De slapende olifant..

Gestart door rosie989, mei 23, 2006, 09:34:29 AM

rosie989

Hoi allemaal,

Ik droomde toch gek..

Mijn partener en ik bevonden ons in een grote loods bij een haven ergens. In deze loods verkochten ze vis. Overal stonden tafels.

Ik kon mij herinneren in de droom dat ik eerder geweest was, en wist precies alles nog te liggen. Maar alles lag niet meer zoals het daar was.

Het zag er een beetje rommelig uit eigenlijk.Er hingen planken aan de muren (soort boeken planken ) waar allerlij visserspullen op lagen en gereedschappen.
Ik zag een plank en deze was gammel. Omdat er iets heel zwaars oplag en ik heb deze even netjes recht gelegd, zodat deze niet om kon vallen.

In de loods werkte mijn oude buurman, ik sprak met hem en vroeg hoe het ging met hem, was wel weer leuk om hem te zien.( hij was een visser...een vissen schoonmaker,..) In het waakleven is deze man dat dus niet...
Eigenlijk gingen mijn man en ik speciaal daar naar toe voor paling te kopen, want die vonden we lekker, maar in de bakken die opgestapelt stonden lagen ook makrelen,...daar was ik dol op.

Er stonden grote bakken met mosselen (ben ik dol op) en wou ook mosselen mee nemen, zodat ik een lekkere maaltijd kon gaan maken thuis.
toen ik in de bak keek zag ik dat de mosselen niet allemaal leefde, althans dat dacht ik. Want ik wist dat als mosselen open stonden en je houd ze onder de kraan,...dat ze dan dood zijn..(in de droom)

Ik heb heel wat mosselen onder het zuivere water gehouden, en de mosselen waarvan ik dacht dat ze dood waren leefde nog...ik pakte er telkens 1 uit de bak en keek of ze dood of levend waren,..tot mijn verbazing leefde ze wel...heel gek..

mijn man hadden een bakje op een tafel gezet, met wat paling erin en makrelen. Ik had al een paling op, die al gefileerd was en afgepeld was, en zag dat de andere palingen nog hun velletje hadden, ik zei tegen de oude buurman " ik durf die niet te pellen hoor"

Plots en dat is het allergekste uit de droom...zag ik knaagdier bakken staan, die daar helemaal niet thuishoorden.
De bakken bestonden uit lagen heel raar..

In de eerste bak zat een klein hamstertje helemaal in de hamsterkeutels ah was best smerig dus besloot die kooi schoon te maken. De man stelde dat ook wel op prijs, want hij kwam zo over dat dat zijn taak niet was. Ik haalde het beestje uit de bak en maakte de bak schoon, ik heb nog even met het beestje gekroelt..

In de tweede bak daar zat een heel ander beestje in een soort hamste die op een miereneter leek met een slurfje hij was nog gewoon behaard als de hamster en ik vond het zo'n schatje ook daar knuffelde ik mee en maakte zijn kooi schoon..

Tot ik bij de derde bak aan kwam, ik schrok me een hoedje, daar lag een inimini olifantje hij leek er dood uit te zien, maar was dat niet ik zag dat hij ademde en dat hij in een diepe slaap lag.
Het was een grote witte bak, ook deze wou ik schoonmaken..
Ik had deze bak voor mijn neus (waar die olifant was weet ik niet, telkens als ik een bak ging schoonmaken liep het dier springlevend rond en blij, maar de olifant heb ik niet meer gezien)

Het was een grote witte ban waar een gat inzat zodat het ongelooflijk vieze water weg kon lopen, de olifant lag in zijn eigen stront zeg maar te slapen, zo raar....
ik stond boven de bak en spoelde deze schoon met heet zuiver water en ik begon te spugen in mijn droom...
Maar het gekke is dat ik pure gloor aan het spugen was, er kwam gloor uit mijn mond (bah) dat was zo vies...

Hoemeer ik de bak schoonspoelde, hoe minder ik spugde..
Ik zag dat de laatste bak bijna schoon was en meteen zei die oude buurman van me..
"vies he? ...dat heb ik ook al gehad.."En wist dat het dan ook geen kwaad kon de bleekwater..Ik zette de bak pas terug..toen hij helemaal zuiver was..een witte zuivere bak.
En wou daar gewoon weer zaagsel in doen zodat het dier op schone manier verder kon ..

Ik ging weer kijken bij de mosselen eigenlijk...en schrok wakker..

Het eerste wat ik dacht toen ik wakker werd was "ja ik ga mosselen kopen van de week!!!"

Wat een gekke droom!!
Weet iemand de symboliek van de olifant?

Rosie

rosie989

#1
De symboliek van de olifant..

Het schijnt te zijn dat de olifant een zeer verbazingwekkend geheugen heeft.
Ik heb het volgende gevonden...

Een olifant heeft de omvang en kracht om zich een weg te banen door het oerwoud van de dagelijkse problemen waarmee mensen overal te maken hebben. Zijn slurf en slagtanden staan symbool voor eigenschappen die nodig zijn om obstakels opzij te duwen. Zijn grote oren horen het geroep en geweeklaag van mensen die om hulp bidden en ze ziften de informatie uit om alleen de essentie ervan over te houden. Zoals we het spoor van een olifant kunnen volgen door een bos dat anders ondoordringbaar zou zijn, kunnen we door de jungle van het dagelijks leven veilig het spoor van zijn grote poten volgen door een deugdzaam leven te leiden.





Op het plaatje zie je een Ganesha. Ganesha is een hindoe-god met kenmerken van een olifant.

Vreemd eigenlijk, want ik zie de olifant in mijn droom...ik begin te schoonmaken en meteen spug ik ongelooflijk gif uit...dat stikkes vies was.

Dus zie ik de olifant als symbool van een opruimer van opstakels in de mens...misschien zelfs als de eigen ik..maar daar moet ik nog over nadenken..

Rosie


rosie989

#2
De paling of aal wordt geassocieerd met de liefde.

Heel vreemd,..ik was al eens eerder in deze loods geweest aan die haven..
En toen lag het vol met paling...

Nu niet ik kon maar een paar alen mee nemen, het waren de laatste maar dan moest ik ze wel zelf afpellen.
Hun velletjes waren zwart/wit...

Dat wil dus zeggen dat ik nog wat moet "transformeren, om de van de liefde te mogen smullen" Anders gezegd het kan pas wanneer het afgepeld is, en niet eerder, dus zou er nog iets in openbaring kunnen komen. (ik hoop ut)

Ik heb het sterke vermoede dat er nog iets sluimert in mijn onderbewuste , waarschijnlijk een herinnering (olifant,geheugen)
Dat zou eerst gezuivert moeten worden, of herinnert moeten worden voordat de liefde(aal) zich kan ontpellen.

Ik spuug gif uit na het reinigen,..bah voel die smaak nog..van pure gloor..
Het spugen van gif betekent dat het in beweging is zich te ontgiften.

Ik ben benieuwd welk inzicht ik ga krijgen en zal even moeten wachten waarschijnlijk 2 dagen. Het mooie van dit allemaal is eigenlijk, dat je steeds meer bekend wordt met de symboliek, je leert er zoveel van..

Het mooie in deze droom is de vissersman, deze man is aardig en vriendelijk, en helpt je zo goed met alles. Hij vertelde mij ook letterlijk dat hij dat ook had doorstaan...ik twefel geen seconde en ging door met spugen, want ik vertrouwde hem.

Hij was degene die de vis voorbereide om mee te mogen nemen, een soort gereedschap? Lijkt wel het hartchakra, ook hier ben ik nog niet zeker van...

De mosselen controleerde ik zo erg dat sommige mosselen zich ingraafde in de plank aan de muur ik dacht dat deze dood was,..de meeste mosselen spoelde ik af met zuiver water...ik was echt aan het sorteren..en sommige mosselen sloten zich de anderen lieten het meerdere malen toe, de mosselen die zich opende spoelde ik zeer goed af...en keek erin tot ze schoon waren..wat raar..

Ik vond dit over slikmosselen...
De slikmossel is een van de meestgevreesde mosselen. Deze mossel ontstaat doordat hij zich in een zandig of slikachtig strand geankerd heeft. De mossel die er inzit, sterft, en de schelp vult zich dan met die slik. Deze slikmosselen kunnen in de pan opengaan en de smaak van de andere mosselen bederven. Slikmossels en verzwakte mossels zijn op het eerste zicht moeilijk te herkennen. Door met de vingers over de twee schelpdelen te wrijven en ze over elkaar te schuiven, kan een slikmossel of een verzwakte mossel ontdekt worden. Een verse mossel laat dit immers maar 1 keer toe, de andere blijven dat goedvinden

......heb dit nooit geweten met mosselen...trouwens...

Rosie

Ricca

Ik heb nog niet alles gelezen, maar ga eerst paling halen. Heb verschrikkelijk zin in paling gekregen!! ;D ;D

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

rosie989

#4
snap niks van die hele droom...lekker Ricca paling!!

Misschien zie jij andere dingen in de symboliek ricca, die ik niet zie of niet wil zien...

Rosie

Ricca

Lieve Rosie,

Een olifant staat voor mij voor een soort oervertrouwen in het leven. Ga maar na, hij heeft geen natuurlijke vijanden en ook zijn dikke huid is een beschermlaag die veiligheid biedt. Dit vertrouwen is een enorme kracht.  

Chloor zuivert en reinigt, maar op een agressieve en eigenlijk overdreven manier. Zeker in dromen zou water voldoende moeten zijn om te reinigen. Het voorkomen van chloor zou erop kunnen wijzen dat je bang bent dat het zuiveren niet goed genoeg gebeurt. Een soort spirituele smetvrees? :o Misschien nog iets te weinig vertrouwen (en is daarom het olifantje zo klein)?
Als dat oervertrouwen (tijdelijk) slaapt, heb je steeds het idee dat er nog iets gedáán moet worden, dat er iets op de loer ligt om, juist als je heerlijk tevreden met jezelf bent, naar je uit te vallen en tegen je te roepen: "Aha! Hier had je nog niet aan gedacht. Toch nog iets verkeerd gedaan". En dan grijp je misschien naar het paardenmiddel van de chloor...

Knaagdieren: de dingen die aan je knagen...

Alle waterdieren kunnen gevoelens verbeelden. Maar een vis kan ook verborgen wijsheid symboliseren. In legende van de Graal hebben de tafelgenoten van de Visserkoning door het eten van vis deel aan de hemelse zaligheid. De Visserkoning had een lichamelijke verwonding die de spirituele toestand van zijn koninkrijk weerspiegelde. Hij was ziek totdat hem de zegening van de Graal (Bekers Aas) werd gebracht.

De vis is ook een symbool voor Jezus.

Zomaar enkele invalshoeken...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

rosie989

Hoi,

haha smetvrees, zou weleens heel goed kunnen kloppen ja..zoiets als "het onderste uit de kan halen"en "vissen naar de diepste dingen"

Thanks ricca..! :-*

rosie

rosie989

#7
Ricca ,

Ik maak heel veel schoon in huis met gloor, ik werk er veel mee dus zou het een verduidelijk beeld kunnen zijn voor mij voor reiniging.

Inderdaad zou water genoeg moeten zijn in een droom. Ik gebruikte heet water, dat spoelt lekkerder ;D

Nog even een bepaald symbolische betrekking op de olifant.

Hij heeft voor mij nu echt een speciale betekenis.
Hij heeft inderdaad geen vijanden en een dikke huid die wel tegen een stootje kan. Mijn interpretatie bij de olifant is het geheugen. Een olifant heeft een zeer groot geheugen.

In mijn waaktoestand zag ik dat duidelijk dat ik flink aan het graven was in mijn geheugen om mezelf te reinigen en schoon te spoelen.

En dat waren de slapende emoties en gebeurtenissen, die nog gereinigd moesten worden, en dat heb ik ook gedaan in het waakleven...ik heb heel diep gegraven!

Ook wordt de olifant geassocieerd met het aardse ik..maar hier ben ik het niet mee eens omdat ik dat niet bij de olifant vind passen.

Ook kan ik me vinden bij jou interpretatie over het oervertrouwen, dat onder vele lagen verborgen ligt. Je vind iets terug dat zolang verloren werd gewaand (vertrouwen)

Ik denk zelf dat het olifantje zo klein is omdat het mijn innerlijke goed weerspiegeld, ik deed me groter voor dan dat ik diep van binnen was en ben hier nooit eerlijk overgeweest.

Laat ik het zo zeggen uiterlijk hard en groot innerlijk zacht en klein ;)
Dat is een duidelijke verklaring van het kleine olifantje..

Het spugen van gloor is eigenlijk het onderste uit de kan halen in zin van denken dat alles schoon is maar het is het niet.
Gloor is dan ook een paardenmiddel en heel chemisch maar het reinigt wel. Ook denk ik dat het met ontgiften te maken heeft omdat het gepaard gaat met braken/tuffen.

Dat de vis/makreel innerlijke wijsheden met zich mee kan dragen is hem wel toevertrouwd. Door mijn groei de laatste tijd laat hij dat duidelijk zien.

hmm ja ik heb nog niet zolang geleden gedroomt dat ik een witte vis ving uit een vijver of meer ...nu heb ik het zelfs gegeten in deze droom..paling en makreel...
Dus heb ik mij gewend aan het goddelijke ;D

Weer trots...ophetgeen ik zelf ga zien, dat betekent voor mij voortgang in het leren kennen van mijzelf. Omdat ik nu wel naar mijzelf kan kijken dat wat ik eerst niet kon..joepie!

Thanks Ricca voor jouw interpretaties van dromen. Ook nu weet ik dat een ieder zijn eigen interpretaties heeft wat ontzettend mooi is!

Liefs Rosie