Voorkeur voor wel of geen gebruik van omgekeerde kaarten?

Gestart door patri6ia, juli 20, 2010, 20:39:33 PM

patri6ia

Hallo allemaal!

Ik heb wel al het een en ander gelezen over het duiden van omgekeerde kaarten. Nu ben ik net pas begonnen en heb nu (een beetje) de duiding van de kaarten in mn hoofd, dwz gewoon de recht opstaande positie.

Ik vraag mij af waar jullie voorkeur naar uitgaat, een legging met of zonder omgekeerde kaarten? en waarom?

Alvast dank voor jullie antwoorden!

Leeuwin

In principe duid ik zonder omgekeerde kaarten. Een kaart kan bijvoorbeeld per ongeluk in een stapel omgedraaid worden. Maar...als er naast een positieve kaart een negatieve kaart ligt dan telt de omgekeerde betekenis namelijk ook, van allebei de kaarten.
Zo ook bij kaarten die op een negatief aangeduide plaats in een legging staan.

Liefs van Leeuwin

Leeuwin

Ben je de discussie een beetje zat Doosje ;) :)

Liefs van Leeuwin

patri6ia

Leeuwin en Doosje, bedankt voor jullie reacties.

Hoop niet dat ik een vraag heb gesteld waar mensen vermoeid van raken. Ben gewoon benieuwd naar waarom men voor een bepaalde methode kiest. Puur omdat ik zoekende ben. Ik heb inderdaad wel al het eea gelezen over de duiding van omgekeerde kaarten, maar t gaat me in deze dus echt om de voorkeur van iemand.

;)

Leeuwin

Zat is in dit geval niet negatief bedoeld hoor :)

Liefs van Leeuwin

star in the night air

Ik begrijp overigens niet hoe je met omgekeerde kaarten werkt. Gooie je alles door elkaar, maak je er een stapel van zodat sommige omgekeerd zitten?

Daarom gebruik ik altijd rechtopstaand.

Laure

Ik gebruik altijd omgekeerde kaarten (gewoon bij het schudden de kaarten ook eens roteren en idem bij het trekken), omdat elk concept een schaduwzijde heeft en deze meteen naar voren komt als een kaart omgekeerd ligt. Zo is het meteen duidelijk dàt er iets gekneld zit.

Vb. "assertiviteit", je kan daar te veel, net genoeg, of te weinig van hebben. Staven 7 Rechtop zou betekenen dat je genoeg assertiviteit hebt en kan opkomen voor jezelf. Een omgekeerde Staven 7 zou kunnen betekenen dat je helemaal niet meer durft opkomen voor jezelf of dat je nodeloos opkomt voor jezelf. Het is met de opgekeerde kaart aldus duidelijk dat je "terug moet" naar Staven 6, om aan je zelfvertrouwen te werken, en als dat gebeurt is kan je terug naar Staven 7 om je zelfvertrouwen ook in een omgeving met tegenstand te testen.

Anderzijds, ik weet dat Leeuwin met omgekeerde kaarten werkt maar ze krijgt ook gevoelens om te helpen bij het duiden. Ik heb dat niet en ben dus afhankelijk van de kaarten om een legging te interpreteren.

Ik denk niet dat je van 78 naar 156 betekenissen gaat als je met omkeringen werkt omdat, zoals Ricca ook al zei in één der vernoemde links, de omgekeerde betekenis sowieso reeds zit vervat in een rechtopstaande kaart. In die zin vind ik het eenvoudiger om maar meteen met omkeringen te werken.

doosje

patri6ia

Ok gelukkig worden jullie niet nu al moe van me! :P ;)

Ik waardeer jullie reacties heel erg ;) Thanx, Doosje en Star in de night air!

Citaat van: Leeuwin op juli 20, 2010, 23:08:34 PM
Maar...als er naast een positieve kaart een negatieve kaart ligt dan telt de omgekeerde betekenis namelijk ook, van allebei de kaarten.
Zo ook bij kaarten die op een negatief aangeduide plaats in een legging staan.

Dit is trouwens weer helemaal nieuw voor me.. interressant!

Liefs,
Patricia