De Dwaas en de Grote Arcana

Gestart door lucifall, september 19, 2010, 19:23:03 PM

Laure

#30
Omgekeerd heeft de Hiërophant misschien ook invloed op de Dwaas.

Stel: Een kind amuseert zich als het klein is met gedichtjes schrijven. Zijn ouders en leraars stimuleren het, het talent van het kind wordt erkend, krijgt een eigen leven, wordt dingen toebedeelt, het kind wordt zich van zichzelf en zijn talent bewust, het talent komt los van het kind, keert zich tegen het kind, doodt de spontaneïteit van het kind, doodt dus ook de spontaneïteit van de gedichten, het talent is vermoord.  

De muziek bij deze film: The Logical Song, van Supertramp.
When i was young, It seemed that life was so wonderful, A miracle, oh it was beautiful, magical...
And all the birds in the trees, Well they´d be singing so happily, Oh joyfully, oh playfully watching me.
But then they sent me away, To teach me how to be sensible, Logical, oh responsible, practical.
And they showed me a world, Where i could be so dependable, Oh clinical, oh intellectual, cynical.
There are times when all the world´s asleep, The questions run too deep For such a simple man.
Won´t you please, please tell me what we´ve learned I know it sounds absurd, But please tell me who i am!


Het verhaal van de duizendpoot:
Elke ochtend gaat de duizendpoot wandelen. Op een dag komt hij een ander insect tegen. Het insect vraagt aan onze duizendpoot: zeg duizendpoot, met welke poot stap jij 's ochtends uit je bed, en welke poot volgt daarna? De duizendpoot weet het antwoord niet. Maar de volgende ochtend geraakt de duizendpoot niet meer uit zijn bed, hij kan niet meer stappen... Hij weet immers niet welke poot hij nu eerst moet zetten!

lucifall

Hoi Doosje,

Daar heb je helemaal gelijk in.

AV  Aleph Vav  Dwaas-Hierofant is een combinatie welke van 2 kanten bezien kan worden.
Het doden van de spontane expressie van het kind, door de ouder en leraar; The logical song (Die zong ik vroeger altijd luidkeels op de fiets naar school) zijn daar goede voorbeelden van.
Ik zie daar ook wel iets van de Keizer in, ook: structuur doodt ook het onbevangen handelen van de Dwaas.

Het verhaal van de duizendpoot is grappig, als we inderdaad Bewust gaan nadenken over onbewuste handelingen krijgen we grote problemen! Veel zaken, gaan gewoon vanzelf, zonder sturing vanuit onze "hersenpan".
Zelf zie ik daar meer een combinatie van de Keizer en de Hogepriesteres in. De hogepriesteres welke ons onderbewuste symboliseert en van waaruit alle "bewegingen" in het lichaam bestuurd worden, daar daar ,de Geheugenopslag zetelt, in combinatie met de Rede van de Keizer.

Liefs Luus

Ricca

Mooie voorbeelden van de combinatie Dwaas+Hiërofant, Luus en Doosje. :) De Hiërofant heeft inderdaad de Dwaas nodig om te kunnen dansen en lachen, maar ziet daar vaak de noodzaak niet van in. Zelfs op kaart 13, oog in oog met de Dood, staat hij nog in zijn gebruikelijke houding. Hij is zo overtuigd van het belang van zijn kennis of van zijn boodschap, dat hij de Dwaas onbedoeld of halfbedoeld (maar zelden doelbewust) in een hoek drijft. Dat kost overigens weinig moeite, want de Dwaas ontwijkt hém ook liever... Het botert gewoon niet zo tussen die twee.

De Dwaas kan op zich wel zonder de Hiërofant, maar om te groeien heeft hij het wél nodig dat de Hiërofant en de Hogepriesteres samengaan, al was het maar voor het groeiklimaat, want in het grote geheel vormt met name de kloof tussen intellect en intuïtie een hindernis op zijn reis naar de witte bergen.

Liefs,
Ricca 
From Ricca with Love

Laure

Oef, 'k was weer met concepten aan het smijten dat het een lieve lust is en ik vreesde even dat ik een dooddoener had afgevuurd die dan nog eens zijn doel mistte ;-)

Voorzichtig kom ik nog af met een gedichtje van Jim Morrison, zelf een beetje een ronddwalende Dwaas die alle "statiën" van de Arcana afgaat:

Het heet: THE OPENING OF THE TRUNK
Moment of inner freedom
when the mind is opened and the
infinite universe revealed
& the soul is left to wander
dazed & confus'd searching
here & there for teachers & friends.



Laure

P.S. ik vind het heerlijk om mee aan deze "reisgids" te schrijven!

lucifall

mmmm Reisgids
Jim Morrison , Oef wat was ik een fan van deze man!
Ooit op een reis naar Parijs heb ik een dag bij zijn graf gezeten.
Een waar bedevaartoord van hippies was het toendertijd (80-er jaren)
Het maffe was, toen ik zijn graf aan het zoeken was, een zwarte kat, mij de weg wees.
En nu nog als ik aan pere Lachaise terugdenk, verschijnt eerst de zwarte kat voor mijn geestesoog
en dan pas het graf van Jim Morrison.
Best Weird.
En ja, Jim Morrison was als de Dwaas, een Wanderer... die zijn weg naar Roma gevonden heeft op een veel te vroeg tijdstip.....

Luus

Laure

Mooie anecdote, Luus :)
Ja... katten zijn goede gezellen.
Misschien... betekent een zwarte kat dat je in de duisternis gezelschap hebt.
Misschien... vandaar dat jij zo moedig en ongeschonden de grens tussen licht en duisternis kan overschrijden?
Don't know!
XXX

Ricca

Jullie woorden over Jim Morrison herinneren me eraan dat ik ooit aan een verhaal over hem was begonnen i.v.m. Staven Ridder in de Ananda Tarot. Laat ik dat dit weekend maar eens afmaken :) (en posten bij Staven Ridder).

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

lucifall

Ricca,
Daar kijk ik naar uit!
Nu spookt wel de zwarte kat van Staven Koningin door mijn hoofd...
Food for thought....

Luus

Laure

't zal nog ni, ik ook!
come on Ricca light my fire,
Luus we couldn't get much higher!
xx lizzy ;-)

lucifall

#40
De Dwaas en de Geliefden; Aleph en Zain; Lucht/Uranus en Gemini

Combinatie Hebreeuwse Letters:AZ
Betekenis combinatie AZ   Dan, op die tijd, voor   
Hebreeuwse letters                 Aleph                        Zayin, Zain      
Betekenis                                   Os, 1000                   Zwaard   
Waarde Hebr. Letter               1                                7      
Astrologisch/element               Lucht                        Gemini  
Kabbalistische intelligentie      Sprankelend              Schikkend, scheidend   
Bewustzijn                               BovenBewustzijn     Onderscheidend bewustzijn   
Kubus van ruimte                     Boven Beneden        Oost Boven            
Verbindende Sefirot                 Kether-Chokmah      Binah-Tipharet   
Tarotkaart:                               Dwaas                      Geliefden  

AZ: de 6e poort van de Sepher Yetzirah. De combinatie van de letters Aleph en Zayin.
Het heeft een totaalwaarde van 8. Os en Zwaard.  Landbouw is een symptoom van een vredige tijd, en van regelmaat (hierin assisteert de Os ons), terwijl een Zwaard een symbool is van oorlog en vernietiging. Ook staat het Zwaard symbool voor onderscheid. De tarotkaarten zijn de Dwaas en de Geliefden.
AZ heeft de betekenis van Dan, Op die tijd, Voor.
AZ staat ook voor Az Yashir, een gedicht uit Exodus 15: 1-18 het lied van de Zee.

Astrologisch is de 6de poort te linken met het element Lucht en Uranus en Gemini, een beweeglijk luchtteken. Deze 2 symbolen versterken elkaar , de elasticiteit van Gemini inwerkend op Lucht, dan wel op de luchtplaneet Uranus. De Planeet van plotselinge veranderingen.

lucifall

De combinatie AZ AlephZayin.

AZ:
Aleph Zayin uit Sepher Rezial Hemelach:
“Thus the Earth is Chaos and there is no man. Falling on the Earth, desolation consumes all the Universe of emptiness, establish the days. Adam and his wife are concealed in the middle of the tree of the garden. It is not a cemetery * (Bieth Ba’avolem)
There is a note in the original text as follows:
Add One, two, three, four, five and six. The total is Twenty-One. The second begins, that is to say Aleph Zayin. By the addition of seven, this is twenty eight.
The secret of Aleph Zayin through deliverance, indicates 28 works.”

Bij de bovenstaande beschrijving uit de Sepher Rezial Hemelach, komen we in een paar zinnen het aspect van de Dwaas tegen, en die van de Geliefden.
De Chaos, het vallen op aarde kun je zien als een reflectie van de Dwaas, terwijl Adam en zijn vrouw, duidelijk afgebeeld staan op de Kaart van de Geliefden.
De afzondering kunnen we relateren aan de Dwaas en de Kluizenaar, daar zij zich beiden op de top van een berg bevinden, in een onherbergzaam gebied.

De verklarende tekst van het woord voor begraafplaats: Bieth Ba’avolem, kun je zien als een verwijzing naar hoe de getallen van de tarotkaarten corresponderen met de getallen van het Hebreeuwse alphabet, ook al lopen ze niet synchroon.
Eerst verklaart men de optelling van een, twee, drie, vier, vijf en zes, een totaal van 21, Vervolgens wordt geconstateerd dat dan het 2e begin aanvangt bij 21.
Dit correspondeert ook weer met Tarot, daar bij de Wereld, een nieuw begin aanvangt. De Dwaas (Van Aleph tot Tau; Alpha en de Omega).
om vervolgens de waarde van Zayin (7) toe te voegen en te verwijzen naar 28 werken om het geheim van Aleph Zayin te begrijpen.. (1+2+3+4+5+6+7=28)
Dit correspondeert dan met de tarotkaarten 0+1+2+3+4+5+6 = 21.
De Geliefden duiden dus ook een 2e begin aan.

Ook wordt er in de Sepher Raziel Hemelach een verwijzing gegeven naar het 6de Sefira, Tipharet.
“Adam and his wife in the middle of the Tree”
Het midden van de levensboom is Tipharet, welke aan de Zon verbonden is en het 6de sefira is.

Aleph en Zayin, is in het Nederlands van A tot Z. De Alpha en de Omega, het begin en het Einde. Zayin is niet de laatste letter van het Hebreeuwse Alephbeth (dat is Tau of Tav), Toch verwijst AZ (Aleph Zayin) naar de toekomst. Het betekent “dan” , wat reflecteert met de wereld die Komen gaat. De Toekomst. Maar ook laat het Hebreeuwse woord AZ zich vertalen als ,op die tijd (heden, het nu) , en Voor (Verleden).
Het cyclische aspect van de Dwaas verenigt met de Geliefden 6, waar 21, het nieuwe begin in verscholen is, zoals de Zon achter de Dwaas, die weet, waar de Dwaas vandaan komt, naartoe gaat, en over welk pad hij weer terugkeren zal. Deze witte zon heeft, op een bepaald niveau, dezelfde betekenis als de voedende Centrale Zon op de kaart van de Geliefden.

De combinatie Tarotkaarten- Hebreeuwse letters is zo samengesteld, dat de Magier (1), welke numeriek een eenheid vormt met het Rad van Fortuin (10) en met de Zon (19), correspondeert met Beth (2), Kaph (20) en Resh(200).


Uit: In Them is Speech, Israel’s order of the battle:
“Then (AZ Aleph-Zayin) is the Glory of the Olive Tree that pours gold through the world, the harvest gathered by the camp of Dan”

Bij dit stukje tekst wil ik verwijzen naar de zeer interessante voorspellingen van Malachias.
Deze Malachias heeft in de 12e eeuw alle toekomstige pausen voorspelt en wel heel scherp.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Malachias
http://nl.wikipedia.org/wiki/Profetie_van_de_pausen
http://www.bibliotecapleyades.net/vatican/esp_vatican14g.htm

Hij stelde een lijst samen van korte zinnen. Iedere zin duidde een nieuwe paus.
We leven nu in de tijd van de 111e paus. De laatste paus voor de Anti-Paus.
De 111e zin, welke luidde:
“Gloria Olivea, Glory of the Olive”   Benedict XVI   (16. De Toren. De Ommekeer)
Benedict komt niet uit de orde van Sint Benedict, waarvan het embleem, de olijftak is.
Toch koos hij voor deze naam. Hierbij verbindt hij zichzelf met Sint Benedict en met de olijftak. In deze bovenstaande tekst, lezen we dat Aleph Zayin de Glorie van de Olijfboom is, welke goud over de wereld doet stromen, de oogst van het kamp van Dan.


lucifall

#42
De Letters Aleph en Zayin
Aleph: Os, symbool voor landbouw, vredige tijden en regelmaat.
           De wervelende energie van de wind. De Bron. De Vader. Ruach, levensadem,                
           Levenskracht
Zayin: Zwaard, een symbool van strijd en vernietiging. Vernietiging wast ook het oude
           Schoon om toegang tot nieuwe wegen vrij te maken.
           Zayin is verbonden met de Reuk. Door middel van onze reuk zijn wij in staat        
          onderscheid te maken, zoals het zwaard van onderscheid dat ook kan.
           Was er bij de voorgaande letter Vav, de Hogepriester sprake van een verbinding, een
           Haak, zo is er, bij de tegenhanger van Vav, Zayin sprake van een zwaard, dat klieft,
           Snijdt, verdeelt en scheidt.
           
Aleph en Zayin: Lucht en zwaard. Luchtgevecht…
Maar ook het doorklieven van de gedachten, en zodoende een situatie te scheppen, waarin, het maken van een Keuze mogelijk is. Zayin is ook verbonden met de longen.
Aleph is de levensadem, en Zayin kunnen we zien als de longen, welke ons lichaam van de levensadem van de Dwaas voorziet.

De Dwaas , Aleph, zal de Keuze hoe dan ook volgen en de keuze, wellicht met wat dwaasheid proberen te beïnvloeden. De levensadem van de Dwaas stelt hem sowieso in staat, iedere keuze met lichte tred te volgen….

Aleph en Zayin en hun paden op de Levensboom
Aleph is het pad tussen Kether en Chokmah. De Kroon en Wijsheid. De  Primum mobile inwerkend via het element lucht op de Zodiak. Van de Pilaar van Evenwicht naar de Pilaar van Mededogen.
Zayin: Binah- Tipharet: begrip van schoonheid. Saturnus inwerkend via Gemini op de Zon.
Van de Pilaar van Gestrengheid naar de pilaar van evenwicht.

lucifall

De Astrologie van de Dwaas en de Geliefden. Uranus in Gemini.
Uranus: De vernieuwende Luchtplaneet, verbonden met de Dwaas.
               Planeet van plotselinge veranderingen.
               Verbonden met het element Lucht.
Gemini: Sterrenbeeld van communicatie en dus ook onderscheid.
               Een beweeglijk luchtteken
Uranus en Gemini zijn beiden verbonden met het element lucht, waardoor ze elkaar versterken.

Uranus komt ruwweg eens in de 7 jaar in een ander sterrenbeeld.
Onderstaand een lijstje van uitvindingen/ ontdekkingen gedurende de tijd dat Uranus in Gemini stond:
Zaken die met communicatie en onderscheid te maken hebben.
Optische telescoop - Lippershey - 1608, Galilei - 1609
Wetten van de beweging van de Planeten- Johannes Kepler - 1609
Het bestaan van sexe in bloeiende planten - Rudolph Jakob Camerarious - 1694
De herkomst en vooruitgang van Taal - James Burnett Monboddo - 1773-1776
Waarschijnlijkheid en statistieken - Pierre Simon Laplace - 1774
De Origine van soorten en theorie van evolutie - Charles Darwin - 1859
Kiem theorie van infecties - Louis Pasteur - 1862
Manhattan project - teleportatie / onzichtbaarheid - 1941
Eerste electronische computer â€" 1945
(van : http://www.astrologyweekly.com/astrology-articles/uranus-history-science.php)

lucifall

Intelligenties:
De combinatie van de kabbalistische intelligenties is Vurig,Sprankelend en Schikkend, scheidend.

De Dwaas met zijn vurige en sprankelende intelligentie zendt vonken uit. Die Ene vonk, waar alles uit voortkomt is als stralend vuur. Vuur is in de bijbel het symbool van de heilige Geest. Dat wat al in ons is, als we geboren is. Dat wat we meenemen en meedragen, als de knapzak van de Dwaas.

De schikkende en scheidende intelligentie van de Geliefden. Je kunt dan denken op iets apart plaatsen, arrangeren, distribueren, scheiden. Analyse, classificatie, organisatie, preparatie zijn betekenissen welke samenhangen met deze staat van intelligentie.


Gecombineerd sprankelend schikkend en scheidend.
Het Boven-Bewustzijn zal bij iedere beslissing voortkomend uit de scheidende intelligentie van de Geliefden, zijn stempel achterlaten.
Hoe licht dan ook, wellicht zo licht als de voetstappen van de Dwaas, welke geen afdruk achterlaten. Onzichtbaar, maar zeker aanwezig, en vurig sprankelend.
In iedere keuze zal het onderbewustzijn, kennis vanuit het Bovenbewustzijn, boven laten borrelen.
Zelf zien we dat ook, bij het maken van onderscheid, soms onderscheiden we, “tegen beter Weten” in, niet alleen op basis van het intellect maar ook op die van de Intuitie en vanuit ingevingen vanuit ons Boven- Bewustzijn.

Super-Bewustzijn van de Dwaas en het Onderscheidend Bewustzijn van de Geliefden.

Het boven of Super-bewustzijn van de Dwaas is het Kosmisch bewustzijn. Het Al- Weten.

Het onderscheidende bewustzijn van de Geliefden, is de capaciteit onderscheid te maken.
Onderscheid wordt gesymboliseerd door het Zwaard (Zayin), omdat deze het vermogen van het intellect, van verdeling en onderscheid, vertegenwoordigt.
Een sleutel om goed te kunnen onderscheiden, is het Vermogen , van het Zien van Eenheid, achter tegengestelden of duidelijke verschillen.

Een combinatie van deze twee vormen van bewustzijn wordt boven beschreven bij de corresponderende intelligenties.