Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

DIEREN

Gestart door Ricca, december 24, 2006, 15:13:10 PM

FlyhighDivedeep

Citaat van: doosje op september 17, 2010, 21:28:33 PM
trouwens, voor water ook dan! alles heeft levensenergie, nee?
ja :P

FlyhighDivedeep

Btw, je kan ook energie uit je omgeving halen zonder echt te eten... (muziek is daar een goed voorbeeld van; kan je veel energie van krijgen..... of een mooi natuurgebied of een kunstwerk/of/gebouw krijg je visuele energie van...   of gewoon de sfeer om je heen... of andere mensen...)

maargoed je moet je concrete lichaampje ook voeden...... uiteraard ;) :)

Grtsz,

FhDd

unyvs

#47
Citaat van: FlyhighDivedeep op september 17, 2010, 21:09:11 PM
Hmmm, ben het daar niet geheel mee eens.....

wij mensen zijn in mijn opzicht echt niet puur vegitarisch (heb je je hoektanden wel eens bekeken.... ;) :) )

(....)
Maar hoe sta je bv tegenover...uhm, laten we zeggen de abirigonals; en dan vooral het gedachtengoed wat daarmee samenvalt.... 'nemen/ontvangen wat de natuur je op het momentun/je pad aanbied' (en dat zijn soms ook dieren..... insecten/vissen/slangen van alles tot noten/kruiden etc etc)

of bv. het motto van een pure/echte jager; schiet/vang de dieren die jezelf nodig hebt en geen belangrijke functie (meer) hebben voor de populatie(oftwel geen moeder die kleintjes heeft of geen mannetje in topvorm die een roedel of een kudde leid etc etc...).... en gebruik ook zoveel mogelijk van wat je hebt geschoten (het vlees...de huid...botten voor misschien wel een gereedschap o.i.d.   .....) (*oftewel niet voor de fun/thrill ff zoveel mogelijk beestjes neerschieten/afslachten....)


We hoeven het (gelukkig) ook niet eens te zijn...  

Heb je weleens de hoektanden van een echt roofdier bekeken, is mijn antwoord op je opmerking over 'puur vegetarisch zijn'.

Ik ben geen expert, maar lees b.v. eens wat Harvey Diamond zegt over vegetarisme in 'Een leven lang fit', p. 86 en verder, o.a.:

"De tanden van een carnivoor zijn lang, scherp en puntig - allemaal! Wij hebben maaltanden om te verbrijzelen en te malen. De kaak van een carnivoor beweegt alleen op en neer, om te scheuren en te bijten. Die van ons beweegt heen en weer om te malen. Het speeksel van een carnivoor is zuur en ingesteld op het verteren van dierlijk proteïne, het heeft geen ptyaline, een chemicalie die zetmeel verteert. Ons speeksel is basisch en bevat ptyaline voor het verteren van zetmeel. De maag van een carnivooris een simpele ronde zak die tien maal meer zoutzuur afscheidt dan die van een niet-carnivoor.Onze maag is langwerpig van vorm, gecompliceerd van structuur, en omwonden met een twaalfvingerige darm. De darmen van een carnivoor zijn drie keer zo lang als zijn romp, voor het vlug uitstoten van voedsel dat snel bederft. Onze darmen zijn twaalf keer zo lang als onze romp en bestemd om het voedsel erin te bewaren tot alle nutriënten eruit zijn gehaald. De lever van een carnivoor is in staat tien tot vijftien keer meer urinezuur te elimineren dan de lever van een niet-carnivoor. Onze lever kan slechts een kleine hoeveelheid urinezuur elimineren. Urinezuur is een uiterst gevaarlijke giftige substantie die een chaos kan aanrichten in het lichaam. Alle consumptie van vlees laat grote hoeveelheden urinezuur vrij in het systeem. In tegenstelling tot carnivoren heeft de mens niet het enzym uricase om urinezuur af te breken. Een carnivoor transpireert niet door de huid en heeft geen poriën. Wij transpireren door de huid en hebben poriën. De urine van een carnivoor is zuur. Die van ons is basisch. De tong van een carnivoor is ruw. Die van ons is glad. Onze handen zijn uitstekend geschikt om fruit uit een boom te plukken, niet om ingewanden uit het karkas van een dood dier te scheuren, zoals de klauwen van een carnivoor.
  Niet één anatomische eigenschap van de mens wijst erop dat hij is uitgerust voor het scheuren, rukken en rijten van vlees voor de consumptie."

Zoals ik bovendien al zei: "Voor mij is de vraag niet 'kiezen dieren er zelf voor geslacht te worden' maar 'wil ik vlees eten, vlees waarvoor dieren een onnodige en onnatuurlijke dood hebben moeten sterven?'."
Je moet zelf kiezen wat je doet. Zoals ik het zie; je moet je afvragen waar je mee bezig bent en wat je daarvan vindt. Als je het vreselijk vindt dat de dieren worden afgeslacht zoals dat in deze maatschappij gedaan wordt, werk dan niet mee, zou ik zeggen en eet geen vlees. Als je het vreselijk vindt maar je gaat wel door met vlees eten, en je gaat je consumptie van vlees vergoelijken met argumenten als 'de dieren kiezen er voor', 'scharrelvlees is te duur',  en dergelijke  - dan ben je, naar mijn bescheiden mening, jezelf voor de gek aan het houden.

Wat je zegt over Aboriginals en 'pure jagers': heel mooi. Maar dat is NIET wat het gros van de mensen in in de westerse samenleving doet. Is het wat JIJ doet? 'Nemen/ontvangen wat de natuur je aanbiedt', en 'nemen wat je nodig hebt', met respect? Zo ja, dan vind ik dat prachtig, maar dan ben je één van de zeer weinigen. De meeste mensen kopen gewoon, zonder erbij na te denken, 'kilo-knallers' vlees in de aanbieding.  

En als het over de kosten van (scharrel)vlees gaat: linzen, bonen en andere bronnen van eiwit zijn helemaal niet duur. Alweer een excuus minder voor het eten van vlees dus. Als het daarom gaat. Bovendien is het zo dat de gemiddelde westerse mens veel en veel meer eiwitten eet dan zijn lichaam nodig heeft.

M.b.t. die arme plantjes, maïskolven, water enzovoorts; ieder moet zijn eigen keus maken. Ik vind het persoonlijk minder erg om planten te eten dan dieren. Ik kan ook een stuk makkelijker kijken naar het oogsten van fruit en groente dan naar b.v. het mechanisch afzagen van de koppen van kippen, het slachten van varkens die op dat moment al dagen op transport zijn geweest, vaak zonder eten of drinken, en die vaak in het hele gebeuren onderweg hun poten breken, of naar het aan de lopende band elektrocuteren van kalfjes. En jij? Waar voel jij je beter bij?
Veel plantaardig voedsel, zoals fruit, noten en zaden (ook een prima eitwitbron) en veel soorten groenten, kun je overigens oogsten zónder dat je de hele plant moet vernietigen of 'vermoorden'. De appel- of notenboom groeit gewoon lekker door, en leeft nog lang en gelukkig.

Dit is vooralsnog mijn laatste reactie op deze thread; ik zal het wel lezen omdat ik geïnteresseerd ben in Ricca's eventuele antwoord, maar ik ben er niet op uit te strijden of hier over te bekvechten; laat iedereen voor zichzelf nadenken over wat voor hem / haar het beste is, en wat 'gezond verstand' is.

Xuma


I second most of that.

Zonder te willen oordelen over vleeseters of hen te willen overtuigen: (ieder van ons heeft het recht om in vrijheid en in alle opzichten haar/zijn eigen keuzes te maken en ik respecteer die keuzes) voor mij heeft vlees associaties met stukken van lijken eten van eens levende wezens zoals wij.
In mijn beleving is vlees eten smerig.

:) Xuma
Just a closer walk with Thee...........

FlyhighDivedeep

Hey... ;)

hmm, ja dat krijg je op een forum :) getypte txt kan wat hardvochtig overkomen, maar was eigenlijk helemaal niet zo bedoeld :) (helemaal niet zelfs).

Maar je hebt ook gelijk dat wij geen carnivoren zijn, maar ook geen pure herbivoren.... veel van ons lichaam is nog echt Hunter-Gatherer (zowel vegetarisch als vlees/vis... en dan ligt het aan het gebied waar je zou zitten of dat meer op vlees zou zijn afgesteld of meer op planten e.d. ).

En je hebt gelijk als je ze zegt "is dat wat jij doet", nee jammer genoeg niet (gaat een beetje lastig in een stad ;) :P ja, je kan de kat van de buren vangen :P ;) ).

En er zit nog een manco'tje aan...als iedereen opeens zo gaat leven... hmmm, vraag me af of dat wel gaat werken, de wereldbevolking is nogal groot enz....



" b.v. het mechanisch afzagen van de koppen van kippen, het slachten van varkens, of het elektrocuteren van kalfjes. En jij? "

Ja, dat is inderdaad wat heftiger (maar als je dat dus zelf zou moeten doen ben je daar dus bewuster van...zou je dat normaler vinden(en ben je zowiezo al dankbaarder omdat je het eerst heb moeten vangen(of zelf heb moeten verzorgen), dan is het ook kostbaarder voor een persoon...)). Wat ik hierbij belangrijker vindt is dat die dieren in iederreval een wat redelijker leven hebben. (probleem daarbij is; grote bevolking---> veel nodig--->massaprosuctie--->treurig gedoe).
(*hehe, OT; Kip is uit de Tyrannosaurus Rex ontstaan :P ... die had zeker nog een karma-rekening uitstaan :P )


Nuja, mijn post was niet echt aanvallend bedoeld, meer discussie opwekkend (en misschien een soort van lijntjes naar 'oplossingen' ;) :) )

Grtsz :) ,

FhDd


FlyhighDivedeep

#50
Citeer
Zoals ik bovendien al zei: "Voor mij is de vraag niet 'kiezen dieren er zelf voor geslacht te worden' maar 'wil ik vlees eten, vlees waarvoor dieren een onnodige en onnatuurlijke dood hebben moeten sterven?'."
Je moet zelf kiezen wat je doet. Zoals ik het zie; je moet je afvragen waar je mee bezig bent en wat je daarvan vindt. Als je het vreselijk vindt dat de dieren worden afgeslacht zoals dat in deze maatschappij gedaan wordt, werk dan niet mee, zou ik zeggen en eet geen vlees. Als je het vreselijk vindt maar je gaat wel door met vlees eten, en je gaat je consumptie van vlees vergoelijken met argumenten als 'de dieren kiezen er voor', 'scharrelvlees is te duur',  en dergelijke  - dan ben je, naar mijn bescheiden mening, jezelf voor de gek aan het houden.



Ja, dat is het vervelende; wel willen maar niet in staat zijn (*nu praat ik even van mijn persoonlijke situatie; laag inkomen, bijna al mijn geld naar de huur... weinig/bijna geen geld over, dan moet je wel goedkoop eten kopen wil je elke dag kunnen eten......

Oftewel klopt dat ik dan in mijn eigen ideologien aan het snijden ben/die onderuit haal.... maar dat hangt dus weer wel samen met in dit geval (persoonlijke) economie ...... en dan kom je al snel uit bij die zielige kistkalven enz :S en ook genetisch gemanupuleerd fruit en groente.....   scharreleieren zijn meestal wel te koop(maargoed het etiket 'scharrelkip' is blijkbaar al vrij snel te halen las ik laatst....).....



Grtsz,

FhDd


*edit; als je wel in de situatie zit om het zelf te doen (niet op klikken als je dat soort dingen niet wilt zien, maar als je wilt zien hoe dat moet is het wel handig); vis fileren;
http://www.youtube.com/watch?v=SL-ap3bORs8

(en daarvoor moet je hem nog schoonmaken zie ik... hehe, zoek dat zelf maar op :P is ook wel te doen lijkt mij...)
Visje kijkt wel boos trouwens, beetje zo;  >:(

FlyhighDivedeep

Citaat van: unyvs op september 18, 2010, 10:53:35 AM


"De tanden van een carnivoor zijn lang, scherp en puntig - allemaal! Wij hebben maaltanden om te verbrijzelen en te malen. De kaak van een carnivoor beweegt alleen op en neer, om te scheuren en te bijten. Die van ons beweegt heen en weer om te malen. Het speeksel van een carnivoor is zuur en ingesteld op het verteren van dierlijk proteïne, het heeft geen ptyaline, een chemicalie die zetmeel verteert. Ons speeksel is basisch en bevat ptyaline voor het verteren van zetmeel. De maag van een carnivooris een simpele ronde zak die tien maal meer zoutzuur afscheidt dan die van een niet-carnivoor.Onze maag is langwerpig van vorm, gecompliceerd van structuur, en omwonden met een twaalfvingerige darm. De darmen van een carnivoor zijn drie keer zo lang als zijn romp, voor het vlug uitstoten van voedsel dat snel bederft. Onze darmen zijn twaalf keer zo lang als onze romp en bestemd om het voedsel erin te bewaren tot alle nutriënten eruit zijn gehaald. De lever van een carnivoor is in staat tien tot vijftien keer meer urinezuur te elimineren dan de lever van een niet-carnivoor. Onze lever kan slechts een kleine hoeveelheid urinezuur elimineren. Urinezuur is een uiterst gevaarlijke giftige substantie die een chaos kan aanrichten in het lichaam. Alle consumptie van vlees laat grote hoeveelheden urinezuur vrij in het systeem. In tegenstelling tot carnivoren heeft de mens niet het enzym uricase om urinezuur af te breken. Een carnivoor transpireert niet door de huid en heeft geen poriën. Wij transpireren door de huid en hebben poriën. De urine van een carnivoor is zuur. Die van ons is basisch. De tong van een carnivoor is ruw. Die van ons is glad. Onze handen zijn uitstekend geschikt om fruit uit een boom te plukken, niet om ingewanden uit het karkas van een dood dier te scheuren, zoals de klauwen van een carnivoor.
  Niet één anatomische eigenschap van de mens wijst erop dat hij is uitgerust voor het scheuren, rukken en rijten van vlees voor de consumptie."



Hmmm, nieuwschierig....

dus, ff mezelf aan een zelfonderzoekje onderworpen :) :D

Mijn gebit ziet er zo uit; bovenste 4 en onderste 4 tanden gerond/afgeplat
dan in totaal 4 hoektanden (2 onder 2 boven :P )
en dan de kiezen; 4 onder en 4 boven; dit zijn kiezen die dezelfde scherpte hebben als mijn hoektanden
en dan de maalkiezen; 4 onder en 4 boven, afgevalkter en dus voor malen...
(geen verstandskiezen.....  :-X .... hehe, nuja dat inkoppertje mag jezelf maken :P ;) )

Ons gebit is in dit opzicht een mix lijkt mij.... en onze handjes zijn enigzins 'klauw-achtig' , onze voeten vaak weer niet (nuja kheb dat ook wel eens anders gezien bij sommigen, die van alles met hun voeten kunnen...)



Maargoed, mensen zijn meer een 'jack-of-all-trades' "soort", en volgens mij hebben we ook het potentieel om heel veel dingen te kunnen die allerlei dieren toepassen/gebruiken...... voorbeeldje; een blind persoon zal een sterker gehoor en ook gevoelswaarneming ontwikkelen, En; een alternatieve manier van Kijken (en dan ook echt kunnen zeggen wat het is...en ook de vorm aan kunnen geven e.d.) , dat potentieel zit dus in alle mensen maar is gewoon nog niet unlocked (net als onze hersentjes... minder dan 10 % kunnen wij nog maar aanwenden....) ....

beetje off - topic aan het raken,

maar ik heb zomaar het vermoeden dat wij heel veel skills van allerlei diersoorten in ons hebben(of een skill die daarop lijkt maar dan op ons lichaam afgestemd is), maar die (nog?) niet hebben aangeboord....

Grtsz,

FhDd

Ricca

In the autumn night
When there is no wind blowin'
I could hear the stars falling in the dark
When you find what's worth keeping
With a breath of kindness
Blow the rest away
- Robby Robertson, The Red Road Ensemble

Citaat van: unyvsRicca, waar baseer je al je stellige uitspraken b.v. over 'dierenbewustzijn' op?

Lieve Unyvs,

Wat doet het ertoe hoe ik tot mijn inzichten kom? :) Luister liever naar wat de dieren in jóu teweegbrengen, in het gefluister van je intuïtie en in de stilte van je liefhebbende hart. Als je met liefde door de oppervlakkige buitenkant van gebeurtenissen heen kijkt, kun je bij een diep innerlijk weten komen. Met een onvoorwaardelijk geloof in de goedheid van het Universum, de goedheid van de dieren en... de goedheid van de mensen (alle mensen, ook zij die de dieren slachten), kom je bij datzelfde innerlijke weten. Als je bereid bent...

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Xuma


Is de tekst van je laatste bericht niet enigszins erg ontstegen aan het onderhavige onderwerp Ricca ?
Het voelt een beetje als een discussie afbreken cq de mond snoeren via een bijbeltekst.

:) Xuma

 
Just a closer walk with Thee...........

Ricca

Het onderwerp is nog altijd Dieren (en hun relatie met de mensen) en het topic is nog open hoor. Ik antwoordde slechts op de aan mij gerichte vraag van Unyvs. Op mijn eigen manier natuurlijk. :)

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

Xuma


Ik respecteer eenieders eigen manier Ricca.
En ik kan zeer genieten en geinspireerd raken door je vaak wonderschone teksten, op zowel stilistisch als inhoudelijk gebied.
Echter, om het kortom op mijn eigen manier te formuleren: soms maak je naar mijn smaak een neptuniaanse uitglijder, door je/je tekst een weinig erg hoog te verheffen.

Heb je, behalve voor Robby Robertson, ook genegenheid voor zijn oude band, The Band ?

:) Xuma
Just a closer walk with Thee...........

Ricca

Zie het maar als een neptuniaanse duik :), als je wilt (uitglijder klinkt zo glibberig :-\). Het onderwerp leent zich er bij uitstek voor, want de natuur heeft vele lagen en is in diepste wezen ook bovennatuurlijk. Het dierendroomlied (stukje terug) heeft ook vele lagen en gaat niet alleen over droomdieren, maar ook over de levende dieren... en over onszelf... en de wereld die wij creëren...

Liefs van Ricca
From Ricca with Love

unyvs

#57
Citaat van: Ricca op september 18, 2010, 15:06:46 PM
Lieve Unyvs,

Wat doet het ertoe hoe ik tot mijn inzichten kom? :) Luister liever naar wat de dieren in jóu teweegbrengen, in het gefluister van je intuïtie en in de stilte van je liefhebbende hart. Als je met liefde door de oppervlakkige buitenkant van gebeurtenissen heen kijkt, kun je bij een diep innerlijk weten komen. Met een onvoorwaardelijk geloof in de goedheid van het Universum, de goedheid van de dieren en... de goedheid van de mensen (alle mensen, ook zij die de dieren slachten), kom je bij datzelfde innerlijke weten. Als je bereid bent...

Liefs,
Ricca
Citaat van: Ricca op september 18, 2010, 19:06:57 PM
Ik antwoordde slechts op de aan mij gerichte vraag van Unyvs. Op mijn eigen manier natuurlijk. :)

Liefs van Ricca

Dit was geen antwoord maar het ontwijken van het geven van een antwoord, Ricca.

klaproos1945

bedoel je eigenlijk dat alles wat leeft
iemands kern ook een zaadje van goedheid
heeft

en wat is er ontwijkend aan het beantwoorden van de vraag
als iemand tot een inzicht komt en uit eindelijk vertelt hoe
het inzicht is wat men diep van binnen eigenlijk weet

veel liefs van klaproos1945

FlyhighDivedeep

Hehe ;) als VuurTijger zijnde moet ik dit uiteraard ff posten  :D  8)

Verrassingswelpje geboren in dierentuin Frankfurt

http://i.fokzine.net/upload/10/10/101007_1_novum.10-06-2010.0687_1286430578.jpg