advies van een "goeroe"

Gestart door Dragonvlaai, december 16, 2005, 16:46:07 PM

Dragonvlaai

Hi guys!

Ik heb toch een vreemde droom gehad...ik heb er vooral een heel raar gevoel aan over gehouden. Ik zal m zo duidelijk proberen te vertellen en ben uiteraard benieuwd naar jullie visies!

Het begon op een straat. Het was duidelijk een zomeravond en lekker warm buiten. Een zondag gevoel; je moet maandag weer naar je werk en probeert de dag een beetje te rekken. Dat is prettig maar ik word er in het echt meestal een beetje melancholisch van. Mijn tante had voor haar beroep als hypnotherapeut een leuke oefening om de avond gezellig door te komen. Ze had iets leuks om iets over je relatie te weten te komen. We waren met een groep vrouwen die in het dagelijks leven dichtbij mij staan: mijn nichten, mijn tantes en mijn moeder en zus. Het was de bedoeling dat we een aatal witte houten bankjes en een paar barokke stoeltjes in een kring zetten en dan zou mn tante beginnen. Toen mijn tante in de gaten kreeg dat wij er veel van verwachtten, zei ze ineens heel lacherig dat ze eigenlijk niet zo goed wist wat ze precies moest doen en het was nogal riskant om met onze gevoelens te spelen op die manier, vond ze. De cirkel met bankjes zag ik op dat moment van bovenaf en hij was nog niet rond. Ik dacht: waarom zet iemand nou niet dat éne bankje er nog bij! Ik besefte tegelijkertijd dat ik daar zelf eigenlijk ook weinig moeite voor deed en geen zin had om dat bankje ertussen te zetten en voegde me weer bij de groep. Eén van mijn nichten ( in het echt mijn leeftijd en vrij arrogant qua houding als je haar niet kent ) had een beter idee. Ze wist van een of andere goeroe die je kon oproepen, net als in een sceance. Als dat lukte, zou hij zijn wijsheid met je delen. Jippie! Dachten we, dan vragen we aan hem alles over onze relaties. We gingen naar een zolderkamertje in de pastorie waar mijn tante een appartement heeft ( in het echt is dat ook zo ). Het kamertje bestond uit wit houten muren, met een gelig licht en oranje gordijnen. Mijn tante had in het echt wel eens vage goeroes over de vloer dus in die zin komt het me wel bekend voor...hippies.... ;)

We gingen in een kring zitten op matrassen en moesten een soort mantra zeggen die ik me niet kan herinneren . Er verscheen heel snel een soort mist in ons midden en voor we het wisten stond er een man in licht en mist voor ons in een wit zijden gewaad
( glom een beetje ) met van die geel/gouden biezen. Hij stond in een soort superman houding met een arm omhoog en het eerst wat ik dacht was: heilig??? Echt niet! Wat een egotripper...

Ik was wel de eerste die met hem mee ging om over mijn relatie te praten. Hiervoor moesten we de gang op en zag ik ineens wat voor iemand het was: een beetje vierkante, kale, indische jonge man van tegen de dertig, kleiner dan ik.
Ik vond m niet echt sympathiek en voelde een lichte afkeer ten opzichte van zijn autoritaire houding. Ik was wel heel benieuwd wat hij zou zeggen over mij en - vooral - over mijn nieuwe, eeeeh, de nieuwe persoon in mijn leven. Mijn zusje ging met me mee. De goeroe pakte mijn hand (linker) en bracht die naar mijn hart. Hij zei toen meteen dat de jongen waar ik mee was niet goed voor me was en niet te vertrouwen etc etc etc. Ik kreeg allemaal bad news. Op het laatst zei hij iets wat ik niet kon verstaan. Ik vroeg het en hij zei nog eens: Je bent een beetje aan het kloten. Kloten? Vroeg ik, verbaasd over zijn alles behalve goeroe-eske woordkeuze. En hij bevestigde. Vervolgens galmde dat zinnetje door in mijn hoofd: je bent aan het kloten. Hij was inmiddels aan die ene nicht begonnen. Zij had een wit netje over haar hoofd en schouders van vrij dik materiaal. Ik liep langs haar en zei: goed idee, doen we nog eens, wat een eikel! Vervolgens trok ik ook een netje over mijn hoofd en stormde het huis uit. Ik vroeg buiten wat hij tegen mijn zusje had gezegd en dat was iets wat totaal niet klopte met haar vriendje en ik concludeerde dat ik het niet moest geloven al was ik er kapot van gek genoeg.

In de laatste beelden waren we met zn allen in de woonkamer van mijn tante en werden we beschoten. We hadden gelukkig geweren en mitrailleurs dus vochten we terug alsof dat heel normaal was. Ik was niet bang en zocht goed dekking. Het ging echter van kogels naar bommen en toen ben ik weggevlucht. Einde droom.

Toen ik ontwaakte vond ik het vooral heel jammer dat die goeroe zo negatief was en ik had het gevoel alsof ik geen mening mocht hebben en stom bezig ben...In mijn droom zei een stem tegen me terwijl ik met dat netje om mijn hoofd wegliep: je hoeft je hier natuurlijk niets van aan te trekken de keuze is aan jou...

Lang verhaal. Dank voor je aandacht als je het gelezen hebt.

xxx Laura

Ricca

#1
Lieve Laura,

Ik heb je droom met plezier gelezen en zie er wel wat in...

De zomeravond, lekker warm, schildert een positieve sfeer. De zondag eindigt en de maandag komt eraan: een zonfase (periode van naar buiten gericht zijn) maakt plaats voor een maanfase (periode van inkeer en naar binnen gericht zijn). Je wilt de zonfase graag nog wat rekken. Hypnose (en de tante/hypnotherapeute) hoort bij de maan... De groep vrouwen/verwanten zie ik als allemaal aspecten van jouzelf. En eigenlijk ben je het dus zelf, je tante-zelf, die opeens terubkrabbelt en lacherig doet en over vage risico's (van de maan) begint... Je voelt er niet echt voor om in jezelf te kijken...

De kring van witte bankjes en stoelen is niet compleet. Er zijn nog onontdekte kanten van jezelf. Maar ook: de cirkel van gebeurtenissen is nog niet rond. Vanuit het hoge gezichtpunt van je hogere zelf zie je dat even heel duidelijk (en van bovenaf), maar je laat het erbij zitten... (op bankjes en stoelen kun je zitten of láten zitten...)

Eén nicht (een schijnbaar 'arrogante' kant van jouzelf, dat deel van jouzelf dat zich met die betreffende nicht kan identificeren) komt met het idee van de seance... In plaats van naar binnen te kijken (maan) hoort zij/jij liever antwoorden van buiten, van een ander... 'objectieve' antwoorden. Het van bovenaf op de kring neerkijken kan ook een uitdrukking van die 'arrogantie' zijn. Op een manier die je je niet goed kunt herinneren lukt het om een soort goeroe/superman tevoorschijn te roepen...

... en vervolgens draait het in de droom allemaal om hém. Jijzelf (jij als de persoon die al die aspecten in jezelf verenigt) hebt al meteen geen goed gevoel bij hem... Zijn uiterlijk (een beetje vierkante, kale, indische jonge man van tegen de dertig, kleiner dan ik) kan ik niet helemaal plaatsen, daar zullen vast persoonlijke associaties meespelen. Misschien doet hij je aan iemand denken? Of zie je overeenkomsten met jezelf?

Hoe het ook zij, hij zegt precies wat je niét wilt horen, of waar je al bang voor was, namelijk dat je vriend niet goed voor je is, niet te vertrouwen... Zegt dit iets over je vriend? Nee, dat geloof ik niet. Het zegt wel iets over jou. Over waar jij bang voor bent en ook over hoe betrouwbaar je jezélf vindt in deze relatie... Ik denk dat je je eigen twijfels (over je vriend en/of over jezelf) liever niet wilt zien... Het zinnetje: "Je bent een beetje aan het kloten" moet eerst herhaald worden voordat het tot je doordringt en dan blijft het door je hoofd galmen. Het ráákt je wel, want je stormt woest naar buiten...

Het witte netje van grof materiaal dat je op dat moment snel over je hoofd trekt zie ik als een 'gedachtevanger', het laat selectief bepaalde gedachten door en houdt andere tegen. Je zoekt steun bij je zusje-zelf die óók zo'n netje over haar hoofd heeft, en natuurlijk denkt zij er met dat netje net zo over als jij: de goeroe zit helemaal fout, er klopt niets van zijn verhaal. Toch ben je er kapot van. Het netje is wit, een zeer positieve kleur, dus ik denk dat het op een positieve manier werkzaam is, d.w.z. juist heilzame gedachten doorlaat.

"In mijn droom zei een stem tegen me terwijl ik met dat netje om mijn hoofd wegliep: je hoeft je hier natuurlijk niets van aan te trekken de keuze is aan jou..." Dát is de stem van je intuïtie.

Ik geloof niet dat de droom je wil waarschuwen voor je vriend. �ls een droom (het onbewuste) je voor iemand zou willen waarschuwen, gebeurt dat op een manier waardoor je in de droom weet dat het klopt, met alle bijpassende gevoelens (eenmaal wakker kun je wel weer gaan twijfelen, maar in de droom wéét je het). Dat is een intuïtief weten. De goeroe vertolkt niet de stem van je intuïtie, want je intuïtie is juist herkenbaar aan het feit dat ze nooit veroordeelt (en zal ook niet snel als superman ten tonele verschijnen), en iemand onbetrouwbaar noemen is een groot oordeel. Een ego-oordeel... En dan kom ik warempel toch nog bij jouw kwalificatie 'ego-tripper' uit. En is dát cirkeltje wél gesloten... :) De onbetrouwbare goeroe/illusionist is eigenlijk je ego. Je eerste ingeving bij hem was helemaal juist. Intuïtief voelde je een lichte afkeer... Het ego is geen goede raadgever op liefdesgebied. Het ego ziet anderen ook als ego's en plakt zijn oordelen op de buitenkant van anderen...

Ik denk ineens ook aan het ego in een wit gewaad op de Zegewagen in de Haindl tarot. En het 'vierkante' van zijn uiterlijk en zijn autoritaire houding vallen ook op hun plek. Zélf ben je veel méér dan je ego, dus het klopt ook wel dat hij kleiner is dan jijzelf.
 
In de laatste beelden van de droom is een vreselijke innerlijke strijd aan de gang. Een strijd op leven en dood... de strijd van het ego om overgave uit de weg te gaan. Je vecht 'alsof het heel normaal is' en wanneer het te hevig wordt, vlucht je weg. Je overgeven is iets wat nog niet in je opkomt... Toch zou overgave betekenen dat je ware Zelf meer naar voren komt. Dat is de keuze, waar de stem het over had... Jezelf vertrouwen, toelaten dat de dingen gebeuren zoals ze gebeuren, de relatie een kans geven ook al voel je nog onzekerheid. Zekerheid komt niet in één keer, kan slechts langzaam groeien... door overgave...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Dragonvlaai

Hi lieve Ricca,

Heel erg bedankt voor je uitleg, kon me er goed in vinden! Had zelf inderdaad een heel sterk ego-gevoel bij die droom. Dat Indische mannetje deed me heel sterk denken aan een telemarketeer die ooit een soort stoomcursus verkopen gaf  -tijdens een bijbaantje van vroeger- en daarbij een soort "ik ben geweldig" predikaat op zijn hoofd droeg. Daarin komt hij dus ook sterk overeen met die goeroe, want zo deed hij zich nagenoeg voor. Ik vond hem niet sympathiek, zeker onbetrouwbaar en had erg mijn vraagtekens bij zijn opdringerig manier van doen. Dit onderstreept mijn gevoel dat die goeroe totaal niet te vertrouwen is en dat ik bovendien erg naar buiten gericht ben in die nieuwe relatie van mij ( wat vind hij, hoe kan ik me het beste gedragen etc ). En...als jij schrijft "je vriend", draait mijn maag zich bijna om en ga ik volledig in de ontkenning. Dat is wat ik doe. Ik ontken mijn verliefdheid en wil er niet aan toegeven omdat ik bang ben om meZelf te laten zien. Ergens ben ik bang voor de achtbaan van de liefde denk ik. Probeer me te beschermen en in te dekken.

Mijn zusje had overigens geen netje om, dat was die "arrogante" nicht. Ik trok een netje over mijn hoofd toen ik langs haar de deur uitstormde en zij had er al een om. Ik had een beetje het gevoel dat mijn droom wilde zeggen: kijk, je stelt je nu net zo arrogant op als zij, m.a.w.: dit is je arrogante houding, niet wie je werkelijk bent.

Toen je De Maan noemde, dacht ik inderdaad meteen: ik moet de antwoorden in mijzelf zoeken.

Ik ga hier maar eens over nadenken. En uit mn schulp kruipen. Ik ben inderdaad bang voor "iets slechts", bang voor mijn gevoelens etc etc. Moet ik maar eens niet doen!

xxx Laura

mamamaris

#3
Wat een moeilijke, leuke droom was dat. En wat een fantastische duiding van jou Ricca. Ik heb er van genoten en geleerd!

Ik had m.b.t. het witte netje en de kogels-bommen afsluiting nog een gedachte:

namelijk dat je aan de ene kant bang bent het hoofd (bewustzijn, je onafhankelijkheid) te verliezen (netje opdoen), maar aan de andere kant raken je gedachten verstrikt in dat zelfde netje, waardoor je in de knoop komt met jezelf.

Die arrogante houding van jou (en je nicht) zal, denk ik, wel meevallen  :). Het gaat hier misschien om je psychisch evenwicht en juist om de goedheid van je karakter.
Houd de afsluiting van je droom (kogels werden bommen) verband met je (dynamische?) verleden? Zo ja, had je toen (in jouw ogen/beleving) zelf niet het vermogen (omdat je niet opgewassen was tegen iets sterkers) om (agressieve/dominante) situaties te veranderen? Misschien pas je deze "strategie", nog steeds toe in je huidige dagelijkse leven, en is dat nu niet meer nodig? Groetjes, Marisca



Dragonvlaai

Hi Marisca,

Thanx voor je reactie. Dat wat je schrijft over dat netje, is ook wat ik er meteen bij dacht en klopt helemaal.

En die bommen, dit gedeelte van de droom sloot niet echt aan op de rest...weet niet zo goed wat het betekent. Ik heb 't wel eens eerder gedroomd in een andere context en ik denk dat het toch ergens te maken heeft met hoe mijn leven op mij afkomt en/ of de waarde die ik hecht aan de mening en opmerkingen van anderen en de buitenwereld. Ik ben daarnaast herhaaldelijk conflicten uit de weg gegaan die ik achteraf makkelijk het hoofd heb kunnen bieden. Misschien zit daar een link...

Dat wat je zei over het nu niet meer nodig hebben van een dergelijke houding in mijn leven, klopt wel. Grappig dat je dat aanhaalt trouwens, het schijnt namelijk dat ik in vorige levens ( misschien heb je daar niets mee, maar toch ) nogal veel heb "gestruggeld" en te kampen heb gehad met allerlei moeilijkheden waardoor ik me telkens heb moeten richten op ploeteren om te kunnen bestaan, zeg maar. Wat ik overhield aan die bombardementen in mijn droom was was: dit slaat helemaal nergens op. En dat is ook zo; in dit leven niet meer. Moet ik dus loslaten.

Groetjes! ;)