Hulp bij kaartlegging over een grote beslissing

Gestart door Casiopeia, februari 15, 2023, 17:47:34 PM

Casiopeia


Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of er iemand is die me zou willen helpen in het duiden van een legging die ik voor mezelf heb gedaan. Het gaat om een zogenaamde 'beslissings-legging'. Ik ben niet goed genoeg thuis in de Tarot om de nuances en diepte van een interpretatie te maken, dus ik hoop op jullie inzichtelijke bijdragen!

De kwestie: Ik sta op het punt een 'nieuw' leven te starten. Ik wil verhuizen naar Texel en ik krijg nu de kans om dit te doen. Er zijn echter wel wat haken en ogen aan het verhaal, waardoor ik erg twijfel.

Wat me ten eerste opvalt aan de legging is dat bijna alle kaarten omgekeerd liggen. Gisteren heb ik ook eenzelfde legging gedaan en daarbij lagen zelfs ALLE kaarten omgekeerd en had de legging bovendien veel grote Arcana-kaarten. Maar ik was op dat moment van de legging heel erg nerveus, bang en gestresst.
Vandaar dat ik vandaag de legging herhaald heb, nu ik rustiger ben.

In het midden: Bekers Ridder omgekeerd
Positieve invloeden: Zwaarden schildknaap omgekeerd, Bekers 6 omgekeerd en staven schildknaap omgekeerd
Negatieve invloeden: Hogepriesteres omgekeerd, Pentakels 9 omgekeerd en de Hogepriester rechtop

Wat ik er zelf enigszins uithaal:
- Er is sprake van een (voorschot op) een erfenis (pentakels 8) Dat klopt. Maar dat voorschot zou me financieel afhankelijk kunnen maken.
- Ik probeer mijn intuitie te volgen, maar raak getroebleerd door de inspraak en invloed van anderen, die mijn keuze moeilijk maken. Oftewel: hoe blijf ik bij mezelf en wat wil IK eigenlijk? (Hogepriester)
- Ik sta voor een nieuw avontuur, maar ben daarin wellicht wat overmoedig of juist te angstig. Neem ik teveel risico of moet ik juist enig risico durven nemen? (Staven schildknaap)
- Bekers 6 omgekeerd lijkt me te willen waarschuwen voor het romantiseren van de dingen.
De Hogepriesteres kan ik hier niet helemaal duiden. Misschien volg ik mijn intuitie niet?

Ik merk dat ik het lastig vind een samenhangend verhaal te maken van deze legging. Het lijkt veel meer te gaan over vermeende gebeurtenissen en angsten dan daadwerkelijke. Het lijkt me te willen zeggen dat ik meer vertrouwen moet hebben en belemmerende oude patronen en overtuigingen los moet laten. Maar misschien zit ik er helemaal naast.

Ik ben benieuwd naar wat jullie erin zien.

Casiopeia

Voice-in-the-Wind

Hey!  :)

Ik ben nog niet zo ver in het lezen vd kaarten, en zou ook niet weten wat de omgedraaide versies vd kaarten betekenen.

Ik heb het wel gelezen, interessant dilemma...

Grt,
Voice-in-the-Wind...

* Misschien ga ik morgen toch een poging wagen om het te duiden.  ;)

Anja

Hoi Casiopeaia,

Hier een poging van mijn kant.

In het midden/waar het dus in hoofdzaak om draait: Ridder van Kelken.

*Mijn gevoel: je lijkt me iemand die heel veel activiteit nodig heeft. Je lijkt me een snelle denker met een ondernemende geest die zich snel verveeld. Als dat laatste waar is (ik krijg hier een heel sterk gevoel bij) dan is dit een belangrijke overweging:
Ga ik naar Texel omdat ik mij hier verveel en eens wat anders wil? Zo ja, wat denk ik dan op Texel te vinden wat ik hier niet heb? Wat zoek je dan precies?
Want weet dat je altijd jezelf meeneemt en niet die ander. Maar over die ander gesproken, ken jij daar iemand die je heel erg leuk vind? Ik sluit dat namelijk niet uit, al is dit gevoel bij mij vager dan bij snel verveeld.

*Schildknaap van Zwaarden
Vertrek jij misschien ook naar Texel uit een soort van protest of een soort van wraakactie? Zo ja, dan is je opstandigheid wel constructief (opbouwend, positief). Je gaat op een hele strategische manier met je emoties om. Geen wonder dat je commentaar van anderen krijgt op je verhuisplannen :)

*Bekers 6
Heb jij hele prettige (jeugd) herinneringen aan Texel? Op zich een mooie motivatie om daar naartoe te gaan maar pas op dat je je niet teveel verliest in (jeugd) herinneringen! Want ook daar zal er inmiddels wel e. e. a. veranderd zijn! Weet dat je daar goed mee moet omgaan als je daar definitief naartoe gaat. Mijn bescheiden advies: ga daar eerst eens een kijkje nemen voor je de definitieve stap zet om te verhuizen.

*Schildknaap van Staven
Wie heeft er geen vertrouwen in jouw verhuisplannen en waarom niet? Ik voel hier zeer sterk aan wat jij schrijft over de negatieve beïnvloeding door anderen. Nogmaals: waarom? Met twee schildknapen sluit ik zelfs verhitte discussies met jou hieromtrent niet uit.
Deze kaart 'maant' je om zeer, zeer goed naar jezelf te luisteren en je zo min mogelijk aan te trekken van die negatieve invloed van anderen. Ga goed bij jezelf te rade en doe wat JIJ wilt.  Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan wat je hier zelf over schrijft.
Ik vind trouwens dat Kelken 6 hier ook nog eens enige nadruk op legt. Zijn er in het verleden weleens meer ondernemingen mislukt, waardoor je omgeving geen vertrouwen meer in je heeft? Zo ja, wat is er toen mis gegaan en waarom? Het lijkt mij voor jou zeer belangrijk om dit eens in alle rust voor jezelf na te gaan. Anders kan je mogelijk in dezelfde fout vervallen als je naar Texel gaat.


NU DE NEGATIEVE KAARTEN


*De Hogepriesteres
Behalve dat je in deze fase eerst eens goed naar jezelf moet gaan luisteren, is het ook belangrijk om de consequenties van je verhuizing te overwegen. Mogelijk vertrekt je vanwege sociale problemen met enkele mensen (twee schildkapen bij positieve invloeden) maar....waar je ook naartoe verhuist: je neemt ALTIJD jezelf mee zeg ik dan maar. Vraag jezelf eens af: kan ik daar werk krijgen, vooral werk wat naar je zin is. EN....wat/wie laat ik achter. Ik denk-voordat je gaat verhuizen-dat daar eerst nog een groeiproces/bewustwordingsproces voor nodig is.

*Pentakels 9
Heb je daarginds ook al vrienden en kennissen? Mocht dat niet zo zijn, dan ben ik bang dat Texel weleens je eenzaamheid kan worden.

*De Hogepriester
Ik krijg hier het gevoel van een behoudende kliek op Texel. En/of groepsvorming waar je moeilijk tussen komt, (mede) hierdoor ontstaan er misverstanden. Iemand probeert die spreekwoordelijke kroon  van je hoofd te halen!


Weet je Casio, ik krijg niet zozeer een positief of negatief gevoel. ik snap dus volkomen dat jij niet uit je eigen beslissingslegging komt! Naar mijn idee draait het hier veel meer om:
-Goed naar jezelf (leren) luisteren.
-Je zo min mogelijk aan te trekken van de mening van je omgeving! Puur de keus van je hart volgen.
-Voorlopig alles eerst eens zeer rustig voor jezelf te bekijken! Wat wil ik daar doen? Is dat haalbaar? Hoe verhoud ik mij daar tot de mensen? Wat verlies ik als ik het oude loslaat? Handel dus beslist niet vanuit een opwelling!!


Mocht je nog vragen hebben, stel ze mij gerust. Sterkte,

ANJA

Anja

@Voice,

Ik ben heel benieuwd naar jouw visie!!



ANJA

Casiopeia


@Voice,

Dank je voor je reactie. Laat jouw visie er maar op los hoor, ik ben heel benieuwd!

@ Anja,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Interessant wat je zegt over de getrokken kaarten. Het is toch weer een andere duiding dan die ik mezelf had gegeven. Zeker kloppend, maar het roept ook weer nieuwe vragen op.

Texel is voor mij bekend en vertrouwd gebied, gezien mijn moeder hier vandaan komt en ik er dus ook nog een deel van mijn familie heb wonen. Mijn moeder is twee jaar geleden overleden en sindsdien is mijn verlangen om daar te gaan wonen en werken groter geworden.
Ik ken er redelijk wat mensen en heb goed contact met mijn tante, maar verder zal ik er sowieso een nieuw sociaal leven moeten opbouwen.

Ik woon al 25 jaar in Rotterdam, waarvan de laatste 7 jaar absoluut ongelukkig. Nu ik gedwongen mijn huis moet verlaten en de kans zich voordoet dat mijn stiefvader op Texel een klein huisje voor me kan kopen, zag ik dit als een kans op een doorbreken van de impasse waar ik in zit.

Schildknaap zwaarden: Ik ben me niet bewust van een motivatie vanuit protest of wraak. Maar nu je die vraag zo stelt n.a.v. deze kaart; Er is veel gebeurd de afgelopen 7 jaar en ik heb een paar dierbare mensen verloren. Ik heb veel eenzaamheid gekend en veel te weinig input in mijn leven. De enige vorm van 'wraak- of protestgevoelens' die ik me kan bedenken hierbij, is dat ik me weggestuurd en ongwild voel in Rotterdam. Maar dit is absoluut niet mijn motivatie om te verhuizen.

De motivatie komt vanuit een diep en intens verlangen naar rust en ruimte en een groter contact met de natuur.
Ik denk op Texel die rust en ruimte te vinden. De eenzaamheid neem ik in eerste instantie mee, maar het voelt alsof ik weinig te verliezen heb en vooral te winnen, omdat ik me hier al eenzaam voel. Die eenzaamheid komt voornamelijk door een gebrek aan verbinding met de aarde/natuur. Dat klinkt misschien vreemd of gek, maar ik voel me nooit eenzaam als ik alleen in de natuur ben, maar des te meer in een drukke stad met duizenden mensen om me heen.

Staven schildknaap: Dat voelde ik zelf ook aan inderdaad, dat ik vooral heel goed naar mezelf moet luisteren.
Mijn omgeving wil zeggen vooral mijn vader (en zijn vrouw). Hij maakt zich zorgen over of ik daar wel gelukkig wordt en of ik niet teveel wordt meegetrokken in het leven van mijn stiefvader (die alcoholist is en zorg nodig heeft). Dat laatste was en is ook mijn zorg overigens. Al bestaat die zorg op afstand ook al heel lang. Daarin moet ik mijn grenzen echt leren aangeven.
Anderen uit mijn omgeving, twee vrienden, zijn heel positief over mijn plannen en denken dat het juist heel goed voor me gaat zijn. Maar ik heb het er moeilijk mee dat mijn vader zo sceptisch is, merk ik. Door zijn eigen angst word ik ook bang dat dingen niet gaan lukken, maar diep binnenin heb ik juist wel vertrouwen dat het me gaat lukken. Verwarrend vind ik het wel. Ik heb nooit een sterk zelfvertrouwen ontwikkeld en nu steekt dit weer de kop op.

Ik heb in het verleden inderdaad wel vaker beslissingen genomen, waar vervolgens niet veel uitkwam. Maar dat ging meer om enthousiast aan iets beginnen en het vervolgens niet afmaken. Dan was ik ergens echt van overtuigd, maar bleek ik zaken te hebben geromantiseerd. Dat is wel een beetje een valkuil van me.

De Hogepriester: Hmmm... de gemeenschap is juist behoorlijk toegankelijk en open. Maar misschien duidt dit op mijn stiefvader? Ik weet het niet zo goed. Het zou ook kunnen dat het me enige moeite gaat kosten me in te passen bij de eilanders en zelf het gevoel te krijgen dat ik 'erbij hoor'. Maar eerlijk gezegd heb ik altijd moeite om me erbij te voelen horen. Ik voel me best wel een einzelganger.

Ik ben alles nu goed aan het overdenken en overwegen. Tot nu toe kom ik steeds tot de conlusie dat ik de kans moet aangrijpen en het 'risico' moet nemen. Wel heb ik het gevoel dat ik er redelijk realistisch in sta en kan ik mijn romantiek wel wat temmen. Ik weet dat het een grote stap is en dat ik mezelf mee neem. Dat mijn leven niet ineens 160 omdraait en dat het een proces gaat worden. Het is een stap in het onbekende. Maar de gedachte het niet te doen bezorgd me nu al een spijt-gevoel. En de gedachte hier te moeten blijven maakt me heel benauwd.

Dus misschien weet mijn hart het antwoord al, maar houdt mijn angst me tegen(?) Ik ben nogal een denker en in dit geval moet ik misschien gewoon doen (en daarna denken)  ::)

Ik weet niet of mijn verhaal het een en ander verduidelijkt, ik hoop het.

Dank je wel!

Casiopeia

Anja

Hoi Casiopheia,

Bedankt voor je uitgebreide en open feedback!! Ook ik leer hier weer van!
Wat het allersterkst in mij opkomt naar aanleiding van jouw reactie: jouw stiefvader!!

Het verhuizen naar Texel op zich lijkt mij hier geen probleem voor je! Maar jouw stiefvader wel!! Doordat jij in een huisje gaat wonen wat hij voor jou huurt, maak jij je erg afhankelijk van hem! Ik heb sterk het gevoel dat je op dit punt niet (goed) weet wat je wat hem betreft te wachten staat.
Ben je niet bang dat hij steeds meer (zorg) van jou gaat eisen? Hoe zal hij reageren als jij (op dit punt) niet aan zijn, misschien zelfs wel eisen voldoet? Accepteert hij dat? En zo niet, kan hij jou dan dan uit dat huisje zetten?
Weet dat alcoholisten hun omgeving flink tegen je kunnen opstoken! Heel onhandig op een eiland. Want eilanders zijn zeer hecht onder elkaar en iedereen kent elkaar! Dit kan behoorlijke sociale consequenties voor je hebben!

Puur mijn gevoel: ga naar Texel, verzorg je stiefvader zolang je dat nog kan/wil doen MAAR ga daar op eigen gelegenheid wonen!! Dus: huur of koop zelf een huisje of flatje en regel je eigen werk! Zorg ervoor dat je, naast je zorg voor hem ook je eigen bezigheden hebt!


Ik ben benieuwd,

ANJA

Casiopeia


Hoi Anja,

Dank je wel wederom voor je reactie.

Het is zo dat mijn stiefvader het huisje voor me koopt, maar dat het op mijn naam komt te staan. Het is een voorschot op mijn erfenis. Ik 'leen' het geld van hem en betaal dat af. Maar dat is eigenlijk puur voor de constructie voor de belastingdienst. Ik moet daar werk gaan zoeken (en wil dat ook, al was het maar voor de sociale contacten) ivm een huisvestingsvergunning.
Die afhankelijkheid van mijn stiefvader zat me inderdaad dwars. Ik ben daarom het gesprek aangegaan met hem om te benadrukken dat ik mijn vrijheid en autonomie wil behouden en geen mantelzorg aan hem wil (en kan) verlenen. Ik wil niet in de rol van verpleegster zitten en het is voor mij psychisch te belastend. Hij begrijpt dat en wil ook niet dat ik die rol op me neem. Vooralsnog heeft hij een prima netwerk waar hij op kan steunen. Maar het blijft een alcoholist en ik verwacht wel dat hij gaat proberen een beroep op me te doen. Dan komt het aan op mijn standvastigheid en duidelijke afspraken.

Dus je hebt helemaal gelijk wat betreft je advies en dat ben ik ook van plan zo te doen. Ik moet mijn eigen leven daar op kunnen bouwen! En daar zal ik zeker in het begin alle energie voor nodig hebben.

Pfff, het is raar want eigenlijk heb ik zoveel mazzel dat ik het eiland op kan komen en dat mijn stiefvader een huisje voor me kan kopen, waar ik enorm dankbaar voor ben. Maar een makkelijke beslissing is het zeker niet.

Ik hou je op de hoogte :)

Casiopeia

Anja

Hoi Casiopeia,

In principe vind ik niet dat het voor jou een moeilijke beslissing is om naar Texel te gaan. Want in je hart wil je het super graag en ben je ook meer dan honderd procent gemotiveerd om er daar iets van te gaan maken!
Het enige wat jou dwarszit is de mening van anderen. O. k. misschien zijn sommigen uit jouw omgeving heel bezorgd, om dezelfde reden die ik in mijn vorige bericht schreef. Nu heb je uitgelegd hoe jij tegenover je stiefvader staat en hoe het er met die koopconstructie voor staat. Dat lijkt mij allemaal in orde en als jij daar werk vindt en een mooi leven opbouwt dan kan er weinig mis gaan lijkt mij! Vooral nu de zomer er weer aankomt. Er is horeca zat op Texel. Ik weet natuurlijk niet wat je vak is maar mocht je echt omhoog zitten zeg maar, dan kun je altijd daar nog terecht!
Zoals ik al eerder zei: volg je hart en denk alles goed door maar zo te lezen heb je dat al heel aardig gedaan!

Ik heb ook het idee dat jouw stiefvader het wederom gaat proberen om jou de rol van verpleegster toe te spelen, in ieder geval op een ik denk sneaky manier een groter beroep op jou gaat doen. Doe zeer zeker een beroep op jouw standvastigheid!! HEEL BELANGRIJK!!
Als je daarin blijft volhouden dan kan er haast niks meer mis gaan.

Ik ben benieuwd Casiopeia, hou me op de hoogte!!



ANJA

Voice-in-the-Wind

#8
Hey! Mijn visie op de kaarten...ik gebruik Slavic Legends Tarot, en het wordt ff wat puzzelen omdat de kaarten omgedraaid zijn   ;)

In het midden: Bekers Ridder omgekeerd

Ok een zwart paard--> 'het komt binnen'. De ridder zit rustig op het paard, zijn wapens in ruste en hij heeft een kelk vast. Vers groen op de voorgrond en een lichtbewolkte lucht. Figuur lijkt emotioneel stabiel. Maargoed dan omgedraaid; ipv rust geeft de kaart dan iets emotioneels aan dat erin hakt, het brengt je uit balans.


Positieve invloeden: Zwaarden schildknaap omgekeerd

Ok, wat meteen opvalt is de duistere lucht, zware lucht, maar een strijdbare schildknaap met het zwaard in de handen, mooie kleding, geeft toch enige schoonheid aan. Woelige gedachten...ok dan omgedraaid; negatieve gedachten winnen het van gezond verstand... Probeer het probleem zonder of met minder emotie te tackelen, de verschillende gedachten uitschrijven zou kunnen helpen.

, Bekers 6 omgekeerd

Een moederhart met een kleine Bambi, het tafereel wordt doorlopen door een rivier met kleine watervallen, de bekers zijn allemaal vol en de vegetatie is rijk. Ik zou zeggen; mooi en volle gevoelens die goed aanvullen. Maargoed weer omgedraaid; misschien is het wensbeeld positiever dan het werkelijk is, laat jezelf alles goed doorvoelen en de zaken een goede voorstelling geven. Ik zeg niet dat het een slecht idee is maar het is wel een andere manier van leven ?

en staven schildknaap omgekeerd

Ok, eens zien, de schildknaap staat rechtop en heeft trots een staaf in zijn hand. Lichtblauwe lucht en de gehele voorgrond bestaat uit zonnebloemen, allemaal positieve signalen. Klaar voor actie ook.
Omgedraaid; wil misschien zeggen dat er wel veel positieve kanten aanzitten, maar misschien verlies je de nadelen uit het oog...zoals de situatie met je stiefvader.

Negatieve invloeden: Hogepriesteres omgekeerd,

Een vrouw omgeven door bosjes bloemen, kruiden en andere gedroogde planten. Ze leest een boek. Ze lijkt wijs maar ook jong.
Recepten en wijsheid; je weet wat je wilt. Maargoed ook weer omgedraaid; probeer de wijsheid te vinden... Misschien goed nagaan hoe het daar op Texel is, ook al weet je daar al wat van ' de recepten ' ' het leven daar', zet dit voor jezelf in; je weet al veel over het leven daar.


Pentakels 9 omgekeerd en

Een vrouw met een kroon en parels. De Pentakels worden als een ketting gedragen. Bloemen in de achtergrond en een zwaan in de handen ; schoonheid van het idee; het mooi voorstellen.
Maar weer omgekeerd; ik denk je niet doodstaren op de schoonheid van het idee, de haken en ogen...los daarvan het idee om daar te gaan wonen is denk ik wel goed en positief.


de Hogepriester rechtop

Een oude man met een staf, omgeven door herstkleuren en totempalen. Het idee is gerijpt, er zit wijsheid in je keuze om te gaan.
Maar misschien is het idee steeds mooier geworden, ga goed na of alles nog steeds positief is


Ok, dat was mijn poging  ;)
Misschien heb je er wat aan.... Misschien is de duiding iets te globaal..
Misschien worden je gedachten erdoor geprikkeld.

Hoe dan ook, succes met de keuze/ plannen. Het is een mooi plan 8)


Grt!
  Voice-in-the-Wind

Voice-in-the-Wind

Heyhey :D

Opbouwende kritiek op mijn duiding is ook goed...daar leer ik weer van  ;)

Anja

Hoi Voice!! Ik hoor je stem graag in de wind :D

Je weet dat ik je altijd met opbouwende kritiek wil bijstaan en omgekeerd: jouw opbouwende kritiek jegens mij is ook goed.

Maar omdat dit een legging van Casiophea is, lijkt het mij beter om eerst van haarzelf te lezen wat zij van jouw inbreng vindt. Als ze dit over een week nog steeds niet heeft gedaan dan lees je mijn feedback alsnog, goed? Geef zelf maar aan of je dat dan (nog) wil of niet!


Groetjes van ANJA

Voice-in-the-Wind