Hoe interpreteer je je eigen dromen ?

Gestart door janice, januari 26, 2005, 18:51:41 PM

janice

Ik wil m'n eigen dromen leren interpreteren en heb geen zin om m'n dromen steeds op het forum te kwakken of te wachten op interpretaties van anderen :)
Wie heeft er tips ?

Ik las al ergens op het internet hoe je dit het beste kan doen maar zijn er meer tips of goeie boeken ? Droomsymboolboeken zijn maar algemeen, dromen zijn persoonlijk dus meestal klopt het toch nooit met wat er in de boeken terug te lezen is. De verbanden tussen symbolen in een droom zien is ook moeilijk.
Intuitie is verstand dat haast heeft

Ricca

#1
Een methode om de betekenis van droomsymbolen te vinden (ik noem het de ET-methode) werkt zo:

Maak een beschrijving van alle mensen en voorwerpen in je droom, ook van de omgeving waarin de droom zich afspeelt en van wat er gebeurt. Doe dit op een manier alsof je aan een buitenaards wezen, dat helemaal niets van ons, onze wereld en onze cultuur afweet, uitlegt wat voor persoon of wat voor ding of wat voor situatie het is, waarover je gedroomd hebt. Leg het zo goed mogelijk uit en benoem alle kenmerken, eigenschappen, functies enz., ook die welke overbekend zijn, want het buitenaardse wezen is echt heel dom en snapt er niets van. Als jij bijvoorbeeld tegen hem zegt: '...en toen verschenen er wolken', zal hij vragen: 'Wat zijn dat, wolken?' en dan leg je hem dat haarfijn uit.

Een goede beschrijving - alsof het iets geheel nieuws betreft - zorgt ervoor dat je de dingen die je gewoonlijk over het hoofd ziet (omdat ze zo vanzelfsprekend zijn) nu wél opmerkt. En dan kan er een lampje gaan branden en kan de betekenis van het symbool duidelijk worden. Als je een droomsituatie negatief beoordeelt, laat het buitenaardse wezen dan toch heel onnozel vragen: 'Maar waarom is dat niet goed? Wat is daar verkeerd aan?' Je eigen antwoord op die 'domme vraag' kan heel verhelderend werken.

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Opti-Mystique

Citaat van: Ricca op juli 20, 2005, 22:17:53 PM
...want het buitenaardse wezen is echt heel dom...

...onwetend...
*foei* Ricca... >:(

;)                                 ;D

Ricca

#3
 ;D ;D Dan ken je mijn ET nog niet.

Maar inderdaad, een goede correctie... zéééér onwetend is-ie... 8)

From Ricca with Love

Opti-Mystique

#4
Citaat van: Ricca op juli 21, 2005, 14:10:24 PM
... zéééér onwetend is-ie... 8)

"ET phone... ehh... WHERE??"

:P

Ricca

#5
ET phone home... :D

::)

Héél ver weg toch?  :P  ;)
From Ricca with Love

Sunchild

#6
Ricca,

Heel waardevol! Heb het vanmorgen geprobeerd en het werkt super. Feit is, dat je altijd het "antwoord" het best zelf weet. Het is jouw wereld en jouw leven, wat niet bekend dat de uitleggen door jouw en Palo niet kloppend of geen betekenissen hebben. In grote lijnen kloppen ze als een bus en geeft vaak een ander kijk op de droom. Ik heb wel ontdekt dat als je het zelf interpeteert je net een kleine toevoeging kunt geven. Bijvoorbeeld je gevoelens etc. Dus SUPER, bedankt voor de nuttige tool.

janice

bedankt ricca ik ga het uitproberen .... met pen en papier maar, ik vergeet die hele droom anders nog als ik elke detail uit wil pluizen  :D
Intuitie is verstand dat haast heeft

Niempje

 Interessant die 'ET-methode'

Ik zal deze eens uitproberen.
Zelf heb ik nog niet kunnen uitpluizen hoe ik mijn dromen moet interpreteren.
En ik denk dat ik er heel veel zou kunnen uithalen. Elke nacht beleef ik zeer intensief,er gaat zelfs geen nacht voorbij dat ik geen beelden zie.
Moest er iemand zijn die nog wat nuttige tips heeft....altijd welkom.

Veel liefs Monica

Liv

:D *enorme grijns* -> Die ET methode werkt erg goed denk ik.

(Ik praat veel in de 'ik'vorm omdat ik enkel dat heb meegemaakt, voor een ander kan ik niet spreken.)

Mijn nachten zijn vaak gevuld met 2 a 3 dromen. Vaak heel duidelijk, maar ik schrijf ze toch wel op.
(Misschien dat ik later een ander idee over een droom heb en dan hem terug wil lezen.)

Ik droom altijd (tot nu toe) precies zo, zodat ik 't begrijp wat 'ik' bedoel.
Ze gaan meestal over dingen in de toekomst *die ook uitkomen, al dan niet op een ietwat andere manier*
Ik heb erg veel fantasie, dus een droom over fietsen die vliegen kan niet,
maar zoals ik 'toevallig' vandaag in de krant las...fietsen die aan het plafond zitten, dat is een stuk realistischer.

Symboliek is een van mijn favoriete puzzels. Mijn dromen staan er bol van.
Huizen die opgaan in sleutels, bomen die zichzelf een harnas aanmeten etc.
Ik merk dat ik veel dingen meeneem uit m'n leven om zo tot een duidelijk beeld te komen voor mezelf.

Mijn idee; Ik kan er helemaal naast zitten!
*Een buitenstaander kijkt heel anders naar jou dromen,
hij heeft niet meegemaakt in het leven wat jij hebt meegemaakt
en al was het hetzelfde dan niet ZOALS jij het hebt meegemaakt. (Eigen invulling qua emoties etc.)

*Je neemt dingen mee in je leven, herinneringen die vast komen te zitten aan gevoelens. Jouw gevoelens.
De symbolen in je dromen zijn verbonden met die gevoelens.

*De manier waarop je ze ervaart kan je daar zo mogelijk naar terugleiden.

Bijv; Wanneer ik droom over die boom die zichzelf een harnas aanmeet, dan denk ik; (aan mijn eigen invullingen)
aan het feit dat de natuur nog altijd gesloopt wordt
aan het feit dat de natuur altijd een oplossing vind.
Ze staat boven de mensheid omdat de mensheid voortkomt uit de natuur.

( Een maker kan niet worden verslagen door hetgeen hij/zij heeft gemaakt,
want alle informatie komt van de maker en dat kan niet meer worden dan de maker heeft toegevoegd aan het gemaakte. )

Mijn droom symboliseert dan voor mij dat ik niet bang hoef te zijn dat de natuur ten onder gaat, want uiteindelijk zal zij alles overleven. (Natuurlijk betekent dat niet dat ik op m'n luie kont kan gaan zitten en die slopers mag laten slopen tot ze erbij neervallen...)

heleen

hoi Liv.

enkele vraagjes bij jouw tekst.

Citaat van: Liv op juni 20, 2012, 15:37:56 PM

Ik heb erg veel fantasie, dus een droom over fietsen die vliegen kan niet,
maar zoals ik 'toevallig' vandaag in de krant las...fietsen die aan het plafond zitten, dat is een stuk realistischer.


fantasie zijn toch dingen die je verzonnen hebt, dus een fiets kan toch vliegen in je fantasie?

Citaat van: Liv op juni 20, 2012, 15:37:56 PM

Mijn idee; Ik kan er helemaal naast zitten!
*Een buitenstaander kijkt heel anders naar jou dromen,
hij heeft niet meegemaakt in het leven wat jij hebt meegemaakt
en al was het hetzelfde dan niet ZOALS jij het hebt meegemaakt. (Eigen invulling qua emoties etc.)


Het voordeel van een buitenstaander die jouw droom interpreteert is dat hij door jouw blinde vlekken heen kan kijken. Ik vind het namelijk heel fijn als iemand mijn droom interpreteert, het prikkelt mij tot nadenken, hoewel die persoon niet heeft meegemaakt wat ik heb meegemaakt. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Een verfrissende kijk op de situatie.

Heleen

Liv

Hi Heleen,

:) Ja dromen zijn fantasie, maar mijn dromen gaan eerder naar het realistische dan naar 100% fantasie.
Alsof ze gebeuren of gaan gebeuren.
Vliegende fietsen zijn niet mogelijk in de realiteit, maar nu blijkt dus dat dat wel een beetje kan.
In de krant stond een artikel over mensen op fietsen die vast zaten aan het plafond.
Op die manier kom ik terug bij die vliegende fietsen in m'n droom.
Voor mij symboliseerde dat, dat we niet stilstaan in de tijd (al heb ik af en toe wel het idee dat we dat doen...we kopieren en kopieren maar...)

Mooi idee, die blinde vlekken. In de cursus die ik nu volg komt dat ook aan bod.
*zo weer even opzoeken hoe dat ook alweer zat*

^_^ Verfrissend!

Liv

Ik heb nog even m'n boekenkast bekeken omtrent dromen interpreteren en vond een boekje genaamd; Creatief omgaan met dromen. Het is een ankertje en geschreven door Roger Rundqvist. Het is een fijn boekje met o.a. oefeningen om dromen beter te onthouden, maar ook een boel andere praktische informatie.

In de inleiding staat; Dromen zijn een middel om te komen tot zelfinzicht, genezing en innerlijke transformatie.
Zodra we op de kracht en inspiratie van onze dromen vertrouwen, realiseren we ons dat we in onszelf het essentiële bezitten dat we voor onze geestelijke groei nodig hebben. Steeds geven ze ons aan waar we ons in ons leven bevinden en wijzen ze ons onze nog niet ontdekte mogelijkheden -- ons innerlijk potentieel tot verdere ontplooiing.