Openbare **KAARTLEGGINGEN**/interpretaties--

Gestart door Opti-Mystique, december 11, 2004, 01:15:15 AM

Opti-Mystique

Citaat van: palomino op december 15, 2004, 10:28:45 AM
Ik denk dat Isis liever wil dat jij voor haar legt...kan ik me goed voorstellen want je kan er wat van... :)

Lieve Palo,

Ontzettend bedankt voor je compliment *bloos*... Ik ben erg dankbaar voor de gelegenheid om via het Forum voor mensen te mogen leggen, want ik merk dat ik deze week een grote sprong voorwaarts maak met het uit de voeten kunnen met de Tarotkaarten. Voor wat betreft de Grote Arcana nog dan. Ik vind het ontzettend leuk om te doen en ben ook dankbaar voor het enthousiasme dat mijn interpretaties teweeg brengt. Super!!

Als er iemand is die per sé een legging van mij, of ook van mij, wil hebben, laat deze persoon dat dan expliciet kenbaar maken. Om te voorkomen dat ik alleen maar aan het leggen ben of daardoor mensen lang(er) op uitleg moeten wachten, zou ik dus het liefst zien dat jij, Ricca, ik en de overige Tarotisten gezamenlijk de verzoeken in proberen te vullen naar beschikbare tijd en zin.

Liefs van Dolf

Calenzia

Ik vind het ook niet erg als iemand anders de legging doet. Hij hoeft niet perse door dolf gedaan te worden.

palomino

#47
Hi Dolf,
Waarom ga je niet óók met de Kleine Arcana werken...alleen omdat deze kaarten nog niet behandelld zijn op je Tarotcursus... ???
Ik heb er het volste vertouwen in dat het je bijzonder goed zal lukken om ook de Staven,Bekers,Zwaarden, Pentagrammen en hofkaarten te interpreteren... :)
Zeker bij de RWS kaarten zijn de afbeeldingen al zo veelzeggend...probeer maar eens stil te worden van binnen terwijl je naar één van de kaarten kijkt...ik weet bijna zeker dat hij/zij je het één en ander te vertellen heeft (hebben)...Als je er meerdere voor je op tafel legt dan gaan ze na verloop van tijd onderling een gesprek aan... :D
Daarbij is de onderlinge wisselwerking tussen de kaarten nog groter als je het hele deck gebruikt en kunnen de kleine Arcaantjes nog een extra dimensie toevoegen aan hun grote broers en zussen...met name om duidelijk te maken hoe je met de onderliggende patronen in de wereld van alle dag aan de slag kunt gaan en hoe je ze opti-mystique...EUhhhhhh optimaal kunt benutten... ;)
Maar goed,waarschijnlijk vertel ik je niets nieuws...Kijk maar wat je doet...Heb in ieder geval vertrouwen in je eigen kunnen en op je intuitie dan komt het helemaal goed...is 't eigenlijk al... :P
Liefs Palomino

wolkje

hallo Dolf,

Dank voor de verhelderende uitleg. Ik heb het met verbazing gelezen en tot de conclusie gekomen dat er heel wat raakvlakken zijn met wat jij me vertelt en hoe ik hetzelf ervaar. Hier heb ik zeker iets aan, mede omdat ik nu "weet" waarom ik mezelf in bepaalde situaties breng (laat brengen). :-\

Ik snap ook dat de keuze van wel of niet gaan helemaal van mijn eigen overtuiging moet komen.
Ik heb die keuze ook gemaakt: ik ga wel , maar met enige restricties die ik mezelf heb opgelegd.

Wellicht vraag ik je binnnenkort weer om advies, om een beeld te kunnen schetsen van de situatie op dat moment, of dat je zelf nog meer info of toevoegingen  zou kunnen/willen geven. ???

Voor nu heel erg bedankt, ik weet nu wat wat voor weg ik ineslagen en om mezelf (en mijn relatie) te vinden en ontwikkelen.

Liefs Wolkje. :)

Opti-Mystique

Citaat van: palomino op december 15, 2004, 19:55:42 PM
Hi Dolf,
Waarom ga je niet óók met de Kleine Arcana werken...alleen omdat deze kaarten nog niet behandelld zijn op je Tarotcursus... ??? Heb in ieder geval vertrouwen in je eigen kunnen en op je intuitie dan komt het helemaal goed...

Hi Palo,

Tja... ik ben een man van zo min mogelijk risico's... Dus als ik ergens niet zeker van ben, dan doe ik het vaak helemaal niet. Ik voel me over de Kleine Arcana nog onzeker, omdat ik niet wil gaan gissen met gevolg dat ik mensen bullsh*t verkoop...

Maar misschien moet ik gewoon vertrouwen halen uit de reacties tot zover en het inderdaad gaan doen. Sterker nog: ik gá het gewoon doen. Thanx voor dat extra duwtje in de rug Palo!! Bij de legging voor Huntres, waar ik nu aan werk, liggen er alleen Grote Arcana's... dus voor Pink of Isis wordt de eerstvolgende legging met het hele deck... Spannend; zeker voor mij... ;D

Liefs van Dolf

Ricca

Lieve Dolf,

Je hebt je heel wat op de hals gehaald met het openen van deze topic! Ik voorzag dat al op het moment dat ik de uitnodigende titel las. Het doet me weer denken aan mijn eigen Even-voorstellen-topic op het oude forum. Dat liep binnen de kortste tijd uit op een serie van tien à vijftien Keltisch Kruizen op rij, nog gevolgd door een topic 'Meer lezingen'... Daarna heb ik een lezingenstop afgekondigd, want ik voelde me tegen mijn zin een tarotmachine worden. :( Zonder er ophef over te maken ben ik later wel weer af en toe lezingen gaan doen, maar nooit meer zo aan de lopende band - en daar heb ik ook nu geen behoefte aan.

Ik kan me voorstellen dat je geniet van de mogelijkheid om hier op het forum lezingen te doen en dat je er ook veel van leert. Tarot leer je in de praktijk. :D Dus leef je heerlijk uit! Voor zover ik heb kunnen zien doe je het heel goed. Je weet de kaarten heel mooi naar het onderwerp van de lezing te vertalen. Maar ook het goed bestuderen van een lezing vergt tijd en het tempo waarin jij lezingen doet is voor mij niet bij te benen. Dus ik heb nog niet eens alles gezien. Wel gelezen, maar nog niet goed bestudeerd. Het is voor mij ook een hele omschakeling om een lezing met uitsluitend Grote Arcana-kaarten te bestuderen...

Ik heb deze maand geen tijd om zelf lezingen te doen en wil me eigenlijk ook niet in deze topic mengen. Dus van mij mag jij gerust alle lezingen waar hier om gevraagd wordt voor je rekening nemen. ;D Als het ooit te veel voor je wordt, moet je er maar een rem op zetten. Of bijvoorbeeld het topic (tijdelijk) sluiten.  :o :P

Liefs en veel inspiratie!
Ricca
From Ricca with Love

palomino

Citaat van: Opti-Mystique op december 16, 2004, 12:22:42 PM








Maar misschien moet ik gewoon vertrouwen halen uit de reacties tot zover en het inderdaad gaan doen. Sterker nog: ik gá het gewoon doen.

.............. :D :D :D :D :D..............Succes !!!
liefs palo

Opti-Mystique

#52
Citaat van: Ricca op december 16, 2004, 13:16:53 PM
Lieve Dolf,

Je hebt je heel wat op de hals gehaald met het openen van deze topic!

Ja lieve Ricca... en ik kan me een zekere Palomino herinneren, die met dit idee gekomen is... Vooral dat van die uitnodigende titel.

Citaat van: palomino op december 16, 2004, 14:05:45 PM
.............. :D :D :D :D :D..............Succes !!!

... roept ze dan ook nog...  ;D ;D ...!!

Nee hoor; ik doe dit inderdaad zolang ik het leuk vind en ga het niet tegen mijn zin in doen. Als ik geen inspiratie heb, zal ik wat gas terugnemen of meer tijd ervoor nemen. Ik zal het dus aangeven, wanneer het voor mij genoeg is ;) Thanx voor je advies en het toewensen van inspiratie!

Liefs van Dolf

Opti-Mystique

#53
DEEL 1[/u][/color]

Consultant / voor: Huntres
Interpretatie / door: Opti-Mystique
Datum legging: 16 december 2004

Citaat van: huntres op december 07, 2004, 18:38:03 PM
ik zit momenteel heel erg te twijfelen of ik wel door wil gaan met de opleiding die ik nu doe, elke periode is er eentje waarbij ik bijna elke avond met tranen in slaap val en met een beetje ongeluk ook nog met tranen wakker wordt puur omdat ik alleen het project niet zie zitten alsin het komt niet optijd/goed af voor een voldoende.

daarnaast zijn de vakken die nu worden gegeven absoluut niet mijn ding, ik doe en dier en veehouderij opleiding waar ze me uitleggen hoe kan dat een vliegtuig werkt... dit zou dan betrekking moeten hebben op hoe een melkbuis bij een melkmachine werkt...

kan iemand voor mij miss een legging doen, ik hoop het heeeeeel erg want ik weet het echt niet meer.


Een woord vooraf:
Graag wil ik kort mijn eigen visie op Tarot toelichten: Tarot-leggen is geen middel om een vaststaande toekomst te voorspellen, maar een manier om je bewust te worden van emoties en factoren, die betrekking hebben op een vraagstuk. Op basis van de samenhang van de kaarten, geeft de uitkomst van een legging het meest waarschijnlijke gevolg bij ongewijzigde omstandigheden aan. Iedereen heeft dus de vrije keuze om zelf iets met deze bewustwording te doen of het te laten voor wat het is. Een legging is een momentopname en vanaf dat moment kan men, door zelf te handelen of diens denkwijze aan te passen, het verdere verloop beïnvloeden. Hang jezelf nooit op aan een uitkomst van een legging, maar gebruik het om bij te sturen onderweg naar jouw doelstelling!

De gebruikte legging en betekenis van de posities:


DE GLAZEN BOL LEGGING
[/i][/u]

Kaart 4 ââ,¬â€œ [/b]Het advies

Kaart 2 ââ,¬â€œ De omgeving zoals jij het ziet Kaart 5 ââ,¬â€œ Het antwoord op je vraag Kaart 3 ââ,¬â€œ De omgeving zoals het is

Kaart 1 ââ,¬â€œ Dit ben jij als vraagsteller



Totaaltelling van de kaartnummers: 33 = 3 + 3 = 6 (De Geliefden)
1e kaart uit het gesloten deck*: De Duivel
Laatste kaart uit het gesloten deck*: Het Oordeel
* Deze kaarten zijn factoren die op de achtergrond meespelen en de legging verduidelijken


INTERPRETATIE VAN DEZE LEGGING:
[/i][/u]

Lieve Els,

Vorige week heeft Mathijs voor jou het Sjamaans Spiegel Orakel gelegd. Hij heeft hierbij afgestemd op de vibraties die op dat moment van jouw vraag uitgingen, met het resultaat zoals beschreven. 4 van de 5 kaarten hebben een tegenhanger uit de Grote Arcana van het Tarot-deck. Deze heb ik één op één overgenomen op de posities van de Glazen Bol legging. Omdat de kaart van het Orakel dat bij positie 2 van de Glazen Bol hoort géén Tarot-tegenhanger heeft, heb ik gevraagd om namens jou een 5e kaart te mogen trekken, welke de legging aanvult. Het zou hier gaan om het beeld van hoe jij de omgeving ziet en dit is de kaart Kracht geworden. Verder wil het zo zijn, dat ik nog niet toe was gekomen om de uitleg van Mathijs rustig door te lezen en dat heb ik bewust ook nog niet gedaan, om mij niet te laten beïnvloeden bij de interpretatie van je kaarten. Als de uitleg straks op het Forum staat, ga ik dan het verhaal van Mathijs lezen om te zien of en waar er overeenkomsten zitten. Okidoki: gaattie danââ,¬Â¦

De Dwaas stelt in dit geval jou als persoon voor. Het laat zien dat jij al een bepaalde blauwdruk in jezelf hebt, met betrekking tot talenten, persooneigenschappen etc. Het laat zien dat jij nog helemaal aan het begin van je ontwikkeling staat; je bent je nog niet bewust van je mogelijkheden. De afbeelding op de kaart Kracht laat jouw liefde voor en met dieren zien en die is wederzijds. Wat dat betreft is de opleiding die je doet een voor de hand liggende keus. Matigheid op positie ââ,¬Å"de omgeving zoals het isââ,¬? laat zien dat er nog flink gesleuteld wordt aan hoe één en ander vorm wordt gegeven. Mijn idee hierbij is, dat jouw motivatie om deze opleiding te gaan volgen je liefde voor dieren is, maar dat je je misschien wat minder verdiept hebt in de vorm en inhoud van deze opleiding. Ik heb het idee dat je er gewoon ingesprongen bent met het idee: ââ,¬Å"Leuk en ik zie wel...ââ,¬? Nu je daar wat verder in gevorderd bent, sta je inderdaad af te wegen of dit nou wel is wat je wilde. Het laat ook zien dat er wellicht andere mogelijkheden zijn om met dieren te werken, dan de richting die je nu gekozen hebt. Gezien het feit dat je nog heel erg zoekende bent en eigenlijk nog niet weet waar je nu écht goed in bent, is nu een goed moment om bij jezelf te rade te gaan met de vraag wát je nu eigenlijk wilt. En richt je daarbij op het doel en niet op het middel. Dat wilt zeggen dat je opleiding misschien stomvervelend is, dat je hier misschien een heleboel zult horen of moeten doen dat je direct weer mag vergeten, maar dat dit uiteindelijk bijdraagt aan het kunnen worden wat je wérkelijk wilt.

Ik heb namelijk het idee dat de opleiding zelf goed bij je past, maar dat je je stoort aan hoe één en ander in zijn werk gaat. Ik zie bij Matigheid dat je op zoek bent naar een andere vorm, zonder dat de inhoud daarvan verloren gaat. Maar dit zul jij zelf het beste aanvoelen. Het advies in de vorm van de Magiër, geeft mij steeds aan dat het draait om communicatie. Ik krijg daarbij het gevoel dat je jezelf van binnen steeds op zit te vreten, maar dat jij dit niet vaak of duidelijk genoeg uitspreekt. Realiseer je dat anderen niet in je hoofd kunnen kijken en ervan uitgaan dat zolang jij niet tegenstribbelt, dat je het er dus wel mee eens zult zijn. Dat is de simpelste manier om zelf iets te bekijken of zoals anderen dat doen. Het kan hier betekenen dat je in je werkgroepjes je mond open moet doen, maar als je hiermee niets bereikt dat je dan een docent aanspreekt. Dit kan wellicht ook het geval zijn, wanneer er meer problemen in de opleiding spelen waar je tegenaan loopt, maar die verder gaan dan 1 vak of 1 projectgroep. Bekijk eerst alle mogelijkheden en/of mogelijke oplossingen, voordat je ergens een conclusie uit trekt of er een streep door zet. De Magiër staat ook voor de IK BEN-bewustwording. Je bewust worden van wie je bent en wat je mogelijkheden zijn. Het is goed om te weten wat je wilt, maar soms kan het net zo goed zijn om te weten wat je niet wilt. Dat is een andere weg, maar leidt uiteindelijk óók naar Rome. De 4 elementen die voor de Magiër op tafel liggen, zijn de bouwstoffen van de materie. Je kunt dus bouwen, zijn of bereiken wat jij wilt.

WORDT VERVOLGDââ,¬Â¦[/u][/color]

Opti-Mystique

#54
2e EN LAATSTE DEEL VOOR HUNTRES[/u][/color]

En die richting is bij jou nog niet bepaald. Jij hebt het Rad van Fortuin in het midden liggen. Het Rad in een legging heeft een extra positieve invloed op alle kaarten van een legging en zeker wanneer deze in het centrum ligt. In het geval dat er een minder gunstige invloed in de legging zou zijn, die ligt er bij jou enkel in de eerste kaart van het gesloten deck, dan wordt dit behoorlijk afgezwakt door het Rad. Jouw kansen en mogelijkheden liggen dus nog helemaal open en aan jou om eruit te pakken wat je wilt. Sommige kansen zullen op je pad komen en achteraf zul je dan beseffen dat die bepaalde keuze is geweest, die je naar iets anders geleid heeft. Soms kun je achteraf pas zien, dat een niet zo voor de hand liggende keuze of situatie, je uiteindelijk toch naar een doel brengt dat voor jou waardevol is. En misschien dat je nu dan wellicht niet direct het nut van het afmaken van deze opleiding ziet, maar dat je over een tijd toch zult zien dat het je gebracht heeft naar een situatie waarbinnen jij je happy voelt. Dit laatste zie ik ook terug in Het Oordeel, waar je wakker zult worden en je roeping zult hebben gevonden. De Duivel laat zien dat je je op dit moment gevangen of beperkt voelt, maar dat je jezelf deze twijfels of angsten hebt opgelegd. Jij kunt dus de omstandigheden veranderen en een situatie creëren waarin je je goed voelt. Maar het Rad draait niet vanzelf: jij moet actie ondernemen. Het kan voorbestemd zijn dat jij deze Oud & Nieuw 20 miljoen Euries kunt winnen, maar als jij niet de moeite neemt om een lot te kopen, dan gaat het toch écht niet gebeurenââ,¬Â¦ En ik denk dat de sleutel ligt in communiceren met je omgeving, je bewust worden van je doelen en mogelijkheden en in het maken van keuzeââ,¬â,,¢s (De Geliefden). Je zult in de komende periode een heleboel over jezelf gaan leren en daarmee zal het je steeds duidelijker worden waar je heen wilt. Wees ook niet bang om keuzes te maken, om een andere richting op te gaan als je tot de conclusie komt, dat je niet op de juiste weg bent. Hoe langer je twijfelt, hoe meer excuses je zult gaan verzinnen waarom je het niét zou moeten doen. Zonde! De Geliefden en De Duivel zijn groeikaarten, dus iedere keuze die je maakt heeft een bepaald effect en door dat effect wordt je steeds wijzer en dan blijkt vanzelf of een keuze de juiste was of waarom juist niet.  

Opvallend is verder dat je alle 4 de Aartsengelen in deze legging hebt liggen (resp. Kracht, Matigheid, De Geliefden en Het Oordeel). Jij wordt in deze dus uitstekend gegidst en hoeft maar op je gevoel te vertrouwen in de keuzeââ,¬â,,¢s die je maakt. Soms gewoon even je denken opzij zetten en onder woorden proberen te brengen wat je voelt en waarom. Ik zie in Matigheid dat je al een uitstekende balans hebt tussen je gevoel volgen en toch altijd met minstens één been op de grond blijven staan. Dus maak hier gebruik van, vertrouw op je intuïtie! De spirituele lijn van deze legging (Dwaas-Rad-Magiër) laat zien dat je echt een start maakt met het ontdekken van je talenten en naar het vormgeven van je ambities.

Ik lees nu toch eerst even de uitleg van Mathijs door, om te zien of ik dieper op zijn uitleg in kan gaan. Het evenwicht vinden in de 4 seizoenen, zie ik terug in de kaart van Matigheid. Het naar je eigen kunnen kijken is zeker waar, je staat aan het begin van het proces om je eigen kwaliteiten te ontdekken. Concentreer je op je uiteindelijke doel en maak keuzeââ,¬â,,¢s voor wat betreft de weg om bij je doel te komen.
Het voor jezelf zorgen interpreteer ik als het niet teveel hooi op je vork nemen en keuzeââ,¬â,,¢s maken in waar je je energie aan besteedt. Stel prioriteit en matig je energie. Je kunt ook alleen maar druk zijn met druk zijnââ,¬Â¦ dus neem af en toe wat tijd om te ontspannen (ff terzijde: bizar Mathijs; dat je burn-out en kunnen ontspannen binnen deze maatschappij noemt, dat is exact wat bij mij ook opkwam). Els, jij wordt van bovenaf beschermd zodat er niet meer op je pad komt, dan je werkelijk aankuntââ,¬Â¦ maar het is hier beneden jouw eigen verantwoording om slim met je energie om te gaan. Als je maar op je tenen blijft lopen, zul je eens kramp in je kuiten gaan krijgen.

Die (nieuwe) richting met of zonder gids, daar sluit ik me helemaal bij aan. Die richting kies je helemaal zelf en op basis van je gevoel. De gidsen liggen er allemaal en zodoende kun jij intuïtief bijzonder sterk aanvoelen wat goed voor je is. De richting hoeft niet per sé nieuw te zijn, maar wil meer zeggen dat je gericht verder zult gaan. Weten waarom je het doet en er dan volledig voor gaan.

Ja Huntres, ik denk dat hiermee alles voor dit moment wel gezegd is. Ik hoop dat je iets mee kunt en hoor graag van je, wanneer er vragen of opmerkingen mochten zijn. My pleasure!

Liefs van Dolf

Muts

;D hele mooie en behulpzame legging/interpretatie!

en ik zie hierin de uitleg van mathijs maar ook mijn eigen elfen orakel legging voor els...


Whoever zegt 'Laat niet toe dat mislukkingen je ontmoedigen en dat de logica van het intellect altijd het laatste woord heeft. Laat de hoop je hart verwarmen. Alleen zo zul je de schoonheid van de kleuren kunnen bevatten en hun energie kunnen opnemen'  

dus het denken eens opzij zetten, je niet laten ontmoedigen door dingen die fout gaan want daar leer je juist van en kun je andere situaties beter aan :)

Ook Whiffle gaat richting je gevoel  je zintuigen laten gaan en niet alles beredeneren, openstaan voor het antwoord

Bij Cobbler  het weten wat je 'eet' om je motor draaiende te houden zie ik terug in het druk zijn met druk zijn.. ruimte maken voor jezelf is belangrijk

ik ken jou al ietwat langer dan vandaag en weet dat jij over veel dingen blijft redeneren, nadenken en eigenlijk drukker bent met het denken dan het doen of voelen, soms teveel zodat je geen tijd hebt om je te ontspannen. Het ding dat jouw bezighoudt in je opleiding is dat project en daar blijf je mee bezig todat je het af hebt en zelfs dan denk je na over hoeveel het wel niet was en waar je je aan ergerde.... maargoed ik heb er het volste vertrouwen in dat je het antwoord wel vind door jezelf te ontdekken en dat je er na de tijd een stuk sterker en gelukkiger uitkomt  :-* :-* :-*

huntres

poeh op een 1 of andere manier kwamen er bij de uitleg van iedereen wel wat emoties los.

omdat ik nu wat beter in mijn velletje zit, heb ik wat subjectiever kunnen kijken naar de situatie. ik heb vandaag ook een gesprek gehad over werken in een groepsverband, en heb al stappen onder nomen om de toekomst hopelijk dragelijk te houden.

verder is het besef ook al door gedrongen dat de weg die ik loop wel niet de prettigste weg is, maar miss wel de weg is die ik nodig heb. om te groeien en te bereiken wat ik wil bereiken.

wat betreft het "zomaar de opleiding doen" kan ik zeggen dat het gedeeltelijk waar is, maar dat er ook bijzonder totaal niet subjectieve informatie wordt verschaft.

ik vind het fijn te horen dat de liefde voor de beestjes wederzijds is en dat ik bescherm wordt door de 4 aardsengelen. ik heb een vermoeden dat mijn moeder - die overleden is - hier ook een rol in speelt omdat ik daar meer dan gewoonlijk aan denk.

zelf heb ik ook nog het gevoel dat ik aan het begin sta van iets oneindig wits, en dat ik nog alle kanten op kan. aan de ene kant krijg ik hierbij een gevoel van onmacht: waar moet ik heen, maar aan de andere kant denk ik ook dat zodra ik de de horizon in zicht heb een anders mens zal zijn en sterker in mijn schoenen sta.

pfff ik vind het toch maar eng hoor, gelukkig heb ik super lieve mensen omheen, ook al zijn ze nou niet bepaald op loop/fiets afstand ofzo. blijf ik gedwongen ook op me eigen pootjes te blijven staan.

heel erg bedankt iedereen, en ik zal zeker weer aankloppen met vragen e.d.  :-*

palomino

#57
Citaat van: huntres op december 16, 2004, 15:49:27 PM





zelf heb ik ook nog het gevoel dat ik aan het begin sta van iets oneindig wits, en dat ik nog alle kanten op kan. aan de ene kant krijg ik hierbij een gevoel van onmacht: waar moet ik heen, maar aan de andere kant denk ik ook dat zodra ik de de horizon in zicht heb een anders mens zal zijn en sterker in mijn schoenen sta.


lieve Huntres,
Als ik dit lees,moet ik aan een groot vel wit papier denken...Als volwassene kun je daar al twijfelend boven hangen omdat je niet weet hoe het in te vullen,wat je moet tekenen en je twijfelt aan het feit of je
úberhaupt wel kúnt tekenen... :-\Het witte vlak wordt naarmate de tijd vordert steeds groter,steeds witter en steeds benauwender...Een kind daarentegen krijgt het zelfde witte vel voor z'n neus ; pakt meteen een potlood,krijtje of kwast en begint het vlak tevullen met kleuren en vormen die direkt ontstaan vanuit het onbewuste...Denken komt er helemaal niet aan te pas en de tekening die ontstaat is een direkte weergaven van wat er in het kind speelt...het gaat spontaan alle kanten op met alle aanwezige materialen en kleuren zonder maar een moment te twijfelen of het wel mooi en goed is en aan de verwachting voldoet...de horizon omvat het hele spectrum en niet slechts een lijn in de verte die de hemel van de Aarde scheidt...daarmee schept een kind voor zichzelf de mogelijkheid om direkt en oneindig te creeren... :D
Naarmate je ouder wordt en het denken een rol gaat spelen in je tekening,wordt de spontaniteit,de direktheid beperkt en dan komt de twijfel op de proppen... :(
Uit het bericht van jouw lieve vriendin Aly en ook uit jouw eigen reaktie wordt duidelijk dat jij jezelf heel erg laat beperken door je denken...dat het denken jouw doen in de weg staat.
Huntres,zoals Aly al zegt,laat je zintuigen hun gang gaan ,probeer niet alles te beredeneren,eis niet te veel van jezelf.
Laat het kind in jezelf leven...zij staat heel dicht bij je,heeft je heel veel te bieden en is er altijd voor je...je hoeft je alleen maar voor haar open te stellen... :)
Het te veel denken blijkt je te benauwen en spanningen te creeren en daar voel je je niet beter van.Probeer je iets meer te ontspannen en het denken aan,over,voor en na te beperken i.pv. het je láten beperken... ;)
Liefs Palomino

huntres

blijft moeilijk hoor!! ik doe echt mijn best , maar soms is het echt moeilijk!

carmelita

Lieve Dolf, zit hier jankend jouw intrepetatie te lezen. Nog niet eens een jaar geleden kreeg ik van de eerste legging die voor mij door Ricca werd gedaan, frapante gelijkenissen, die mij eerlijk gezegd als mens lieten stralen. Zij zei toen tegen mij dat liefde geven voor mij de kracht is die ik bezit. Jij beschrijft het o zo mooi ook. Ja mijn levenslessen tot nu toe waren zeker niet aangenaam, maar reken maar dat ik er enorm veel van geleerd hebt. Sommigen hebben mij wel eens gevraagd hoe komt het dat je niet hard geworden ben. NEE, zou ik niet kunnen maar bovenal niet willen. Ik heb inderdaad een hele sterke overlevingsdrang, dat klopt als een bus. Het levert voor mijn gevoel heel wat op als ik liefde blijf geven, hoewel dat een soort automatisme is. Zou het komen  dat ik vaak bij mensen voel, of dat geveinsd is, dus niet puur en echt. Ik blijf zeggen, dat ik dat voel, ik voel me er dan niet behaagelijk bij, het lijkt dan of ik in een negatieve sfeer terechtkom, waardoor ik zulke mensen het liefst of ga ontwijken, of er angstig van word. Zou graag hier wat meer over willen weten, ook als mensen mij ondersneeuwen raak ik in paniek. Voel me dan erg klein en bang. Tevens lukt het me met geen mogelijkheid om ook iets van Kerstversiering of wat dan ook in mijn huis aan te brengen. Ik heb gister samen met mijn dochter mijn zoon en zijn vriendin uitgezwaaid op Schiphol, want hij is voor 6 weken naar Thailand, de dag ervoor had ik nog de grootste ruzie met hem. Toegegeven heeft hij gelukkig de dag voor hij vertrok nog uitgehuild op mijn schouders dar hij trots op mij was. Keigaaf gevoel. Mijn exman was er ook, hoe ik het voor elkaar kreeg vraag ik me nog af, want ik zei beleefd goedemorgen, terwijl ik dacht bah, maar het is ook zijn zoon toch??? Verder was gisteren een bijzondere vruchtbare dag. Lekker door Amsterdam gewinkeld, in de tram een fijn gesprek gehad met een Irakees, waar de rillingen van schrik mij overvielen. Toen we afscheid van elkaar namen zei hij ik zal voor je bidden, ik zei ik ook voor jou, en ik had het gevoel dat ik vleugeltjes had. Ik kan niets toevoegen aan je legging, het is gewoon in 1 woord geweldig. Hartelijk dank Dolf, ik hoop dat je wat de ene vraag betreft, nog wat aanvulling kan geven. Bedankt voor dit geschenk, en ik twijfel er niet aan dat ik nog lang niet ben uitgeleerd. Liefs Carmelita. Een dikke knuffel Carmelita :-* :-* :-* :-*