zomaar een gedachte

Gestart door libram, januari 07, 2014, 13:33:43 PM

libram

bewust zijn van ZIJN
maar wat is ZIJN?
in mijn optiek: “ZIJN is wezen wie je bent”
Dan komen we vanzelf weer op de aloude vraag: wie ben ik (wezenlijk)?
Daar zouden we ons bewust van moeten worden door in je onderbewuste te duiken, angsten, confrontaties aan te gaan om uiteindelijk (soms pijnlijk) te beseffen wie je bent.

In de symboliek staat de zon voor het bewuste (het zelf, het ego) en de maan voor het onbewuste. Om bewust te worden moet er informatie van de maan naar de zon gebracht worden. Hier heb je de energie van Mercurius nodig, de kracht die tot verbinden leidt en het denken speelt dan zijn rolletje mee. Dit proces geeft mijns inziens bewustwording.

Maar moeten we wel bewust worden?
Ikzelf ben mij er bijvoorbeeld van bewust dat ik in situaties goede resultaten behaal als ik onbewust heb gehandeld cq gereageerd. Ben ik op dat moment bewust met onbewustzijn bezig?
Moeten we dan niet i.p.v. tot bewustzijn komen tot onbewustzijn komen?

Zomaar een gedachte

liefs,

libram

Developerone

Ha mooie vraag Libram :)

Ik zie het een beetje zo: Je doet je ding al als je het doet, dus daarbij stilstaan is ondertussen niet goed voor de 'flow', maar je doet wel je ding vanuit wat er allemaal in je onderbewustzijn 'rondzwemt'...
De lessen misschien of ervaring, en aan de hand van hoe helder het daar is zeg maar of rustig, doe je je ding volgens mij.
Maar het zit natuurlijk veel ingewikkelder in elkaar, en ik voel ergens wel je vraag; misschien maakt dit het nog leuker:
Als je echt Bewust bezig bent als je reflecteerd over dingen, mediteerd enzo, en Onbewust als je slaapt dan...
Lijkt het mij dat mensen vaak hun ding doen in wat je een heldere Trance noemt; een soort combinatie zeg maar waarbij als je lekker in je vel zit de dingen als vanzelf te lijken gaan (het onbewust handelen wat je aanhaalde)
Dat is wel een groeiproces want ik was daar vroeger niet zo goed in bijvoorbeeld...
Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje aanvoelt het is geen simpel antwoord maar roept alleen meer vragen op hahaha :D

Namaste Developer

heleen

Lieve Libram

Ik vind het een heel moeilijk stuk wat je schrijft. En ik loop net als jij al in de 1e regel vast want wat is ZIJN?
Jij geeft er als antwoord op: Zijn is wezen wie je bent.
zoek ik op in het woordenboek wat wezen betekend

2we·zen (het; o; meervoud: wezens)
1
het bestaan; het zijn: nog in wezen zijn
2
het essentiële; hetgeen iets maakt tot wat het is
3
schepsel: er was geen levend wezen te zien

dus in deze zin zijn wij in ontwikkeling.

Dan geef je aan Wie ben ik wezenlijk. Dus wie ben ik werkelijk?
Volgens het woordenboek.

we·zen·lijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
werkelijk bestaand
2
inderdaad.

Dus je vraag is Wie ben ik Werkelijk (dus in het totaal). Maar ondertussen begin je het bewuste en onbewuste te scheiden. De zon (bewuste) de maan (het bewuste) geholpen door Mercurius, je verstand. Waar blijft de Venus (de liefde) waar blijft Pluto (macht) etc., zijn dat ook niet essentiële onderdelen van het zijn?

liefs

Heleen.


libram

#3
Hallo Heleen (en anderen),
Met wie ben ik wezenlijk bedoel ik niet met wie ben ik werkelijk,  niet wat ik in totaal ben. Wat iemand in totaal is hoeft niet te zijn wat hij/zij in wezen is.
Met zijn is wezen wie je bent kom ik meer met wezen in de zin van: wees wie je bent. (wees als de zon om 12 uur,  Itjing)

Het bewuste en onbewuste is mijn inziens altijd gescheiden de verbinding die ertussen gemaakt kan worden ontstaat met behulp van de Mercuriuale eigenschappen,(het mentale gedeelte).
De Venus, Mars en andere kunnen welliswaar het Zijn kleuren doch daarmee veranderd de essentie van het Zijn mijn inziens niet.
astrologisch gezien zijn voor mij de 3 belangrijkste gegevens de zon, de maan en de ascendant.
De eerste: De zon (je wezen), hierin ligt de weg naar jezelf, dit is de kern van je wezen, daarin ligt je behoefte aan eigenwaarde, je individualiteit eer, trots etc die je is aangeboren
De tweede:  de maan (je ziel), waarin je je thuis en veilig voelt om je gevoelens te uiten. (je onbewust gedrag)
De derde is je ascendant, hierin ligt de ontwikkeling van je persoonlijkheid, wat je naar buiten laat zien en hoe anderen jou zien Het is de manier waarin je vorm geeft aan je aards bestaan.



Liefs,

Libram:

cathy

Ik zie het heel simpel: bewust zijn = aanwezig zijn.  ;D

heleen

maar waar aanwezig zijn?
en hoe aanwezig zijn?
En wat is aanwezig zijn, de eerste dingen die in mij opkomen.
En wat is er dan aanwezig. Ik kan mijn lichaam op mijn stoel zetten, zonder dat ik aanwezig ben, mijn geest is dan kilometers verder op. Mijn lichaam is op automatisch piloot. Denk maar eens aan bv. fietsen. Soms kan mijn lichaam fietsen, zonder dat mijn geest iets opvangt. Ik ben niet aanwezig (in mijn lichaam), of niet bewust, terwijl mijn geest niet slaapt, dus ook aanwezig is. Op het moment dat ik me concentreer, ben bewust met iets bezig. voor mijn werk moet ik mij soms uitermate goed kunnen concentreren, dan ben ik mij op een bepaald niet meer bewust van omgeving, ik hoor geen geluiden meer, mensen meer. Ik moet dan terug komen naar mijn omgeving, maar ik ben wel heel bewust van wat ik doe. Dus zo simpel is het toch niet.

Heleen

Sas-8314

zijn is voor mij aandacht
aandachtig zijn
stil zijn
observeren, laten zijn
zonder te willen vormen
laten stromen zonder beperking
het hart is
en wij kunnen zijn
als we laten ..
en (be)leven
zijn we aandachtig
en wie we zijn ...

:-*
what defines us is how well we rise after falling