Auteur Topic: Pentakels Koningin  (gelezen 60911 keer)

Ricca

• Moderator
  • Master lid
  • :: SAMEN ::
Pentakels Koningin
« Gepost op: november 24, 2007, 18:44:28 pm »

Alle koninginnen zijn verbonden met de Keizerin en Pentakels Koningin is dat in het bijzonder. In haar zijn vele kenmerken van de levenschenkende en voedende Moeder terug te vinden. Net als de Keizerin zit zij midden in de natuur op een vrouwelijke troon (ronde vormen) en rusten haar rode schoenen direct op de aarde - een teken van stabiliteit en geaard zijn. De lucht is zonnig en geel, zij weet wat zij wil en op de achtergrond stromen twee rivieren die het land vruchtbaar maken. Het konijn rechtsonder is eveneens een symbool van vruchtbaarheid - op vele gebieden. Alle pentakelskaarten zijn doortrokken van de boodschap van overvloed, oogst, groei, productiviteit en creativiteit.

Net als de Magiër draagt zij een rode mantel over een wit kleed en is zij omgeven door rode rozen die zich tegen de gele lucht aftekenen. Bij Pentakels Koningin staat deze symboliek voor haar diepe vertrouwen in de wonderbaarlijke werking van de schepping. Zij heeft het simpele, diepe vertrouwen dat alles wat zij wenst tot haar kan komen door erin te geloven, of het nu materieel welzijn is, overvloed, een goede gezondheid, geestelijke rijkdom, de groei van haar creatieve vermogens of gewoon plezier in het leven. Zij gelooft in wonderen en dus erváárt ze wonderen. Zij gelooft ook in zichzelf. In leggingen is dit zelfvertrouwen vaak het belangrijkste aspect van de kaart.

Zij heeft de innerlijke kracht om alles in het leven rustig en beheerst en met veel geduld (allemaal aarde-kenmerken) onder ogen te zien. Zij is in staat moeilijke taken aan te pakken, verantwoordelijkheden op zich te nemen en is goed tegen moeilijke situaties opgewassen, of dat nu ongemakken zijn, ontberingen, teleurstellingen of perioden van eenzaamheid (enkele mogelijke betekenissen van de stukjes kale grond aan haar voeten). Tegen iets op-gewassen zijn wil zeggen dat je vol-wassen, groot genoeg gegroeid bent om het aan te kunnen. De groene sluier die tot op de grond reikt symboliseert rijpheid en volle wasdom. De kleur groen voegt daar liefde en compassie en moed en vertrouwen aan toe.

Vertrouw maar gewoon op jezelf, dan weet je
hoe je leven moet.

- Johann Wolfgang von Goethe

De natuur staat voor haar besef van overvloed, de kale grond voor een gebied van schijnbare schaarste. Maar ook in de kale grond krioelt het van leven, een zegening in kale vermomming... Zoals de kaart laat zien, leiden overvloed en gebrek in wezen een simultaan bestaan, als parallelle werelden. Pentakels Koningin kiest ervoor om zich niet te concentreren op wat er in haar leven ontbreekt, maar op de rijkdom die er tegelijkertijd aanwezig is, tastbaar en voelbaar in het hier-en-nu van de pentakel. Liefde, gezondheid, familie, bezittingen, bezigheden, magische momenten, zo veel moois, zo veel om dankbaar voor te zijn. De schoonheid, de kleuren, vormen, ritmes, geuren en bewegingen van de natuur, de ontroerende harmonie van het grote geheel. Zij heeft vertrouwen in de natuurlijke cycli (seizoenen) van het leven en weet dat ook aan haar voeten het gras weer groen zal zijn - zoals al te zien is op de mooie New Visionkaart, de vaak bezongen promised rosegarden.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/PQ_NV.jpg

De rozen en rozenbottels (vruchten van de wilde roos) symboliseren liefde die bij het element aarde past en waarin vooral trouw en betrouwbaarheid een belangrijke rol spelen, alsmede het genieten van alles wat de zintuigen (aarde) streelt. Rozenbottels symboliseren trouw. Hun 5-voudige knopblaadjes vormen een pentagram (aarde) dat samen met de kleur rood (aarde) wijst op stabiliteit in een bestendige, blijvende liefde die zowel wijsheid als schoonheid brengt. In elke rozenbottel is het geheim van de liefde verpakt...

Het thema van de seizoenen komt ook naar voren in de Inner Childkaart, waar de Koningin van de Kristallen is afgebeeld als de Griekse godin Gaia die de aarde in haar handen houdt. Gaia, de oudste van alle godheden en verpersoonlijking van de Aarde, baarde het leven zelf. Als schenkster en voedster en beschermster van het menselijke leven straalt zij warmte en koestering uit en herinnert ons eraan dat er seizoenen zijn voor iedere ont-wikkeling, een zinvolle cyclus voor elke verandering op aarde en in het leven. Alles heeft zijn eigen tijd en tempo en natuurlijke beloop.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/PQ_IC.jpg

Zoals Gaia de verpersoonlijking is van de planeet Aarde, zo is Pentakels Koningin de meest volledige verpersoonlijking van het (vrouwelijke) element aarde in onszelf. Meer dan enige andere kaart van de Kleine Arcana symboliseert zij waardering voor het leven en verbondenheid met de aarde en met alles wat leeft.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/PQ_LH.jpg

Het element aarde opent gemakkelijk de weg naar mystieke ervaringen. De pentakels hofkaarten zijn de enige hofkaarten met blauwe bergen op de achtergrond; bij de koningin zijn deze het duidelijkst aanwezig. Zij is in staat verder te kijken dan de buitenkant der dingen, heeft oog voor de diepere dimensies van de schepping en bezit de gave om in ALLES, zelfs het kleinste, iets moois te zien. Wat natuurlijk ook iets zegt over haar grote gevoel van eigenwaarde.

Je zult je diamanten niet in ver weg gelegen bergen
of in gindse zeeën vinden,
je diamanten liggen in je eigen achtertuin
als je ernaar graaft.

- Rusell H. Conwell

Over diamanten gesproken... Materiële rijkdommen maken niet automatisch gelukkig. Dat weet Pentakels Koningin als geen ander. Zij beschouwt het materiële niet als iets dat haar gelukkig moet maken, dat m.a.w. een leegte moet opvullen, maar als gereedschappen (aardesymboliek) om haar te helpen bij het volledig tot uitdrukking brengen van haar dankbare zelf. Als je gelooft dat geld je gelukkig zal maken, moet je eerst aan je geluk werken en dáárdoor zul je dan vanzelf geld en overvloed aantrekken. Niet andersom. Pentakels Koningin kende The Secret al lang vóórdat het boek verscheen. :) Háár Geheim is dankbaarheid. Dankbaarheid en vervulling kan alleen komen uit wat je in het heden doet en ervaart. Het is niet een kwestie van nu dingen doen waar je later profijt van zult hebben (ik zal nu hard werken zodat ik straks genoeg geld heb om met vakantie te gaan en te genieten, nog even de tanden op elkaar en dán wordt het leuk...). Het is de vervulling van wat je nú doet, waar het bij Pentakels Koningin om gaat.

wordt vervolgd >>
« Laatst bewerkt op: november 24, 2007, 19:08:59 pm door Ricca »
From Ricca with Love

Ricca

• Moderator
  • Master lid
Pentakels Koningin
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2007, 18:48:35 pm »
vervolg...

Werkelijk goed zijn in kleine dingen, waarlijk edelmoedig en heldhaftig in de doodgewone details van het leven van alledag, is een deugd zo zeldzaam dat zij een heiligverklaring waard is...(Harriet Beecher-Stowe)

...ware het niet dat ieder mens sowieso een heilig wezen is. :P

Pentakels Koningin laat zich niet gemakkelijk uit het veld slaan. Met de rust van het element aarde behoudt zij haar gemoedsrust zelfs bij onverwachte aanvaringen met het leven. Stel je de volgende scenario's eens voor. Je krijgt een lekke band op weg naar een belangrijke afspraak. Je ontdekt dat je je huis niet in kunt, sleutel vergeten. Er komen onverwacht extra gasten voor het diner. De waterleiding is bevroren. De pup werkt een oorbel naar binnen. Er is iemand ziek of ingesneeuwd of gestrand door een treinstaking. Je kind zwemt patsboem recht in een hele grote knoop van kwallendraad. De kat zit opgesloten in het huis van de buren, waar hij was binnengeslopen vlak voordat zij op vakantie gingen. De andere kat zit in de boom... Praktische Pentakels Koningin weet raad. Met gratie en een opgewekt gezicht verricht ze wonderen. :)

Zelf worden we nóg bedrevener in het opgewassen zijn tegen deze en andere situaties als we het iedere keer dat we het zijn, ook ópmerken. Iedere keer dat we goed weten om te gaan met wat het leven ons voor de voeten werpt, deponeren we weer een portie zelfvertrouwen, vindingrijkheid en moed in onze spaarpot met zelfrespect.

De geitenkop aan de armleuning van de troon is een verwijzing naar het sterrenbeeld Steenbok. Een geit staat ook voor eigenzinnigheid en volharding. Als leverancier van geitenmelk is zij tevens een moedersymbool en een symbool van zorgzaamheid. De geit op de Crowleykaart is Amaltheia, de geit die de jonge Zeus zoogde. Toen deze geit een van haar horens had afgestoten maakte Zeus er de hoorn des overvloeds van.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/PQ_Cr.jpg

Het motief van de geitenhorens keert terug in de reusachtige kronkelende horens op de hoofdbedekking van deze koningin. Deze symboliseren overvloed, maar doen ook denken aan tastende voelsprieten waarmee zij instinctief vele zaken feilloos aanvoelt. Zij zit op een ananasvormige, plantaardige troon. Hoewel het niet echt goed te zien is, zit de koningin op de Rider Waite-kaart volgens mij op een troon van gevlochten riet o.i.d. Ook plantaardig materiaal dus. De New Vision-kaart laat echter, net als de Herstelde Orde-kaart, een stenen troon zien - ook element aarde, maar ik vind de old vision warmer.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/PQ_NV.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/PQ_HO.jpg

Voor de details op de troon zijn NV en HO echter wél de aangewezen kaarten. Of eventueel de Universal Waite-kaart.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/PQ_UW.jpg

Boven het hoofd van de koningin is op de rugleuning een engeltje zichtbaar dat over haar schouder meekijkt. Het figuurtje op de zijkant van de troon lijkt een aard-wezentje (elfje?) in de plooien van de aarde. Het tafereel symboliseert het gevoel van veiligheid en geborgenheid dat Pentakels Koningin kan verschaffen aan hen die dat nodig hebben. Het reliëf op de achterzijde van de NV-troon is een beeld van vrijgevigheid, generositeit en naastenliefde. Uit haar geldbuidel geeft de koningin munten aan drie knielende figuren. Zij deelt haar overvloed graag met anderen en is zeer begaan met mensen die minder hebben dan zij. Ik stel me haar huis voor als een oase van liefde, warmte, gezelligheid en geborgenheid, overvloedig maar toch eenvoudig, waar ieder die aanklopt een warm onthaal krijgt. Daarbij kan Pentakels Koningin net als Moeder Aarde een geduldige lerares zijn die haar wijsheid graag met anderen deelt, een goed luisteraar en een ideale biechtmoeder.

Had ik al gezegd dat Pentakels Koningin mijn favoriete kaart is? :)

Astrologische correspondentie: Steenbok

Liefs,
Ricca
« Laatst bewerkt op: november 25, 2007, 19:44:04 pm door Ricca »
From Ricca with Love

Ricca

• Moderator
  • Master lid
meer Pentakels Koningin
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2007, 14:21:37 pm »
Ik had het bovenstaande nog niet geschreven of mijn oog viel op een lijst met adviezen die zo uit de mond van Pentakels Koningin zou kunnen komen. Als er iemand is die niet onder stress gebukt gaat, dan is zij het. Dit is haar recept voor omgaan met stress.

Wees dankbaar.
    Reserveer per dag één uur voor alleenzijn.
    Begin en eindig de dag met gebed, meditatie, reflectie.
    Houd het simpel.
    Houd je huis aan kant.
    Neem niet te veel hooi op je vork.
    Streef naar realistische deadlines.
    Doe nooit een belofte waar je je niet aan kunt houden.
    Trek voor alles wat je doet een half uur extra uit.
    Schep een rustige omgeving, thuis en op het werk.
    Ga twee keer per week om negen uur naar bed.
    Zorg dat je altijd iets boeiend te lezen bij je hebt.
    Adem - diep en vaak.
    Beweeg - loop, dans, ren, zoek een sport die je fijn vindt.
    Drink zuiver bronwater. Veel.
    Eet alleen als je honger hebt.
    Als eten niet heerlijk is, laat het dan staan.
    Vervang doen door zijn.
    Houd één dag per week vrij voor rust en vernieuwing.
    Lach vaker.
    Geniet met je zintuigen.
    Kies altijd voor comfort.
    Als je er niet dol op bent, doe dan zonder.
    Laat je voeden door Moeder Natuur.
    Neem de telefoon niet op tijdens het eten.
    Houd ermee op het iedereen naar de zin te willen maken.
    Begin ermee het jezelf naar de zin te maken.
    Blijf uit de buurt van negatief ingestelde mensen.
    Verspil geen kostbare zaken zoals tijd, creativiteit en gevoel.
    Koester je vrienschappen.
    Wees niet bang voor je passie.
    Benader problemen als een uitdaging.
    Neem je aspiraties serieus.
    Stel jezelf bereikbare doelen.
    Verwacht het beste en laat je verwachting dan los.
    Geniet van schoonheid.
    Trek grenzen.
    Zeg even vaak 'nee' als 'ja'.
    Don't worry, be happy.
    Onthoud dat geluk een levend gevoel is.
    Ruil zekerheid in tegen gemoedsrust.
    Zorg voor je ziel.
    Koester je dromen.
    Geef iedere dag uitdrukking aan liefde.
From Ricca with Love

IKKE***)

• Gast
Re: Pentakels Koningin
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2012, 11:50:38 am »
Dag allemaal,

Ik ben bezig uit te zoeken wat de koningin van pentakels verbindt/ scheidt met de keizerin zoals Ricca aangaf in haar beschrijving van koningin pentakels. Ik kom er niet helemaal uit.

Wat voor een betekenis speelt de Godin Gaia bijvoorbeeld in beide kaarten?

Maar ook het volgende:
De keizerin heeft de kaarten 1 en 2 in zich, het denken en voelen/ het vuur en water en heeft of gaat dit laten bewegen (lucht) naar vruchtbaarheid , zoals ik begrepen heb. Hoe moet/kan ik dit dan plaatsen binnen de koningin van pentakels? Wat doet of laat ze in tegenstelling of overeenkomstig met de koningin van pentakels?

Wat ook in mij op komt is dat de keizerin de beweging wil inzetten maar dat de koningin van pentakels zich vast wil houden aan haar oude zich goed voelen. Hoe zien jullie dit?

Overigens boeit bovenstaande me daar ik in een legging de koningin op 1 had liggen en de keizerin op 2.

Groeten lana.

Merel Alexandra

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2013, 11:56:41 am »
Mijn dagvraag was: wat weerspiegelen mijn relaties? Het kwartje is nog niet helemaal gevallen, wat me wel duidelijk is, is dat mijn relaties kennelijk een ander beeld van me hebben dan dat ze naar mij vertalen in woord en gedrag. De Pentakels Koningin maakt me tevree, realiseer me dat de beschrijving zeker op mij van toepassing is en dat ik 'last' kan hebben van de schrale grond onder haar voeten die eenzaamheid teweeg kan brengen, die maakt dat 'het' niet altijd vruchtbaar aanvoelt. Een koningin zie ik als een vruchtbare vrouw, een oermoeder en tevens als een éénling: It is lonely at the top. Een vrouw die haar materiele bezit, haar natuurlijke hulpbronnen koesterd als een kind in haar schoot. Ze llijkt er zo in haar uppie tevreden mee te zijn. Misschien betekent deze kaart voor mij dat ik relaties niet zo zeer nodig ben omdat ik de rijkdom van de hulpbronnen al zo intens  mag ervaren (wat ook zo is).  Dat mijn relaties zich eerder en gemakkelijker weerspiegelen via hulpbronnen dan via een uitgebreid en vruchtbaar vriendennetwerk.
Kijk ik naar de kaart dan zie ik dat de stoel, de troon niet op een vlakke ondergrond staat, ze zit in alle rust midden in de natuur, haar habitat. Ze lijkt me geen feestbeest eerder een wat teruggetrokken vrouw die haar opgedane innerlijke rijkdom wil verspreiden aan diegene die de moeite neemt de reis, de voettocht naar haar 'eigenheid' te nemen. Contact met haar kan over koetjes en kalfjes gaan maar vergis je niet haar uitstraling en wijsheid resoneren door heel je systeem en brengen je dichter bij je ZELF.

Joanna

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 07, 2014, 13:55:45 pm »
Prachtig geschreven Ricca, dank je wel!