De Dwaas en de Grote Arcana

Gestart door lucifall, september 19, 2010, 19:23:03 PM

Ricca

#60


De Dwaas en de Zegewagen
Strangers in the night (en ook overdag)

De Zegewagen is het voertuig van de wil en de bestuurder van de Wagen is het ego, het uiterlijke zelf: dat deel van onze geest waarmee wij functioneren in de uiterlijke, stoffelijke wereld en dat zich met alle concrete en praktische zaken van het leven bezighoudt. Het ego is heel nuttig en zelfs onmisbaar voor het leven in een stoffelijke wereld, maar het is niet in staat om de diepere dingen van het leven te bevatten, dat ligt ver buiten zijn bereik.

De sfinxen zijn niet beteugeld en het ego kan de Wagen slechts besturen door zijn wilskracht te gebruiken. Daar komt hij soms heel ver mee, maar soms ook niet... Toch voelt het ego zich oppermachtig, en heeft zich zelfs een kroon op het hoofd gezet. Maar als de Dwaas naar de Zegewagen kijkt, ziet hij een leeg omhulsel... een soort UFO zonder bestuurder. Ik zei al dat wij niet met een ego worden geboren. Het ego is zelfgemaakt en we ontwikkelen het pas tijdens onze groei naar volwassenheid. De Dwaas en het ego zijn van totaal verschillende oorsprong en daardoor fundamenteel onverenigbaar. Er is geen communicatie tussen de twee. Ze zijn vreemdelingen voor elkaar... strangers in the night...

De Dwaas is wel dikke maatjes met de sfinxen (de schijnbaar tegengestelde krachten van het leven, maar in feite dienstbare vertegenwoordigers van de ziel, Alwetendheid en Alwijsheid). Net als de Dwaas laten de sfinxen zich niet zomaar voor het karretje van het ego spannen en net als de sfinxen kan de Dwaas ook heel eigenwijs zijn. Hij móet soms wel eigenwijs zijn, want hij weet dat hij de wereld nieuwe gedachten en ideeën komt brengen, en dus heeft hij het nodig om in zichzelf te geloven, zelfs wanneer zijn omgeving de dingen anders ziet dan hij.

Dwaas en Zegewagen vormen dus niet echt een combinatie die werkt. Toch kan het ego wel iets leren, al is het in zeer beperkte mate. Geloven dat er een ándere manier bestaat om naar de wereld te kijken, is het meest verheven idee waartoe het egodenken in staat is en dat komt doordat het ego een zweempje inzicht bevat dat het niet het ware Zelf is. En daarin, in dat zweempje besef, ligt onze redding...

DWAAS + ZEGEWAGEN: Wij kunnen naar keuze vanuit het ego denken of vanuit het innerlijke zelf. Als we vanuit het ego denken, doen we - onder meer - afstand van de spontane wijsheid van de Dwaas. Dat is altijd een keuze, ook al staan we er niet bij stil.

Omdat de Dwaas in het eerste plaatje afwezig was, voor één keer een tweede plaatje: een sfinx met een toefje Dwaas. :)

From Ricca with Love

lucifall

#61
Hallo Ricca,

Wat een mooi baldakijn! Ik zou er zo mee op weg naar Roma gaan!

Citaat:
“Dwaas en het ego zijn van totaal verschillende oorsprong en daardoor fundamenteel onverenigbaar. Er is geen communicatie tussen de twee. Ze zijn vreemdelingen voor elkaar... strangers in the night...”

Helemaal juist wat je schrijft, maar toch denk ik dat Het Ego van de zegewagen graag met de Dwaas aan zijn reis zal beginnen en de Dwaas niet vies zal zijn van een reis in die mooie zegewagen, welke, voor de Dwaas op een UFO lijkt…… Juist dan, wil de Dwaas daar opspringen en mee mee-reizen.
Het Bovenbewustzijn van de Dwaas, straalt vanuit de sterren van het Baldakijn, de krachten en energieën van de Dwaas naar beneden.
Ze dalen neer op het hoofd van het Ego van de Zegewagen.
De Dwaas heeft geen ego, doch is zeer reislustig.
Reislust past bij de Zegewagen. Reislust maakt het Ego nog sterker..
De Dwaas voegt zijn kwaliteit aan de Zegewagen toe.
De Zegewagen is niet alleen, maar Met de Dwaas, samen. ACh..
Aleph en Cheth. De Os en de omheining.
De afbeelding toont ons de omheining van de ommuurde stad.
De zegewagen is zijn reis begonnen, en is UIT de omheining.
Dit past sowieso mooi bij de Dwaas en zal het Ego van de Zegewagen zich even vrij voelen, als de Dwaas.
“Het hek is van de Dam”

Want juist op reizen, liefst verre reizen, ervaart de Dwaas, de meest diepzinnige momenten.
Momenten, welke zo diep zijn, dat ze opgetekend worden in ons geheugen, zodat hij ze in het onderbewustzijn van de Hogepriesteres en van de Keizerin, welke deze in beelden om kan zetten, kan bewaren en later weer, terug, op kan roepen.

Juist strangers in the night kunnen prima metgezellen zijn van elkaar.
Ik heb van de zijlijn de wereldreizen van het Amsterdams ballon gezelschap mogen bewonderen.
Geestverwanten, waaronder, dwazen, maar ook de bestuurder van de Chariot. Allemaal samen. Zonder Leider.
Er hangt een gedicht op de kerk van Ruigoord wat daar over gaat. Een maatschappij zonder leider, en 1 welke geen chaos wordt.Helaas ken ik het niet uit mijn hoofd, maar ik zal het opschrijven als ik weer ter kerke ga…..

“We maken een jaarplan, dat is al heel wat voor hippies.”
Rudolf Stokvis

Zie hier de bestuurder van de luchtbus: (zie ook het filmpje op deze pagina)
http://ruigoordportretten.wordpress.com/rudolph-stokvis/

en de “dwazen”, wiens geesten vrij vliegen, welke hij vervoerde:
http://ruigoordportretten.wordpress.com/

Liefs Luus


Ricca

Hi Luus :D

Stel je eens voor... een volwassene leest aan een baby de beurskoersen uit de krant voor. Het zegt de baby natuurlijk helemaal niets en de volwassene zal ook al snel het gevoel krijgen dat het geen zin heeft om met die bezigheid door te gaan. Dat is ongeveer wat er gebeurt tussen de Dwaas en het ego. Hun leefwerelden hebben geen raakvlak. Het ego is juist ontstaan door de Dwaas buiten de deur te zetten, het kind met het badwater weg te gooien... Hoe zou de Dwaas iets van het ego kunnen leren? Het ego gelooft in schuld, maar de Dwaas is onschuld... De Dwaas wil zich alleen in liefde verbinden, maar het ego draagt een borstpantser over zijn hart... Alleen wie bang is, kan ego-istisch zijn. De Dwaas voelt zich verbonden met alles wat leeft, maar het ego gelooft dat het op zichzelf staat... temidden van allemaal andere op zichzelf staande ego's...

In het Ananda deck speelt de Dwaas met een bal die de aarde is. Ergens op die kleine bal is het ego met zijn dingetjes bezig... zonder iets te weten van zijn oorsprong of bestemming of zelfs van de reden voor zijn bestaan.
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/11/28/1290931076-780.jpg

De reis van de Zegewagen kan in een specifiek geval wel een leuke vakantiereis naar een ver land zijn, maar in feite toont de kaart van de Zegewagen gewoon de levensreis van het ego. Het ego gelooft dus dat het volledig op zichzelf staat (de Wagen staat volledig afgezonderd van de stad in de verte, los van het grote samenwerkingsverband). Dit is zo'n beangstigende toestand dat het ego zich alleen tot andere ego's kan wenden om te proberen zich met hen te verenigen, eventueel ook lichamelijk (lingam & yoni), in een zwakke poging tot vereenzelviging, óf om ze aan te vallen in een al even zwak vertoon van macht (de Wagen is een strijdwagen, maar is tot stilstand gekomen). Het ego is niet in staat om zijn uitgangspunt (dat het op zichzelf staat) in twijfel te trekken, omdat dat uitgangspunt zijn fundament is (hij zit muurvast in het stenen blok van de stand-alone wagen).

Citaat van: LucifallHet hek is van de dam.

Als het hek van de dam is, kunnen de schaapjes over de dam. En als er één schaap over de dam is, volgen er meer. Bij gebrek aan beter, en ondanks zijn gevoel van autonomie, volgt het ego gewoon andere ego's.

In feite fungeert het ego vaak zélf als dam die andere waarnemingen blokkeert. Niet omdat dat zijn functie is, of omdat het in de aard van het ego ligt, het ego wil ons gewoon helpen te overleven in het materiële bestaan, maar omdat wij gelóven dat het ego een belemmerend deel van het zelf is. Dit heeft alles te maken met het feit dat het ego zelfgemaakt is en met de omstandigheden waaronder wij het ego gevormd hebben. Wij hebben het ego getraind om oogkleppen te dragen, wat indruist tegen zijn natuurlijke neigingen. Het ego wil wel degelijk de tastbare realiteit begrijpen en duiden om er een rol in te spelen, maar door het oogkleppen aan te doen, belemmeren wij het in zijn flexibiliteit. En als het eenmaal niet meer flexibel is (vastzit in de stenen wagen), kan het die rol niet meer spelen.

Het is niet de taak van de Dwaas om hier verandering in te brengen, maar van de Magiër en ik kom daar later bij de combinatie Magiër + Zegewagen nog wel op terug.

De échte zegetocht van de Dwaas begint pas bij Dwaas + Kracht... :)

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

lucifall

#63
Hoi Ricca,
Hetgeen wat ik beschreef over de reizen van de zegewagen met een bus vol “dwazen, wiens geesten vrij vliegen mogen” is niet alles wat men daar samen onderneemt.
De mensen daar organiseren daar wel wat meer om de geest te kunnen laten stijgen.
Het woord van Ruigoord, een 3-daags dichtersfestival, de wekelijkse feesten in de kerk, waar deze mensen zich belangeloos voor inzetten en wat draait op vrijwilligers. Voor de mensen met weinig geld de gratis zondagen, het aloude landjuweel, waar bards, minstrelen, kunstenaars vanuit de hele wereld samenkomen, tijdens de volle maan van Augustus. 2 weken openbare werken om de kunsten te vertonen. Kindercircusdagen georganiseerd door Montje. En dan de Muziekfestivals nog en tussendoor nog workshops van allerlei aard. De paradiso-show, de jaarlijkse musical, met een maatschappelijke knipoog. Dat is meer dan alleen maar samen een reisje maken, dat is werken. Een gemeenschap meer dan 30 jaar in stand houden onder het juk van krachten welke het dorp wilden vernietigen. Ik stond te huilen toen het kunstwerk “de toren van Babel” tesamen gebouwd in 2000 in vlammen opging. De mensen van Ruigoord stonden te juichen. En dat ondanks dat hun leefgebied vernietigd zou worden vanaf dat moment. Waarom? Omdat hun “leider”welke er niet is, de teugels niet in handen heeft. De teugels worden geleid door de gezamenlijke geest van the ship of fools. Mensen welke veelal in staat zijn geraakt zich te verlossen van het juk hunner ego.

“TEGENWIND DOET DE VLIEGER HOGER STIJGEN”

Bijvoorbeeld een bouwwerk, de toren van Babel, waar tezamen aan begonnen werd op het zandjuweel in 1999, nadat het natuurgebied platgewalst was, en de vlakte, een zandvlakte geworden was. Dit is gebouwd, werd bewoond, en werd in 2000 in de fik gestoken. Ieder die wilde, mocht spulletjes in de Toren gooien, dingen waar je mee wilde breken zouden op deze wijze, in rook opgaan.

De Toren van Babel Voor:

http://www.classic.archined.nl/news/9912/babel.html

Dichter L. Th Lehmann, houder van de Ruigoord trofee, een eeuwige spiraal, in brons, verkozen op het Woord van Ruigoord, 2004,  schreef dit gedicht voor Ruigoord. Het hangt op de zijkant van de kerk. Een bescheiden verslag over Ruigoord welke een mogelijke Combinatie Dwaas en de Zegenwagen beschrijft.

BESCHEIDEN VERSLAG OVER RUIGOORD

Laatkomer, nietkomer, bewonderaar!
Hier is Ruigoord, waar buitenwacht
Wanorde verwacht
Maar verbaasd raakt door orde
Zonder plan of commando,
Zonder baas of conflict
‘t Is ongewoon,
vergeleken bij wat rondom gebeurt.
In geen kerk was ooit
Zo weinig dwang.
Geen preek maar vrede.
Er is gebrek aan eerzucht.
Verlangde nooit iemand
Naar baasdom?
Wordt het nooit onderdrukt?
Of heeft niemand de wens?
Geen toren van Babel effect
Want die werd kalm geofferd.
Diplomatie zonder afgevangen vliegen
Heeft blijkbaar macht.
De kerk, ontaard want onthemeld
Werd een huis met een bar.
Havenaanval werd afgeslagen
Vrede in huisjes.
Vrede in zaal.

Liefs Luus

lucifall

#64
De Dwaas en de Zegewagen en Dionysos.

http://www.cs.utk.edu/~mclennan/BA/PT/M0-image.gif
Bovenstaande is een afbeelding van de Idioot uit de Pythagorean tarot

De Dwaas, Idioot is de archetypische Puer Aeternus (Eeuwige kind), de pure Dwaas als een eerste stap om een echte Held te worden (Wagner’s Siegfried en Parsifal)

Het woord Idioot is afgeleid van het Griekse ἴδιοÏ, (idios, “iets “eigen”, iets wat hetzelf betreft, privé-persoon; de gewone man ); ἰδιώÏ,,ηÏ, werd in het oude Athene gebruikt om te refereren naar iemand die niet wenste deel te nemen aan het publieke leven.

In deze tarot is de idioot, “Jan met de pet”, voor hij de kans krijgt volgens de Saturnalicius principes, de carnavals Koning te zijn- Koning voor een week. Saturnalia (17-23 Dec)
Als wij een carnavalskoning kiezen, nemen wij een bewuste stap in het irrationele.
Hier beweegt de Dwaas naar links, naar de onbewuste kant, hij verlaat zijn ego en treedt de archetypische wereld binnen. Deze Dwaas is blootvoets, om zijn nederige staat aan te tonen, zowel materieel als geestelijk, en om aan te tonen dat hij niettemin ook kan “gronden”in het dagelijks leven. De 7 veren representeren de 7 planeten en de 7 dagen van de week.
Dionysos, Bacchus , daar kunnen we deze dwaze idioot mee vergelijken.
Dionysos is de maniak, want hij bezit Furor Divinus (Goddelijke Dwaasheid)
De panter,  druiven, slang en denne-appels zijn allemaal attributen van deze God.
De panter representeert de dierlijke instincten. De slang verwijst naar de wedergeboorte van de ziel van de Idioot. De panter is de vijand van de slang, dus op deze wijze representeren ze tegenstelling welke verenigD dient te worden.

Cartari (Imagini degli Dei, 1647): “het is correct dat de 0. de idioot de grote Arcanakaarten leidt. Bacchus is de uitvinder van de “triomftochten” in de vorm van wild processies van panters en andere wezens welke hij leidde
Het Latijnse triumphius of triumpus komt uit het Etrusk, welke dit woord verkregen vanuit het Griekse thriambos, een hymne voor Bacchus.

De Jungiaanse psycholoog Robert Johnson verklaart in zijn boek Ecstasy, de waarde van het element van Dionysos, ten opzichte van de psychologische gezondheid.
“wij hebben de goddelijke extase van Dionysos niet meer, wij kennen afhankelik gedrag. De wereld van Dionysos is er een van extase, omdat deze buiten (ec- stasy / ex-stase) de gewone wereld van de bewuste verantwoordelijkheid, controle en rationaliteit, staat. Iemand die vloeit van leven en zijn innerlijke gids volgt. De Dionysian ervaart de levende geest van de wereld via zijn zintuigen (zoals kunstenaars en dichters) , en niet middels het limiteren van de zintuigen naar een materiële wereld, verstoken van geest. Als we Dionysus aanraken, raken we de irrationele wijsheid van de zintuigen en ervaren we blijdschap”
(Johnson 25/ Johnson 12-4)

De Phrygian Dionysos slaapt gedurende de winter en ontwaakt weer in de de lente. Hij is de ook de 1 April-Dwaas.

Dionysos kennen we van oude afbeeldingen.
Vaak representeren deze afbeeldingen zegetochten, met een zegewagen.
Voorgetrokken door panters of andere wezens. (In sommige herken ik ook de Crowley zegewagen)

http://www.flickr.com/photos/7549203@N04/3784501553/

Begint de zegetocht van de Dwaas niet bij de zegewagen, zoals de naam, van de kaart al aanduidt?

Liefs Luus

Ricca

Citaat van: LucifallBegint de zegetocht van de Dwaas niet bij de zegewagen, zoals het woord, van de kaart al aanduidt?

Nee, bij de Zegewagen begint de zegetocht van het ego.

Citaat van: Lucifall over de Dwaas in de Pythagorean TarotHier beweegt de Dwaas naar links, naar de onbewuste kant, hij verlaat zijn ego en treedt de archetypische wereld binnen.

Nog één keer dan :P : De Dwaas hééft geen ego, dus hij kan het ook niet verlaten. Het is de persoon die voor zichzelf een ego vormt. De Dwaas is een archetype en daarom vanzelf al aanwezig in de archetypische wereld.

Bij een bus vol dwazen denk ik aan kinderen op een schoolreisje. :) Die bus heeft wel een chauffeur nodig. Kinderen zijn niet in staat een bus te besturen. Maar dat heeft verder niets met de Zegewagen te maken, want in de Wagen op de kaart is maar plaats voor één.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Leeuwin

En bij de Dood wordt dat ego getransformeerd toch?

Leeuwin

Ricca

Ja, bij kaart 13 De Dood.

P.S. voor Luus:
Bij Dionysos denk ik meteen weer aan Jim Morrison, die zich zo sterk met Dionysos identificeerde dat hij waarschijnlijk een vorig leven in het oude Griekenland zal hebben gehad. Jij misschien ook wel? :)
From Ricca with Love

Marilu

Karen Hamaker â€" Zondag beschrijft in haar boek ‘De Tarot als levensweg, een Jungiaanse benadering van de Tarot’, De Weg van de Held: het individuatieproces. Het is een mooie schets van de ontwikkelingsgang die de kaarten van de Grote Arcana aangeven, waarbij ik nadrukkelijk aangeef dat naar mijn mening iedere poging om de Tarot te vereenzelvigen met een ander systeem (astrologie, Jungiaanse psychologie of wat dan ook), nooit helemaal lukt, er blijven altijd blanco gebieden over waarin het een en het ander niet naadloos op elkaar aansluit. Maar het is de moeite waard om een dergelijke overlapping te maken en op die manier de kaarten vanuit verschillende hoeken te bekijken. Karen stelt bovendien dat De Dwaas op ieder moment in deze hele levensweg, dus tussen de andere kaarten door of in combinatie met een of meer andere kaarten, een altijd nieuwe impuls kan geven.

De basisdrijfveren: De Dwaas (het absolute, nog niet tastbare begin), De Magiër, De Keizer (het Yang), De Hogepriesteres, De Keizerin (het Yin). De Hiërofant drukt de religieuze functie aan die ons doet zoeken naar de overbrugging van de polariteit Yin â€" Yang en dus naar een extra dimensie in het leven: de vraag naar de zin der dingen.
De opbouw van het ego: De Geliefden (betrokkenheid op anderen en van daaruit keuzen maken), De Zegewagen (het bewustzijn leert met tegenstrevende onbewuste processen en krachten omgaan), De Kracht (luisteren naar onbewuste processen en naar onze instincten, maar dan wel met ons bewustzijn beslissen wat we daar mee doen), De Heremiet (vrijheid, ruimte en onafhankelijkheid zoeken om onze eigen waarheid te vinden), Het Rad van Fortuin (verantwoordelijkheid ervaren en niet vast blijven zitten aan steeds weerkerende patronen), De Gerechtigheid (de samenhang zien tussen uiterlijk en innerlijk leven), De Gehangene (de verpopte rups wordt de vlinder, door omkering van waarden lereen om tot wijsheid te komen.
De integratie van bewustzijn en onbewuste: De Dood (wat moet je afleggen en loslaten), De Matiging (een zeker evenwicht en relativeringsvermogen), De Duivel (confrontatie met dat wat we liever niet zien en verdringen), De Toren (razendsnelle vernieuwing, een schop vooruit krijgen van het leven om tot die koers te komen die bij je totale psyche hoort), De Ster (rust en verinnerlijking), De Maan (confrontatie met heel diepliggende emoties om het heelwordingsproces voort te kunnen zetten), De Zon (van jezelf kunnen houden, het leven vol vreugde, open en blij tegemoet treden), Het Oordeel (innerlijke samenhangen en de relatie tussen jezelf en de wereld ervaren, De Wereld (door het leven dansen, meestromen met al wat komt en weten dat het zo goed is, luisteren naar het geheel, een diepe liefde voelen voor het leven en al wat leeft).


lucifall

Citaat van: Ricca op december 05, 2010, 18:02:40 PM
Bij Dionysos denk ik meteen weer aan Jim Morrison, die zich zo sterk met Dionysos identificeerde dat hij waarschijnlijk een vorig leven in het oude Griekenland zal hebben gehad. Jij misschien ook wel? :)
Dat denk ik soms ook, mijn achternaam is ook van die oorsprong, net zoals mijn doopnaam.
Het liefst zou ik ook zoals de De Phrygian Dionysian slapen gedurende de winter en weer ontwaken in de de lente, als 1 April-Dwaas.
;D

Het schooreisjes fenomeen... GRIJNS!
Dat is precies zoals de mensen welke mee op reis gaan, met het ballongezelschap, deze reizen beschrijven: het is alsof ik weer eens op schoolreisje was!
Ze kwamen zelfs een keer thuis op het dorp, verstopt onder de ramen....


@Marilu
Vorige week heb ik genoten van het orgelspel en het Gregoriaanse koor. Gisteren wilde ik eigenlijk weer gaan, maar vond het de week ervoor al koud.... je zult gisteren echt wel koude handen gehad hebben...

Luus

Ricca

#70
Hi Marilu,

Ik ben het helemaal met je eens dat pogingen om de tarot met een ander systeem te vereenzelvigen altijd voor een deel mank gaan. Er zijn overlappingen én blanco plekken. Wat tarot en astrologie betreft, hanteer ik voor mijzelf alleen de correspondenties van de hofkaarten met de sterrenbeelden. Als de astrologie op de Grote Arcana wordt gelegd, krijg ik wel eens kromme tenen - vooral als ik zie hoe de Magiër dan geduid wordt.

De kaarten 1 t/m 5 zie ik bijvoorbeeld heel anders Karen Hamaker dat blijkbaar doet. Yin en Yang zit voor mij NIET in Magiër/Keizer enerzijds en Hogepriesteres/Keizerin anderzijds, maar in Hogepriesteres/Keizerin (Yin) en Keizer/Hiërofant (Yang): de vrouwelijke energie en de mannelijke energie, Anima en Animus. Meer hierover schreef ik al eens bij de omgekeerde Hogepriesteres:
http://www.catharinaweb.nl/cathforum/index.php?topic=1051.msg22401#msg22401

De Magiër staat hier los van. Het bewustzijn (de Magiër) is in wezen mannelijk noch vrouwelijk, of, zo je wilt: beide. Omdat het bewustzijn scheppingskracht heeft (het creëren van de werkelijkheid), wordt het op de kaart als een mannelijke persoon afgebeeld, maar zie de rode rozen + witte lelies (yang + yin) niet over het hoofd.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Marilu

Dank je, Ricca. Het is mooi om de kaarten in een steeds groter perspectief te zien.

Ja, Lucifall, het is koud in onze kerk!  Niet alleen mijn handen waren koud...Fijn dat je geweest bent en dat je de muziek mooi vond. Vóór het offertorium - en het communiegezang improviseer ik altijd. Dat is steeds weer een uitdaging op dit kleine instrument! Veel liefs van Marilu.

Ricca

#72


De Dwaas en Kracht
Het pad van vreugde - het plezier van zijn

Met de moed van de Dwaas en de moed en de zachte overredingskracht en het liefdevolle geduld van de Vrouw van Kracht (Anima), kunnen de diepe emoties, angsten, verlangens en impulsen die het ego angstvallig trachtte te beheersen, aan de oppervlakte komen en kan de échte zegetocht beginnen. De wilskracht van de Zegewagen is vervangen door vertrouwen en mededogen en enthousiast staan de neuzen van de dierlijke metgezellen al meteen één kant op. Aan hen zal het niet liggen: de levenskracht moet stromen, vooruit met de geit ehh... de hond ehh... de leeuw. Onward and upward and inward over de innerlijke weg naar de berg van de Kluizenaar (de berg die voor de loodzware Zegewagen onneembaar was).

Gezondheid is onze meest natuurlijke toestand. De combinatie van Dwaas en Kracht blaakt van welzijn, vitaliteit, gezondheid en liefde voor het leven. Denk maar eens even aan die aspecten van je lichaam waar je de warmste gedachten over koestert. Niet aan wat ánderen in jou waarderen, maar aan wat jóú de duidelijkst herkenbare lichamelijke vreugde en gezondheidsgevoelens bezorgt - misschien de gladheid van je huid, je lichte tred, de gevoeligheid van je handpalmen, de warmte in je hart... Als je erop let, kun je voelen hoe deze vreugde, dit welbehagen zich door je hele lichaam verspreidt, ook over de eventuele zieke delen van je lichaam - die delen waar je in de werkelijkheid van alledag  helemaal niet van houdt. Voel het ene, integrale geheel dat jij in je lichaam bent. Weet dat de verspreiding van vreugde en gezondheid over alle lichaamscellen geen beeldspraak is, maar werkelijke lichamelijke waarheid. Concentreer je op het vreugdevolle lied van je lichaam totdat je het in iedere vezel hoort klinken, de innerlijke akkoorden of harmonieën die samenhangen met ZIJN, met de kern van je wezen. Kijk dan in een spiegel en zie de glimlach van een kind...

DWAAS + KRACHT: Plezier op het transparante, argeloze en intense niveau van een kind of een dier, is pure instemming met het bestaan. Alles wat je met dit plezier doet, al is het nog zo dwaas, heeft een heilzaam effect op jezelf... en op de hele wereld.
From Ricca with Love

lucifall

Combinatie Hebreeuwse Letters:Aleph  Cheth   
Betekenis combinatie          ACh                               Ah! Broer, gelijke, uil   
Hebreeuwse Letters:           Aleph                            Cheth         
Betekenis                             Os                                  Hek            
Waarde Hebr. Letter            1                                     8         
Astrologisch/element           Lucht/ Uranus                Kreeft                       
Kabbalistische intelligentie Sprankelend                   Intelligentie van het huis van invloed         
Bewustzijn                           Boven-Bewustzijn        Ontvankelijkheid voor Wil       
Kubus van ruimte                 Boven-beneden              Oost-Beneden                  
Verbindende Sefirot               Kether-Chokmah           Binah-Geburah      
Tarotkaart                             Dwaas                            Zegewagen

Ach Aleph Cheth
De 7e poort van de Sepher Yetzirah. Het heeft een waarde van 9. Os en hek. De os helpt ons bij het voorzien van voedsel, een universeel principe, een hek verwijst naar afscheiding en kunnen we zien als een persoonlijk principe. Astrologisch is deze poort verbonden met Lucht/ Uranus en met Kreeft, een kardinaal water-teken.

lucifall

De Letters Aleph en Cheth
Os en hek of afscheiding
Een hek zien we vaak rond weilanden, waar we de Os in “stallen”. Deze afscheiding zorgt ervoor dat de Os niet buiten deze bescherming kan komen, zodat de Os de volgende dag weer “gebruikt” kan worden om het land te bewerken. Als het hek openstaat, dus als de Zegewagen opent, dan kan de Os buiten deze bescherming komen.
Hierbij moet ik enigszins denken aan de stier welke landelijk hartverwarmende acties teweeg bracht. Toen hij naar het slachthuis gebracht werd, waar echt wel zorg gedragen wordt voor afscheidingen, zodat deze dieren niet kunnen vluchten, zag een stier kans het slachthuis te ontvluchten. Zijn vlucht gaf natuurlijk een hoop schade, met de Dwaasheid van de Dwaas vluchtte deze arme, ten dode opgeschreven stier, een autowasstraat in. Onderwijl had hij nog een scooterrijder op zijn horens geprikt. Deze vluchtactie wekte zoveel respons en medeleven dat deze stier “de dans van de dood” ontsprongen is. Hij mag (as far as I know) zijn dagen nu slijten in een heerlijk lekker sappig weiland….. omsloten door een hek…..