Auteur Topic: Saturnus door huis 4, Radix Saturnus in 10, Pluto driehoek Saturnus  (gelezen 1184 keer)

lion2sirk

• Nieuw lid
  • *
    • Sirkel
Saturnus door huis 4, Radix Saturnus in 10, Pluto driehoek Saturnus
« Gepost op: januari 29, 2012, 23:00:02 pm »
Beste,

Ik had graag geweten wat dat zoal voor mij inhoudt die Saturnus door huis 4.
Wat staat door zoal: IC, Maan (oppositie Sturnus in 10), Neptunus (vierkant mijn Zon in 1), ben Leeuw, ASC is trouwens ook Leeuw.  Het teken Schorpioen is helemaal ingebed in huis 4.  Dus die Pluto driehoek Saturnus zal dus ook wel een rol spelen.  Toestand nu; ik heb geen werk, geen vriendin, geen kinderen, ...
Tarotkaart is de zegewagen maar de kar staat helemaal stil...maar ik klaag niet.

Persoonlijk denk ik dat ik het geen leuke periode kan zijn.  :(

De basis van astro heb ik wel te pakken maar de verbanden...

Wie helpt me verder? (Data: 19aug69, Lubbeek, 04u30 (exacter weet ik het niet))

lion2sirk

• Nieuw lid
  • *
    • Sirkel
Re: Saturnus door huis 4, Radix Saturnus in 10, Pluto driehoek Saturnus
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2012, 23:10:51 pm »
Vergeten te melden; ik heb nu een transit van Uranus vierkant met de radix van Uranus.

lion2sirk

• Nieuw lid
  • *
    • Sirkel
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2012, 10:19:23 am »
 :-\

Ik heb sinds zaterdag geen water meer.  Alles is bevroren in mijn duplex.  Ik was juist aan het isoleren, leuk moment. 
Dat is dus blijkbaar het begin van Saturnus door huis 4.  Gelukkig dat de radix saturnus in huis 10 staat, ik kan leven met allerlei belemmeringen.

cathy

• Senior lid
  • beauty is in the eye of the beholder
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2012, 18:12:21 pm »
Voorspellen is best moeilijk.
Ben zelf ook een leeuw met ascendant leeuw en mijn ic ligt ongeveer op 9 graden schorpioen.
Dus ik ga over een poosje hetzelfde traject in.
Misschien leuk om hier onze ervaringen neer te pennen. Kunnen we allemaal wat van leren.
Ben nu ook over een paar maanden zonder werk. Dus je zou kunnen zeggen dat ik dan thuis
kom te zitten (ik deed thuiswerk, maar bij wijze van spreke dan)
Mijn vader ligt momenteel in het ziekenhuis, waar ze nog volop onderzoeken doen, omdat ze niet
direct hebben kunnen vinden wat er aan de hand is.
Saturnus gaat in mijn vierde huis ook over neptunus en maakt dan ook contact met een groot
vast kruis dat bestaat uit de zon in twaalf, de maan in tien en saturnus in het zesde huis.
Saturnus door hert vierde huis kan zoveel omvatten. Ikzelf had de vorige keer een gebroken been
opgelopen en ruim een jaar met krukken.
Ik zal er de boekjes nog eens op naslaan.

lion2sirk

• Nieuw lid
  • *
    • Sirkel
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2012, 22:04:43 pm »
Hallo Cathy,

Wat heb ik tot nog toe meegemaakt?  Klink angstaanjagend maar dat is het niet.
Dus 11 dagen zonder water, 3 dagen toilet verstopt, griep gehad.
Maar dat isoleren, afwerken gipsplaten en nadien verven is werkelijk je thuis veranderen en dat heeft deugd gedaan en t'was hard werken.  Nu, het is zeker nog niet af want ik wil alles herschilderen in mijn appartement, ben de witte muren moe.  Hum...verschiet nu niet en het is altijd anders.  De schoonvader van mijn broer is overleden.  Hij was opgenomen in het opgenomen in het ziekenhuis nadat hij onwel was geworden.  Dit wil helemaal niet zeggen dat je hetzelfde gaat overkomen.  Vorige keer liep ik van thuis weg en mijn schoolresultaten trokken nergens op, kwam door de moeilijke thuissituatie, mijn moeder was meer en meer afwezig aan't worden door schizofrenie. -> dat is die maan in huis 4 denk ik.  Ik weet ook dat Saturnus te maken heeft met de knieĆ«n.  Nu ik eraan denk; die Saturnus gaat ook over een grote driehoek (Neptunus h4, Venus h12, Noordelijke Maansknoop h8) - t'is wel geen echte want de Maansknoop wordt natuurlijk niet gezien als een planeet.

cathy

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2012, 12:46:17 pm »
Ik heb het boekje van Karen Hamaker er even bijgehaald
ZIj schrijft even samengevat het volgende over deze transit:

Als waterhuis heeft het vierde huis te maken met je gevoelsituatie en daarnaast staat het vierde huis
klassiek voor je ouderlijk huis in het verleden en je huiselijk leven (al dan niet met je eigen gezin) in
het heden. Dat is het terrein waarop Saturnus nu actief wordt en je voor opgaven stelt,confrontaties
geeft. en schoon schip wil maken.
Problemen die ik zoal ben tegengekomen zijn onder meer letterlijk problemen met of door een of beide
ouders, of jeugdproblemen die opduiken.
Soms ook (letterlijk) problemen met het huis waarin je woont, waaronder gebreken die verholpen moeten
worden, of het huis is te klein voor de omstandigheden waarin je zit en moet er verbouwd of verhuisd worden.
Zelfs is er vaak sprake van behoefte aan meer ruimte op een moment dat het echt niet kan, en dat je je meer
dan anders stoort aan rommel in huis..Niet zelden heb je de neiging de inrichting te veranderen. Dat alles uit
een gevoel van onvrede over de 'vorm' van je huis dat parallel loopt met een gevoel van onvrede ten aanzien
van je gevoel van emotionele veiligheid.
Saturnus vraagt hier wel of de te wensen verandering geen vlucht is voor het werkelijke probleem.
Bestellingen zouden verkeerd kunnen worden uitgevoerd. Als of Saturnus hier wil zeggen: als je denkt het met
een simpele truc  te kunnen ontlopen, zal ik je alsnog even op jezelf terugwerpen.
Overigens komen vaak de nadelen van een woning aan het licht gedurende deze transit, evenals verborgen
gebreken. Achterstallig onderhoud gaat nu tot problemen leiden. Met stopverf en lapmiddelen redt je het
niet langer.
Juist als je met Saturnus door het vierde behoefte hebt aan rust in huis, wordt het in de praktijk vaak een
tijdje onrustig. Al was het alleen maar door de reparaties van gebreken die zich nu openbaren.
Problemen met het ouderlijk huis en confrontaties met het verleden zijn geen zeldzaamheid.
De vraag is nu in hoeverre het blameren van je ouders echt helpt, Vragen die nu echt van belang zijn,
zijn: Wat is het beeld dat je van ze hebt. Klopt je verwachtingspatroon ten aanzien van hen nog wel?
Ben je onbewust nog gebonden aan je ouderlijk huis. Weglopen heeft alleen dan zin, wanneer je ook
onbewust geen klemmende bindingen meer hebt, maar de dingen ziet zoals ze zijn. Want de bron van
de emotionele onveiligheid de rug toekeren wil nog niet zeggen dat je er van af bent.
Kijk eens heel eerlijk naar je verwachtingspatroon. Ga je er onbewust vanuit dat er voor je gezorgd
moet worden? Neem je verantwoordelijkheid voor je eigen leven?
De diepe les van Saturnus door het vierde is om de verantwoordelijkheid op je te nemen om voor jezelf
te zorgen, onafhankelijk van anderen. En als je ouders nog leven, ze gaan zien als mensen, die in hun
eigen leven met eigen problemen hebben geworsteld, in een tijd die anders was dan de huidige, met andere
waarden en normen. Begrip is niet hetzelfde als goedpraten wat er verkeerd is gegaan, maat het zet een
en ander wel in perspectief en kan helpen om er emotioneel los van te komen.
wordt vervolgd.

« Laatst bewerkt op: maart 10, 2012, 21:36:00 pm door cathy »

cathy

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2012, 12:59:11 pm »
Hoe het ziekteverloop van mijn vader verder gaat worden is niet te voorspellen.
Hij wordt deze maand  71 en is dus al een behoorlijk eind gekomen, ondanks 3
zware hartoperaties. Daar komen nu longproblemen bij en de artsen zijn het
niet met elkaar eens. Hij mag in ieder geval niet naar huis voor zijn problemen
zijn opgelost.

lion2sirk

• Nieuw lid
  • *
    • Sirkel
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2012, 20:18:38 pm »
Bedankt voor de tekst die je hebt geplaatst.  Ik herken er veel in.
Er zijn hier inderdaad zeker nog wat tekortkomingen aan mijn appartement vooral kwestie van isolatie.
Zeker wat betreft vloerisolatie en dakisolatie, die zijn onvoldoende of niet aanwezig.
Vorig jaar heb ik al de kranen laten vervangen (kalkproblemen), het toilet vernieuwd, nieuwe frigo,  inductiekookplaten laten plaatsen en er was een bestellingsprobleem maar toen stond saturnus niet in huis 4 maar in huis 3 maar wel bijna op de cusp van huis 4 en in Feb is ie erover gegaan maar door de retrograde staat hij weer in huis 3.

Problemen heb ik inderdaad vroeger gehad met de vader.  Beide ouders leven al een tijdje niet meer.
Ik heb ook geen relatie, het is trouwens van 2009 geleden.  Ik zou het wel graag willen maar zonder job... .
...het schaamtegevoel overheerst en dat heb ik oa. van mijn vader...
Momenteel zijn er ook confrontaties met toevallig dominante vrouwen, mijn vader was dominant.  Dominantie is angst om de controle te verliezen, mss heb ik dat ook wel.
Terloops, ik heb een soort stelium over de huizen 2 en 3.  Mercurieus, Pluto, Zuidknoop, Uranus en Jupiter om het simpel te houden.

Ja, zo'n ziekteverloop kan je inderdaad nooit weten.  Hij moet veel levensenergie hebben om dat allemaal te ondergaan.  Dat is mooi om dat van jou te horen.   :)

cathy

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2012, 22:30:37 pm »
Ja, typisch dat jouw ervaringen net zo uitgebreid staan in het boekje van Karen.
Ik ga nog even verder.

Met Saturnus door het vierde huis kun je uithuiziger worden, omdat je je thuis niet lekker voelt en de
zaak wilt ontvluchten, maar je kunt ook de tegengestelde neiging krijgen en dat is erg honkvast worden
en je terugtrekken op je eigen emotionele basis, heel erg gebonden zijn aan thuis.  Dit kan ook door
(onvrijwillig) zware verplichtingen die je aan huis binden, zoals de zorg voor een zieke, of thuis werken
om het hoofd boven water te houden.
Saturnus kan je soms op een heel subtiele manier dwingen naar jezelf te kijken. Ik heb verschillende
keren meegemaakt dat mensen het als hun plicht voelen om de zorg voor hun zieke of bejaarde ouders
op zich te nemen , soms in zo'n mate , dat ze hen in hun eigen huis opnamen.
Veelal is de motivatie niet alleen liefde maar ook schuldgevoelens die de betrokkenen er toe aanzetten
om te voorkomen dat de omgeving ook maar iets op hun gedrag of instelling aan kan merken.

Angst, afhankelijkheid, schuldgevoelens, oude patronen niet los kunnen laten, ook angst voor de binding
met je eigen partner die maken dat je in een ouder-kind situatie wilt blijven en dergelijke kunnen onbewuste
drijfveren zijn om meer te doen voor je ouders dan maatschappelijk gangbaar is.
Saturnus door het vierde huis gaat deze onbewuste motieven  aan de kaak stellen. Mensen die echt vn
binnenuit en uit liefde zorg op zich nemen, zullen weinig last van hem hebben. Zijn er echter onbewuste
probleem-motieven , dan zal saturnus deze periode zwaar maken , niet alleen in uiterlijke zin: je kunt het
eigenlijk niet meer zo goed aan, je kunt er niet meer de energie voor opbrengen, je bent niet meer zo
gemotiveerd en moet jezelf steeds meer aanpraten dat het goed is wat je doet. Aan de innerlijke motivatie
en de energie die je nog beschikbaar hebt kun je veel te weten komen over je onbewuste houding.
Er kunnen ook anderen behalve de ouders binnen dit patroon vallen. Andere familieleden, buurtgenoten, kunnen
het voorwerp worden van zorg en verplichtingen.
Hoe ga je om met koestering en zorg. Kun je je kinderen loslaten en innerlijk zelfstandig op laten groeien.
Of ben je nog van alles aan het regelen voor je al volwassen kind.
Ben je emotioneel zelfstandig en innerlijk stabiel. Dan zullen de problemen zich tot een minimum beperken.
Ook binnen het eigen gezin kunnen confrontaties en meer verplichtingen voorkomen.
Als je onbewust altijd op je ouders hebt geleund en ze komen in deze periode te overlijden dan ben je in een klap
al je geborgenheden je hele gevoelsmatige referentiekader kwijt. Maar je zelf een gevoelvan geborgenheid
hebt ontwikkelddan zal het je minder uit je evenwicht brengen.
Problemen in je gezin kunnen je doen beseffen hoe belangrijk het gezin  en eenvoudige familiewaarden
voor je zijn, waardoor je bewust andere keuzen gaat maken.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2012, 22:51:23 pm door cathy »

cathy

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2012, 22:53:22 pm »
Ik heb ondertussen je horoscoop even gemaakt.
Daar zal ik later nog wat over schrijven. Moet het nog verder bestuderen.
Volgens de efemeride duurt het voor mij trouwens nog tot het einde van het jaar
voor Saturnus over mijn ic gaat. In juli gaat hij nog helemaal terug tot 21 graden
weegschaal. Dat betekent voor jou dat hij weer terug gaat over het ic naar het
derde huis en dan later weer terug naar het vierde.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2012, 23:01:00 pm door cathy »

Miranda

• Senior lid
    • Mijn praktijk
« Reactie #10 Gepost op: maart 11, 2012, 13:02:28 pm »
Vorige keer liep ik van thuis weg en mijn schoolresultaten trokken nergens op, kwam door de moeilijke thuissituatie, mijn moeder was meer en meer afwezig aan't worden door schizofrenie. -> dat is die maan in huis 4 denk ik.

Hoi Lion2sirk ,

Ik las dit en mijn tenen kromden zich.....
De Maan in 4 heeft niets te maken met het afwezig zijn van iets.
De Maan in 4 geeft een behoefte aan , een behoefte van jou. Als je thuis bent , heb je behoefte aan emotionele veiligheid. Je hebt de behoefte om je thuis emotioneel veilig te voelen , je emotionele veiligheid hangt heel erg af van je huiselijke omgeving. Het afwezig zijn van die veiligheid haal ik uit Neptunus (= heer 8 ) in 4 of uit het aspect tussen Saturnus en de Maan in je geboortehoroscoop.
Omdat je nu ook transit Saturnus door 4 hebt , vraagt Saturnus dus ook aan je : ' Wat heb je in de tussentijd met dit aspect gedaan ?'
Heb je er iets mee gedaan of heb je het weggestopt ? Als je het hebt weg gestopt , zal het nu bovenkomen.
Vergeet niet , dat de uiterlijke omstandigheden beginnen in het innerlijk !
In de solaar zie je ook dat je emotionele veiligheid onder druk staat en dat er gevraagd wordt van je om daar naar te kijken. Pluto staat daar in 4 en heer 4 staat in 8.
Allemaal herhalingen dus uit de geboortehoroscoop.
Je kunt dus nu het beste diep in jezelf duiken en kijken wat die periode met je moeder jou heeft gedaan.
Saturnus door 4 wil eigenlijk dat je je emotionele veiligheid uit jezelf haalt en dat je daarin niet (meer) afhankelijk bent van een ander. Dus , hoe goed zorg jij voor jezelf en in welke mate kun je thuis zijn bij jezelf ?

Succes met alles !
Romira
Een fout in het heden is wijsheid in de toekomst

lion2sirk

• Nieuw lid
  • *
    • Sirkel
« Reactie #11 Gepost op: maart 11, 2012, 15:11:00 pm »
Hallo,

Bedankt voor de berichtjes!

Doordat mijn moeder vanaf mijn 8-9 jaar er niet meer was door haar ziekte mistte ik wel die emotionele basis en mijn vader zorgde daar niet voor.  Was dit trouwens zijn taak?  Toen vertelde mijn moeder me dat ik de enige was die tegen mijn vader inging. In zekere zin nam ik de min of meer de verantwoordelijkheid over. ( das te stevig uitgedrukt maar hoe kan ik het verwoorden ).  Toen mijn moeder overleed in 1999 begon ik mij te interesseren voor astrologie en begon ik emotioneel lichaamswerk te doen, wat me deugd deed.  Het heeft me vooral wat opener gemaakt kwestie van gevoelens en emoties. Ik denk dat ik nog eens wat sessie's moet doen om in mezelf wat dieper te graven, was ik sowieso van plan.

Groetjes,
Kris

Ik had reeds wat speurwerk gedaan kwestie van Saturnus via het programma Radix van VDMoortel maar zo'n uitleg geven aan transits enzo.  Nee, dat is toch niet mijn ding.

Miranda

• Senior lid
    • Mijn praktijk
« Reactie #12 Gepost op: maart 15, 2012, 08:48:49 am »
Doordat mijn moeder vanaf mijn 8-9 jaar er niet meer was door haar ziekte mistte ik wel die emotionele basis en mijn vader zorgde daar niet voor.  Was dit trouwens zijn taak? 

Het is gegaan zoals het gegaan is.
Vaders zijn vaak niet in staat datgene geven wat moeders wel kunnen geven.
De emoties zijn vaak gekoppeld aan het vrouwelijke en mannen hebben vaak moeite om dat in zichzelf te ontwikkelen. Laat staan dat ze dat dan kunnen geven.
Je zou die emotionele basis wel bij bv een andere vaste verzorger hebben kunnen voelen/opbouwen.
Bij een tante/oma/lerares of zoiets. Het hoeft niet speciaal 1 van de ouders te zijn.
Als je ouder wordt , ga je inzien dat je ouders ook weer in hun eigen proces zaten en hebben gedaan wat ze konden. Dan is het de bedoeling dat je jezelf die emotionele ondersteuning geeft. En daar gaat het juist over met Saturnus door 4. In hoeverre ben je daarin nog afhankelijk van anderen ?

Een fout in het heden is wijsheid in de toekomst

lion2sirk

• Nieuw lid
  • *
    • Sirkel
« Reactie #13 Gepost op: maart 15, 2012, 16:24:41 pm »
Er is nooit iemand anders geweest en momenteel is er ook niemand anders.  Ik voel vooral dat ik emotioneel naar vrouwen wat gevoelloos overkom of beter dat ik niet zeg ' wat er scheelt ' en nogel gemakkelijk een reden om het toch maar niet te zijn.  Ik heb het eens gevraagd (einige tijd terug) aan een astrologe; die sprak van bindingsangst...dat vond ik helemaal niet leuk om te horen.

lion2sirk

• Nieuw lid
  • *
    • Sirkel
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2012, 15:28:20 pm »
Hallo,

Na vele maanden werkloosheid is het tijd om terug aan de slag te gaan.
Maandag begin ik eraan als ICT medewerker.  Wat speciaal is dat het bedrijf gevestigd is in een voetbalcomplex waar mijn vader levenslang supporter van was. Dit was ook zijn lievelingstad en was ook de streek van mijn moeder.
In zekere zin is er een familieverbinding.

Saturnus door huis 4 (na de zomer ongeveer), maan staat ook in huis 4.
Hij maakt een conjuctie met de Zuidknoop.  Zoek ik er wat teveel achter?