Nieuws:

::: Hoofdmenu ::: Astrologie ::: Chin. astrologie :::  Tarot ::: Lenormand ::: Engelen ::: Orakels ::: Sjamanisme ::: Wicca ::: Numerologie ::: Bioritme ::: eCards ::: WebShop ::: Nieuwsbrief ::: Live consult :::

Hoofdmenu

Staven 3

Gestart door Ricca, mei 16, 2005, 18:02:50 PM

Ricca



Staven hebben te maken met groei. Het getal 3 ook. Dus Staven 3 toont een situatie waarin iets tot volledige ontwikkeling is gekomen. De kaart staat op de eerste plaats voor succes, voor het welslagen van ondernemingen, voor concrete prestaties, voor het  bereiken van een doel, voor groei, vooruitgang enz. Het kan gaan om succes op het gebied van zaken doen (de eigenaar ziet zijn scheepjes uitvaren of binnenlopen), maar het kan natuurlijk ook om succes op andere terreinen gaan. Er is iets in werking gezet dat succesvol verloopt. De rijk geklede man overziet vol trots het goede resultaat van zijn inspanningen en is tevreden met wat hij bereikt heeft. De rode mantel is een symbool van uiterlijke macht of van materieel succes. De groene flap over zijn linkerschouder (de kant van het hart) heeft de kleur van het 4e chakra. Hiermee wordt aangegeven dat hij zijn inspanningen eerlijk (de kleuren van zijn kleding komen overeen met die van Gerechtigheid) en met liefde heeft verricht. Hij heeft hart voor zijn werk. In tegenstelling tot de veel killere Staven Twee die succes uitbeeldt dat een gevoel van leegheid met zich meebrengt, staat Staven Drie voor succes dat wél voldoening schenkt. De ondergaande zon, een symbool van tevredenheid, verlicht de rivier met een warm en goudkleurig licht.

Om zijn hoofd heeft de man de witte hoofdband van de Magiër, die het scheppende bewustzijn vertegenwoordigt (en die óók een rode mantel draagt). Hierdoor breidt de betekenis van de kaart zich uit tot ieder aspect van het leven en legt tevens de nadruk op het feit dat alles in wezen zelfgecreëerd is - door ervoor te werken, maar zeker ook door erin te gelóven. Hij is tevreden met het leven dat hij voor zichzelf geschapen heeft.

Een andere betekenis van de kaart is herinnering. De scheepjes op de rivier kunnen voor herinneringen staan die voorbijkomen. De man staat in de peinzende houding van iemand die zijn herinneringen naloopt. Ook het feit dat we hem op de rug kijken is een aanwijzing dat het om te-rug-blikken gaat. Als mensen met hun verleden overhoop liggen, geeft de kaart aan dat ze met hun herinneringen in het reine zullen komen. De scheepjes kunnen zelfs herinneringen aan verschillende levens (incarnaties) vertegenwoordigen die op de stroom van het onbewuste voorbijkomen - en soms verschijnt deze kaart inderdaad in verband met een regressietherapie. Vooral in dit geval is het belangrijk om stevig in de aardse werkelijkheid geworteld te zijn - zoals aangegeven wordt door de rode schoenen en de staven die stevig in de grond staan. De man heeft houvast aan de staaf.  

Met zijn indringende afbeelding en mythe-achtige vreemdheid is Staven 3 een van die kaarten van de Kleine Arcana waardoor je - bij het binnengaan van de kaart - gemakkelijk ver voorbij de gebruikelijke betekenis van de kaart gevoerd wordt. Bekers 5 is ook zo'n kaart. En er zijn er meer. Het landschap op Staven 3 laat zich uitbreiden tot de hele schepping, met een Schepper die tevreden toeziet...

En Hij zag dat het goed was (Genesis 1)

En hiermee ben ik terug bij Gerechtigheid, want ook Gerechtigheid wijst op de juistheid van de dingen, juistheid in het licht van onze hogere bestemming. Alles is goed. Staven 3 is een door en door positieve kaart.

Het enige mini-minpuntje is het harnas dat de man draagt en waarvan aan zijn rechterarm nog juist een stuk te zien is. Misschien moet hij nog leren iets minder defensief te zijn...

Op de NV-kaart is van de bijzondere sfeer niet veel terug te vinden. Het licht is voor mijn gevoel te fel en ik vind het nogal vreemd om de man in het gezicht te kijken. Ook ontbreekt hier het harnas. De huifkarren op de achtergrond verbeelden de reis naar het beloofde land  - de misschien wel moeizame tocht die hem naar het huidige succes heeft gevoerd. De NV-kaart is meer een kaart van vooruitblikken dan van tevreden terugzien. Dit is m.i. inherent aan de omkering van het perspectief van de kaart.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/St3_NV.jpg

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Ricca

Staven 3 omgekeerd
  • Dezelfde betekenis als de rechtopstaande kaart, maar dan meer gericht op samenwerking. Samen met anderen een doel bereiken. De man kan ook iemand voorstellen die je helpt.
  • Moeite met het realiseren van plannen of met het verwerkelijken van een droom. Tegenslag of obstakels. De dingen gaan niet helemaal voor de wind. Geen mislukking, maar wel uitstel...
  • Geplaagd worden door herinneringen (de omringende kaarten moeten de oplossing hiervoor aanreiken).
  • Heimwee.
  • Na een periode van reflectie weer meer betrokken raken bij je omgeving.
From Ricca with Love

Merel Alexandra

Voel me al een tijdje niet helemaal ge-aard in de grond waarop ik woon, dit uit zich in onrust, twijfelgevoel en me deels afgesloten voelen van mijn gidsen. Trek vandaag deze kaart....en wat lees ik: succes. Nu heb ik gek genoeg ook succes qua werkzaamheden; ontvang geweldige feedback op de wijze waarop ik mensen begeleid op hun levenspad. Echter, ik voel me diep van binnen wiebelig. Kan momenteel slecht tegen prikkels, ben snel overprikkeld en de thuissituatie trekt een wissel op mijn gemoed.
De duiding van Ricca over dat deze kaart kan staan voor het overdenken van zaken uit het verleden en zelfs vorige levens heeft me geraakt. Dit is idd het geval; ik voel dat ik door diepe lagen ga, lagen die niets met dit leven te maken hebben maar met het lijden vanuit vorige levens. Bedankt Ricca voor je prachtige duidingen.
Nog even kijk ik naar de afbeelding en voel de eenzaamheid van de meneer die naar mijn idee een hele weg heeft afgelegd om daar te zijn waar hij is. De achterkant van zijn lijf staat naar mijn interpretatie voor het verleden (voorkant voor de toekomst). Hij kijkt vooruit maar diegene die naar deze kaart kijkt ziet de achterkant: we mogen het verleden laten rusten en vooruit kijken? Verder kan ik de 3 staven ook interpreteren als de drie-eenheid, een bepaalde mate van volmaaktheid. Of de drie innerlijke gidsen die steun bieden en gezelschap.

Ricca

Hallo Merel Alexandra,

Jij ook bedankt voor je bijdrage en welkom op het forum. :)

Mijn beschrijving van de kaart nog eens doorlezend, zie ik dat ik nog niets gezegd heb over de - toch wel opvallende - zwart/gele sjerp. Deze heeft de kleuren van de vuursalamander die ook naast de troon van Staven Koning zit en is dus een vuursymbool.

http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/div/vuursalamander.jpg

Liefs,
Ricca
From Ricca with Love

Elfenbos

Een vraagje...: stel, je hebt Staven 3 als hulpkaart, hoe weet je dan of je deze moet bekijken als herinnering, of eerder als succes? Is het dan de bedoeling dat je gelijkenissen tussen de hoofdkaart en deze zoekt? En als het allebei (herinnering en succes) kan kloppen?

libram

#5
hallo Elfenbos,

ik begrijp je vraag niet helemaal kun je iets concreter zijn. wat was je vraag enin wat voor een legging komt de hoofdkaart met de hulpkaart. (Je moet sowieso lijkt mij een verbinding maken tussen hetgeen de 2 kaarten vertellen).

De staven 3 geeft beide aan betreffende het thema van de hoofdkaart/legging. Het duidt aan dat er een afronding heeft plaats gevonden en een nieuwe cyclus begint. Resten van het verleden moeten worden opgeruimd, hierdoor is (het kijken) herinnering noodzakelijk.

liefs

libram

Elfenbos

Mijn bericht was niet zo duidelijk hé.  :-\ De hoofdkaart was Keizer en de hulpkaart Staven 3. (al heb ik dit probleem met andere kaarten ook, om een hoofdkaart en een hulpkaart te laten 'samenwerken').