaap droom je van het dagelijkse leven: op dat moment houd je je op een vrij onbewuste manier bezig met de dingen uit het waakleven. Maar dan word je 'wakker' en je ziet datzelfde dagelijkse leven op een andere manier, een symbolische manier. Nu zien we in élke droom de dingen wel op een symbolische manier, maar door het slapen en waken erbij te dromen, wil de droom je duidelijk maken dat die andere manier van zien geen fantasiewereld is, maar juist getuigt van dieper inzicht... Je doet verder zelf niets na het 'ontwaken', je ligt alleen maar te kijken, en dat is ook de bedoeling van de droom: zien wat er in het dagelijkse leven aan de hand is... met jezelf...

De wolfshond en de twee katjes zijn bepaalde kanten van jouzelf. De katjes liggen tegen jou aan en daarom denk ik dat ze voor een heel zachte en aanhankelijke kant van jouzelf staan, dat deel van jou dat zich kan herkennen in de katjes. Het kan ook een heel gevoelige kant van jezelf zijn. Ze slapen, dus op dat moment ben je je niet van deze kant bewust. De wolfshond is ook een kant van jouzelf. Een wolf of hond kan veel betekenissen hebben, ook hele mooie, maar als ik kijk naar wat de wolfshond dóet in de droom (hij bijt de katjes dood), dan lijkt het toch een agressieve kant van jou. Bijten en tanden wijzen meestal op agressie. Je vindt het wel zielig van de katjes, maar blijft er toch vrij rustig onder... Het is alsof je de katjes opoffert... Maar ook al vind je het in de droom niet zo erg, het is nooit gunstig als in een droom dieren worden doodgebeten...

Waarschijnlijk werd je uiteindelijk vanuit dat diepe droomniveau ineens echt wakker, dat verklaart waarom je nog even dacht dat je verder droomde. Gewoonlijk gaat het ontwaken geleidelijker, dus ik neem aan dat je je deze droom wel móést herinneren.

De hele droom doet mij denken aan een situatie waarin je jezelf verwijten maakt of ten prooi valt aan andere negatieve gevoelens (de katjes zijn ook een soort prooi voor de hond). Of misschien gaan je verwijten in de richting van iemand anders dan jijzelf, maar dat maakt in wezen geen verschil, want een negatieve houding jegens iemand anders werkt ook tegen jezelf. In de droom weet je dat de hond het doet om jou te beschermen. Uit zelfbescherming heb je je gevoelige kant 'uitgeschakeld' en wel nogal drastisch... Bijvoorbeeld om verdriet niet te hoeven voelen... Het is soms gemakkelijker om boos te worden...

Ik ben benieuwd of deze uitleg je aanspreekt.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

lilith

Dank je Ricca, voor het begin stukje van deze uitleg.

Ook ik droom weleens in een droom. En dan vertel ik een ander in dezelfde droom wat ik daavoor gedroomd heb. En dan vertel ik er ook nog bij dat dat een droom in een droom was.
Snap je het nog?

De laatste keer was na mijn reiki inwijdingen, heel frappant.


Eens even zoeken waar ik hem ergens opgeschreven heb.
wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Jeannet

Lieve Ricca,
Heel erg bedankt voor je uitleg. Ik herken mezelf goed in de uitleg. In eerste instantie had ik daarbij zoiets van: jammer genoeg!!!
Mijn gevoel wegstoppen, verbergen achter een vorm van negatief nadenken, boos worden is een reactiepatroon waar ik me al een tijd bewust van ben. Het is een patroon dat ik vrij moeilijk kan doorbreken lijkt het. Ik heb er lange tijd geen vat op gehad en kon niet anders doen dan zelf toekijken en zien dat ik toch weer zo reageerde. Vreemd genoeg krijg ik juist momenteel wel het idee dat ik er iets meer vat op krijg maar dat gaat heel langzaam.
Liefs Jeannet  

Ricca

Lieve Jeannet,

Dan vertelt de uitleg je dus eigenlijk niet echt iets nieuws... en dus zou je nog wat dieper in het symbool wolfshond moeten duiken. Wolf of hond kunnen ook een positieve kracht zijn, dat schreef ik al. Misschien wil de droom je er door het symbool wolfshond-die-tevens-vriend-is op wijzen dat je je boosheid kunt veranderen in een kracht die vóór je werkt i.p.v. tegen je.
Een beschrijving van wolf en hond als krachtdieren kun je vinden in de medicijnkaarten van Jamie Sams. Ik vat het enigszins samen:

  • De Wolf

    Wolven kunnen hun individualiteit behouden, hoewel ze in sterk verbonden troepen leven. Het leven in zo'n troep geeft de wolf een sterk ontwikkeld gevoel van saamhorigheid. Ook bezit hij een erg goed uithoudingsvermogen en kan hij per dag grote afstanden afleggen als hij een prooi achterna zit. De wolf wordt vaak gezien als een koud en wreed dier, maar in werkelijkheid is hij heel sociaal en vriendelijk.
    De wolf leeft in vrijheid, maar realiseert zich dat om individuele vrijheid te hebben, je ook moet beschikken over een verantwoordelijkheidsvermogen. Vraag je af of je nu te veel bezig bent met de anderen en hun behoeften, zodat je jezelf uit het oog verloren bent. Of ben je die anderen uit het oog verloren omdat je zoveel met jezelf bezig bent? De wolf leert je een evenwicht te vinden tussen het nemen van verantwoordelijkheid voor de behoeften van je familie en vrienden zonder je eigen individualiteit te verliezen. Herstel nu actief die balans. Hij laat je de kracht van zijn uithoudingsvermogen zien en moedigt je aan om hierop bij jezelf te vertrouwen. Wat het ook is wat er nu in je leven speelt, je kunt het aan. Neem vanuit die kracht je beslissingen en leer die beslissingen te vertrouwen.
    Zie ook:
    http://groups.msn.com/OldIndianWay/kaart15wolf.msnw

  • De Hond

    Hond is door de eeuwen heen beschouwd als dienaar van de mensheid. Mensen met de kracht van hond staan gewoonlijk anderen of de mensheid als geheel ten dienste. Hond was de dienaar-soldaat die de tenten van de stam behoedde voor een verrassingsaanval. Tot de kracht van hond behoort de liefhebbende zachtheid van een beste vriend en de half wilde beschermenergie die noodzakelijk is voor de afbakening van een gebied.

    De boodschap die honden je proberen te geven is dat je grondig naar je gevoel van dienstbaarheid moet kijken. Hondachtigen zijn waarlijk op dienstverlening gericht. Ze zijn verknocht aan hun eigenaars en hebben een besef van trouw dat voorbijgaat aan de manier waarop ze behandeld worden. Als er tegen Hond is geschreeuwd, of als hij geslagen is, geeft hij nog steeds liefde aan degene die hem zo slecht behandelt. Dit doet hij niet uit domheid, maar uit diep en meedogend begrip voor de menselijke tekortkomingen. Het is alsof er een tolerante geest huist in het hart van elke hondachtige, die alleen maar vraagt om van dienst te mogen zijn.
    De kracht van Hond vraagt je om te kijken of je besef van trouw te lijden heeft onder je behoefte aan goedkeuring. Als je de hondkaart hebt getrokken, moet je eens nadenken over een aantal vragen. Afhankelijk van de situatie waarover je iets vraagt:

    1. Ben ik kort geleden vergeten dat ik trouw moet zijn aan mijn persoonlijke waarheid in het leven?
    2. Is het mogelijk dat roddel of de mening van anderen mijn trouw aan een bepaalde vriend of groep hebben aangetast?
    3. Heb ik een trouwe vriend verloochend of genegeerd?
    4. Ben ik trouw geweest aan mijn doelen?
    Zie ook:
    http://groups.msn.com/OldIndianWay/kaart14hond.msnw

    Je schreef dat je juist momenteel iets meer vat krijgt op je oude reactiepatroon. Je bent er dus al mee bezig. :) Nou, ik hoop dat dit je een stukje verder helpt.

    Liefs,
    Ricca
From Ricca with Love

Jeannet

Ricca,

eveneens ook deze keer heel erg bedankt voor je uitleg en sorry voor mijn late reactie: ik zit momenteel zonder eigen internet en dat maakt mijn reageren wat trager.

Ook je laatste uitleg sluit erg goed aan bij mijzelf. Het is bijna bizar te noemen hoe raak die droom was.

Ik ben erg individualistisch, zoals de wolf, weet ook heel goed dat om zo te zijn ik mijn eigen verantwoording te dragen heb en wil dragen. Ik hou daarnaast heel erg veel van de mensen om me heen en doe heel makkelijk veel voor anderen. Dat heeft wel eens sterk gebotst. Zo ernstig dat ik mezelf eigenlijk een beetje kwijt was. Mijn persoonlijkheid is heel sterk en daarnaast zet ik mezelf makkelijk opzij. Het samenvallen van die twee kanten van mezelf zonder moeilijkheden is lastig.

Het grappige is dat de droom me eigenlijk heel sterk vertelt dat ik er echt nog lang niet uit ben, als je snapt wat ik bedoel, en dat ik ietsje meer geduld met mezelf moet hebben.  

Overigens wel een grappig detail is dat katten mijn lievelingdieren zijn en ik in de droom zoiets had bij de wolfshond van laat hem maar hij bedoelt het goed....

Groetjes Jeannet