Verslavingsgevoelig = Neptunus en/of saturnus?

Gestart door morticia, september 15, 2009, 18:08:15 PM

morticia

Een paar dagen geleden kwam die vraag naar boven.
Waar ligt de gevoeligheid of aanleg voor verslavingen in de horoscoop?
Mijn eerste gedachte was Neptunus of huis 12....
Toen kwam mijn vriend uit op 'een gebrek aan een sterke saturnus'...
Deze vond ik heel interessant.  De afwezigheid van saturnus, de planeet die voor structuur en grenzen staat...

Hebben jullie hier ervaring mee of bevindingen over?

Stiertje

hallo,
ik dacht aan Uranus, uranus op de ascendant wijst op verslaving

morticia

Citaat van: Stiertje op september 15, 2009, 20:55:55 PM
ik dacht aan Uranus, uranus op de ascendant wijst op verslaving
Stiertje,

Waarom uranus en waarom op de ascendant?
Kernwoorden die mij bij de eerste gedachte opkomen zijn vrijheid, chaos, revolutie en wetenschap.
Nu kan ik begrijpen dat uranus de tegenhanger is van saturnus en misschien daarom de link naar 'verslaving'....
Naar mijn mening is uranus het verleggen van die grenzen.  Het bewust verder gaan zoeken.
Terwijl het 'verslaafd zijn aan' eerder wegvluchten is.  Lijkt me de tegenovergestelde richting van zoeken.

Stiertje

heb dit onthouden -  bij het volgen van een cursus astrologie kwam dit aan bod - ik weet het nog (cursus is al meer dan 10jaar geleden) omdat ik zelf uranus op de ascendant heb staan en ik heb wel 1 grote verslaving nl roken

morticia

Citaat van: Stiertje op september 15, 2009, 21:46:16 PM
heb dit onthouden -  bij het volgen van een cursus astrologie kwam dit aan bod - ik weet het nog (cursus is al meer dan 10jaar geleden) omdat ik zelf uranus op de ascendant heb staan en ik heb wel 1 grote verslaving nl roken
Weet je nog waarom die stand verslavingsgevoeligheid in de hand werkt?
Ik heb wel al gemerkt dat 'het gevoelig zijn voor verslaving' niet in 1 aspect zal liggen. Volgens mij zal het te vinden zijn in het 'niet aanwezig' zijn van iets....
Het is boeiend om de visie van anderen te horen/lezen.

morticia

#5
Wat is verslaving eigenlijk....
Dit vond ik op wiki:
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon

Om verslaafd te worden is het in de eerste plaats nodig om afhankelijk te worden.  
Daarna is het loslaten heel moeilijk, bij gevolg dat de verslaving in stand wordt gehouden...

Hier ga ik zelf eventjes over nadenken en nalezen  :)
Al jullie bedenkingen lees ik graag  :D



Leeuwin

Ik dacht juist dat verslavingsgevoeligheid met het achtste huis en Neptunus te maken had. Ook de conjunctie en het vierkant tussen de Maan en Neptunus geven verslavingstendensen weer.

Groetjes en liefs van Leeuwin

morticia

Citaat van: Leeuwin op september 15, 2009, 22:47:26 PM
Ik dacht juist dat verslavingsgevoeligheid met het achtste huis en Neptunus te maken had. Ook de conjunctie en het vierkant tussen de Maan en Neptunus geven verslavingstendensen weer.


Ik moet eventjes wat astrologie terug opfrissen, tzit echt ver  :-\
Mijn boeken en mijn brein hebben een paar jaar een gesloten kast vanbinnen moeten bekijken  :) 
Het achtste huis is het huis van schorpioen.  Daar zit dus ook de energie van pluto.  Dood, transformatie, sex zit daar ook in verweven....  Ik zie daar niet echt verslaving zitten.... of ....verslaving in de zin van zichzelf om zeep helpen en dooddrinken, -spuiten of iets anders...
Ik ben op zoek naar de verslaving zelf...
Maan vierkant Neptunus, daar zit wel iets in denk ik.
Ook de conjunctie (dan weet men al helemaal niet meer waar de grenzen liggen, verdrinkt men in zelfmedelijden....)

Leeuwin

@Morticia,

Zelfmedelijden is zeker bij de conjuctie Maan/Neptunus het geval. Wel hebben deze mensen een zeer grote verbeeldingskracht, hetgeen ze heel creatief maakt.
Maar ze zijn vaak ook heel gevoelig voor beinvloeding van buitenaf. Ten goede maar helaas ook ten kwade.

Groetjes en liefs van Leeuwin

libram

zelf ben ik de mening toegedaan dat verslaving en verslaafde middelen overwegend te meken hebben met Neptunes.
Op een gegeven moment ontstaat er een afhankelijkheid aan het middel. Het lichaam bijvoorbeeld vraagt op een gegeven moment om de stoffen die de middelen bevatten. Bij individuen met Neptunes in het eerste huis, zul je vaker een overdaad aantreffen m.b.t. bijvoorbeeld de genotsmiddelen. De gedachte van een zwakke Saturnes vind ik een intressante, immers de wilskracht valt onder deze planeet.
Behalve verslaving aan drug & alcohol zijn er natuurlijk ook nog andere verslavingen, ik denk bijvoorbeeld aan de workoholic. Het zou mij niet verbazen dat bij deze personen Neptunes een belangrijke rol speelt i.c.m. Saturnus, Maagd en het 6e huis.


Leeuwin

Workoholics hebben inderdaad Neptunus in 6 maar ook heel vaak in het tiende huis staan. Dat huis staat voorcarriere, geld en wetten.

Leeuwin

Luna

Oow , nooit iets van gemerkt met Neptunus in 6... ;)

Ik geloof dat je altijd de hele horoscoop moet natrekken op mogelijk "work aholic" zijn.
Veel gedrevenheid heb ik wel maar dat is mijn Zon/Pluto conjunctie.
Maar gedrevenheid is natuurlijk heel anders als verslaafd aan werken zijn.
Wel merk ik dat ik met die Neptunus in 6 dienstbaar werk doe (maatschappelijk werk), maar die Neptunus
staat dan ook in driehoek met de Maan. Goed aanvoelen van andere mensen en een steun en toeverlaat zijn.

Groetjes Loes.
p.s verslavinggevoeligheid hoort vooral bij Neptunus.
Discipline, hard werken, en flink op de proef worden gesteld vooral bij onze Karma Vriend; Saturnus
We leven in een Genadig Universum,
Alles is bedoeld om je dichter bij Jezelf te brengen!

Leeuwin

Voor alles geldt: je moet de hele horoscoop in aanmerking nemen.
Gedrevenheid is zeer zeker iets anders dan werkverslaafd. Als je Neptunus in 6 hebt schijn je ook gevoelig te zijn voor ziektes die jijzelf of anderen onder de leden kunnen hebben. Stel, ik zit naast je op de bank, ik ken je niet en jij voelt aan dat ik het aan mijn maag heb.
Heb jij dat ook?

Ik ken dat niet in die mate want bij mij staat Neptunus in het vierde huis.

Jaydee

Neptunus in huis 6 is een interessante. Neptunus in 6 staat opposiet zijn eigen huis het 12e. Er zou best een werkverslaafde in kunnen zitten, als de persoon zijn grenzen niet goed aan kan geven bijvoorbeeld. Neptunus in 6 kan iemand zeer hulpvaardig en dienstbaar maken, kan de neiging hebben extra werk op zich te nemen, vooral als ze zichzelf op werkvlak wegcijferen, teveel bezig zijn met het redden van anderen, uit medelijden handelen ( volgens mij kun je ook zonder een baan buitenshuis de neiging hebben om teveel op te gaan in anderen, de neiging hebben om teveel voor anderen willen betekenen, snel geneigd zijn je hulp aan te bieden waardoor je dagelijkse schema fijn in de war loopt, je komt thuis in de realiteit, en bent ook daar weer bezig terwijl je eigenlijk zou willen ontspannen)

. Met Neptunus in het 6e huis kan er een behoefte in zitten te sterk met details over van alles en nog wat bezig te zijn, vooral om alles zo efficient mogelijk te laten verlopen. Als het werk niet het gewenste resultaat oplevert kan er onvrede en teleurstellingen ontstaan, dit kan zich dan weer uiten in chaos, slordig te werk gaan, vergeetachtig worden, ziek worden , geen zin om buitenshuis te werken vanwege de gevoeligheid, en niet weten wat je nu precies wil en weten welke droom stel jij als doel stelt t.a.v je werk ::) Er zullen genoeg mensen zijn die een positieve invulling geven met Neptunus in het 6e huis, de praktische verpleegster die haar diensten draait en naar huis gaat wanneer haar dienst erop zit volgens het rooster. Ze mag een keer overwerken, of langer blijven, zolang het niet ten koste van haar zelf gaat, en ze op tijd ontspanning zoekt en tijd voor zichzelf neemt (12).


Ik denk afhankelijk natuurlijk van de rest van de horoscoop en de aspecten die Neptunus maakt, dat er wel een slaafs en verslavingsgevoelig gedrag in kan zitten t.a.v. werk en de dagdagelijkse bezigheden welke dat ook mogen zijn. De kunst is dan ook op tijd je grenzen aangeven en dan kom je weer bij Saturnus.

Saturnus en workaholic is meer vanuit een gedreven ambitie, verantwoordelijkheid, plichtsbesef, hogerop willen komen, Saturnus is veel nuchterder, die zal sneller doorhebben wat hij wil in zijn loopbaan en veel meer vanuit de aardse nuchterheid handelen dan een gevoelige zachtaardige neptunus ;)


morticia

@Jaydee,
thanx voor je lap tekst  :)
Alle info is welkom.
En ook alle vormen van verslaving zijn interessant om te bekijken.

Laat ik mijn vraag iets specifieker stellen. 
Waar zit volgens jullie de verslaving aan alcoholische dranken?

Morticia