Auteur Topic: De Dwaas en de Grote Arcana  (gelezen 26590 keer)

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en de Grote Arcana
« Gepost op: september 19, 2010, 19:23:03 pm »
De Dwaas en de Magiër

Combinatie Hebreeuwse Letters:   AB
Combinatie Tarotkaart:      De Dwaas-Magier
Combinatie Astrologisch      Lucht (of Uranus)-Mercurius
1e letter:Aleph            Betekenis woord:Os, Duizend
2e letter:Beth            Betekenis woord:Huis
Betekenis combinatie AB      Vader, groene plant

Beschrijving door Frater Pyramidatus in a glossery of Thelema van deze Poort (vrij vertaald)
AB אב De Eerste poort van de Sepher Yetzirah. Het heeft een waarde van drie. We kunnen tussen de letters duidelijk een antithesis waarnemen, “os”en “huis” evenals de tarot correspondenties van de Dwaas en de Magier. Het heeft de betekenis van “vader”, “meester”, “bron” en “voorouder”. Astrologisch is deze poort verbonden met Lucht en Mercurius wat ons aan de elasticiteit van de God Mercurius doet denken, hoewel dit voordat hij op een missie gestuurd wordt zo is (als berichtbrenger van de goden), omdat wanneer hij aan het werk is, zijn natuur, die van water is.

Dwaas      Onwetend, onbevangen, onervaren, kan alle wegen bewandelen
Magier      Wil laten zien wie hij is. Zelfbewustzijn. Ik wil.
Combinatie:   Onbezorgd persoon

Terugkerende symboliek in deze kaarten
De Dwaas heeft de elementen (verborgen) in zijn knapzak, terwijl de Magiër ze tentoongesteld heeft voor hem op tafel.
Verborgen onbevangen wijsheid ten opzichte van het “exhibitionisme”van de Magier.
.
Het oneindigheidsteken boven de magiër en het 8-spakige wiel op het tenue van de dwaas wijzen beiden op oneindigheid van cycli.
 
Tegenstellingen in de kaarten
Als je de kaarten naast elkaar legt, de Dwaas links van de Magier, dan wijst de staf van de knapzak naar de witte zon en de Rechterstaf van de magier ook. Beiden wijzen ze dus naar de witte zon, Kether, precies tegengesteld dan hunner paden in de levensboom lopen.
De Dwaas is gekleed in een uitbundig versierd tenue, terwijl de magier in zijn strakke Rood-Witte tenue staat.
De Dwaas is volop in beweging. De Magier staat stil.
De Dwaas staat op een hoge berg in een onherbergzaam landschap, terwijl de magiër in een rozentuin staat.

Luus
« Laatst bewerkt op: september 20, 2010, 22:16:01 pm door Ricca »

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en de Grote Arcana
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2010, 20:28:44 pm »
De Dwaas en de Hogepriesteres

Combinatie Hebreeuwse Letters:   AG
Combinatie Tarotkaart:      De Dwaas-Hogepriesteres
Combinatie Astrologisch      Lucht (of Uranus)-De Maan
1e letter:Aleph            Betekenis woord:Os, Duizend
2e letter:Gimel            Betekenis woord:Kameel
Betekenis combinatie AG      Spellen, vloek, zweren

Beschrijving door Frater Pyramidatus in a glossery of Thelema van deze Poort (vrij vertaald)
AG אג De tweede poort van de Sepher Yetzirah. Het heeft een waarde van vier. “Os”en “kameel”. Beiden zijn dieren, een is voor de landbouw en beweegt zich voort over vruchtbaar land, terwijl de ander onherbergzame gebieden en woestijnen doortrekt. De tarotkaarten zijn de Dwaas en de Hogepriesteres. Het betekent “spellen van letters”of “vloek”en “zweren”. Astrologisch correspondeert deze poort aan lucht en de Maan. De tweede reflectie van Lucht wordt toegewezen aan Luna, de Maan, dus dit symbool draagt ook de betekenis in zich van versterkte maanactiviteit.

Dwaas   Onwetend, onbevangen, onervaren, kan alle wegen bewandelen, beweging
Hogepriesteres   Geheimen,Mysterie,de nog niet ontsluierde toekomst, stilte, wijsheid
         Wetenschap
Combinatie:      Kan hoge innerlijke ervaringen teweegbrengen, maar ook verwarring.
         Kan een signaal zijn tot retraite en meditatie
         De geest danst fantasierijk in het innerlijk
         Snelle innerlijke groei

Terugkerende symboliek in deze kaarten
Het kleed van de Dwaas doet denken aan het gordijn achter de Hogepriesteres. Alsof zijn tuniek, van die stof gemaakt is. De kleurtonen voelen hetzelfde.
Als we de PKT erop naslaan is er in de tekst over de Dwaas en de Hogepriesteres een overeenkomst:
Waite noemt de kleding van de Fool Vestment. Zo noemt hij het kleed van de hogepriesteres ook. Vestment volgens het woordenboek is kleding welke door priesters en priesteressen gedragen wordt. Ook noemt Waite bij zowel de dwaas als bij de Hogepriesteres het woord Embroidery, wat rijkelijk versierd betekent.

Het gordijn van de tempel op II kun je zien als het hemels gordijn , de Pargod, voor de troon van Glorie van God.
Daarnaast zijn Veil (gordijn) en vestment(priesterlijke kleding) in het Engels synoniemen.
Pargod: Alle vormen en representaties hiervan worden weergegeven op het gordijn.
Net zoals ze in de wereld beneden zijn. Alleen de bruid van God en de engel Metatron, Prins van de Aanwezigheid, is het toegestaan achter het gordijn te komen. De daden van alle generaties van de wereld, in het verleden en van de toekomst zijn hier geweven, tot de laatste generatie.
Is de Dwaas soms de begeleidende engel? Waite beschrijft de Dwaas immers als Prince of Another World. Is de Dwaas Metatron? Is de Hogepriesteres Gods’s Bruid? Alleen zij die achter het gordijn mogen komen?
De Dwaas kunnen we zien als de schatbewaarder van de Guf, waar alle zielen terug zullen keren, na de dood, onder begeleiding van een engel en waar alle zielen wachten op hun engel, zodat ze weer naar het aardse leven kunnen terugkeren.

**Vertaald uit: Mythology of Judaism:
“De zielen van allen die nog niet geboren zijn worden bewaard in de Guf, de schatkamer der zielen, ook bekend als de kamer van schepping. Daar wacht iedere ziel op zijn beurt om geboren te worden. Wanneer de tijd komt om neer te dalen naar deze wereld,  begeleid een engel de ziel. Er wordt gezegd dat mussen het kunnen zien als een ziel weer neerdaalt en dat, de bron van hun lied is. Zodra een ziel de Guf verlaat, ontdoet het zichzelf van zijn hemelse kleed, en wordt gekleed in een kleed van vlees en bloed. En wanneer de tijd komt voor de ziel om de wereld te verlaten zal de engel des doods het wereldse kleed weer afscheuren en hem zijn hemels kleed weer doen aandoen. De ziel zal weer terugkeren naar dezelfde schatkamer en voor de troon van glorie zweven, in het Pargod. Joodse Mythe leert ons dat als de Guf leeg is, de mussen stil zullen zijn. De eerste ziel die dan geboren wordt, zal dood zijn en ons leven zoals wij dat kennen zal eindigen en het einde der dagen zal beginnen.”

Op de Dwaas van de B.O.T.A  Tarot staat er op de tuniek een maan afgebeeld, wat de Dwaas verbindt met de hogepriesteres.
.
Tegenstellingen in de kaarten
Bij de Dwaas is het water bevroren, de Hogepriesteres zit voor de oerzee.
Achtergrondkleur bij de dwaas is het geel van de gedachtenwereld, bij de hogepriesteres is het het blauw van de gevoelswereld.

Ricca

  • Moderator
  • Master lid
  • *****
  • Berichten: 3116
  • :: SAMEN ::
Re:De Dwaas en de Grote Arcana
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2010, 13:33:48 pm »


De Dwaas en de Magiër

Citaat van: Lucifall
Als je de kaarten naast elkaar legt, de Dwaas links van de Magier, dan wijst de staf van de knapzak van de Dwaas naar de witte zon en de staf van de Magier ook.

Mooi, die witte zon (of ziel) midden tussen Dwaas en Magiër. :) De zon is verbonden met alles wat wit is op beide kaarten.

De Dwaas is het spontane zelf, het goddelijke kind in ieder van ons. Alle mogelijkheden staan open voor de Dwaas omdat hij onvoorwaardelijk het hier en nu beleeft. In combinaties voegt de Dwaas zijn spontaniteit, onschuld, onbevangenheid, moed en simpel, diep vertrouwen toe aan de andere kaart.

De Magiër is het scheppende bewustzijn, de goddelijke scheppingskracht in ieder van ons. De manifestatie van de geest in tastbare vormen en gebeurtenissen. Niets is onmogelijk voor de Magiër.

DWAAS + MAGIËR: Als je werkelijk spontaan bent en vol vertrouwen, gebeurt alles op het juiste moment en op de juiste manier. Dwaas + Magiër staan voor alle dingen die ogenschijnlijk vanzelf goed gaan (maar wel degelijk een eigen creatie zijn).

Bijvoorbeeld: een kind twijfelt er geen moment aan dat het zal opgroeien tot een volwassene en dus gebeurt dat ook - dank zij Dwaas +Magiër. Of: als je verkouden bent, twijfel je er geen moment aan dat het over zal gaan en dus gáát het over - dank zij Dwaas + Magiër. Niemand twijfelt eraan dat na de zomer de herfst komt, en dus komt de herfst...

De Dwaas gelooft in het mooie en het goede en de Magiër zorgt ervoor dat hij dat ook krijgt. Het gevolg: de Dwaas is blij :D en de Magiër is blij :D. Het is een vruchtbare combinatie en beiden floreren (bloemen op beide kaarten).
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2011, 12:48:58 pm door Ricca »
From Ricca with Love

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
Re:De Dwaas en de Grote Arcana
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2010, 16:14:14 pm »
Ricca, hoe mooi omschrijf je dit weer en wat geven jouw teksten toch immer food for Thought en handvatten van deuren welke openen naar nieuwe inzichten!

Citaat Ricca:
“Mooi, die witte zon (of ziel) midden tussen Dwaas en Magiër.  De zon is verbonden met alles wat wit is op beide kaarten.”

Alles wat wit is op beide kaarten……Deed mij zoeken naar: waar is meer van dat wit, wat verbonden kan zijn met die Witte Zon?
De Witte Maan van reflectie welke de Kroon is van de Hogepriesteres, wederom, de enige witte maan…., De Witte Sterrenkroon, van Moeder Gaia, de Keizerin. De 12 witte sterren welke de 12 astrologische beelden zijn, onder invloed van die Witte Zon……(later komen we op kaart XVII, 7 witte sterren tegen, de 7 planeten…)

De Dwaas en de Magier en de Witte zon.
De Witte zon welke achter de Dwaas schijnt is wit afgebeeld. Dit is de enige witte zon uit de tarotset van Waite. Kether, het eerste sefirot Kether wordt vergeleken met oneindig (witter dan wit) licht. Uit het Eerste Sefirot is alles voortgekomen.
De Magier heeft in de tarotwereld vele bijnamen: Mercurius, Hermes, Waite vergelijkt hem zelfs met Apollo, de Griekse Zonnegod.

Hermes Trismegitus wordt gezien als de ontdekker van de Alchemie en de Magie.
Hij is de schrijver van de Emerald tablet, Een tekst van 13 regels, welke volgens Eliphas Levi alle magie bevat.

2 regels van dit tablet zouden kunnen verwijzen naar de witte zon:
“As All things are from One, by the meditation of One, So all Things have their birth from this One-Thing by adaption”
Dit lees ik al een verwijzing naar Kether, Het eerste Sefirot, van het oneindige licht, van de levensboom.  Alle andere sefirot (sferen) van de levensboom en dus ook de paden- de Hebreeuwse letters dan wel de 22 kaarten uit de grote Arcana, komen volgens de Hebreeuwse leer voort uit die ene Sefirot, De sfeer van de kroon.

“The sun is its father, the Moon its mother, the wind carries it in it’s belly, its nurse is the Earth”
Hier somt Hermes de 4 elementen op. Ook verwijst dit naar de eerste 4 kaarten van de Grote Arcana. Deze 4 kaarten zijn weer verbonden aan de eerste 4 letters van het Hebreeuwse alfabet.

“de Zon is de Vader”: 1. De Magier.  Waite vergelijkt de Magier in de PKT met Apollo, de Griekse Zonnegod. In de traditite van de Golden Dawn is de Magier verbonden met Mercurius, de planeet welke het dichtst bij de Zon is. De haarband van de Magier is net zo wit als de witte zon van de Dwaas. Hij is als het ware gekroond met het witte licht van de zon (Zoals Apollo die gekroond is met de Zon.)

“de Maan is de Moeder”: 2. De Hogepriesteres. Zij is gekroond met de Witte Maan, welke het licht van de witte zon reflecteert en er ligt een (gele) maansikkel aan haar voeten. Waite heeft het over de shekinah in zijn omschrijving van de Hogepriesteres. De Shekinah is het goddelijk vrouwelijke, en verwijst ook naar de tabernakel (de tempel waar de hogepriesteres zit)
Achter haar hangt het gordijn, zoals in de tempel voor het Heiligen der Heiligen, en omdat zo boven beneden ook hier geldt: in de hemel, voor de troon van Glorie hangt ook een gordijn, Het Pargod, daarachter mag alleen Metatron en de bruid van God (Shekinah) komen.

“De wind draagt het in zijn buik”” : 0. De Dwaas: Een definitie voor de Dwaas, De Fool in het Engels is afgeleid van Fol (Frans Fou), en het Latijnse Follis wat Windbag = Windtas, betekent. De Dwaas is verbonden aan het element Lucht, dus ook aan de Wind.
De wind draagt het in zijn buik, zoals de Dwaas “het” in zijn knapzak draagt.

“zijn verpleegster is de Aarde”: 3. De Keizerin, Mama Gaia, Demeter, Ceres
De plek waar wij in deze incarnatie opgevoed worden.

0 de Dwaas= Aleph ;1. de Magier =Beth; 2.de Hogepriesteres=Gimel; 3.De Keizerin=Daleth
Het pad van de Dwaas, de Magier en de Keizerin vormen de bovenste driehoek van de levensboom. Het pad van de Hogepriesteres loopt van 1. Kether, het oneindige licht naar Tipharet, het 6e sefirot, de sfeer van de Zon. Zij doorkruist de bovenste driehoek op weg naar Tipharet. Dit is tevens het langste pad van de levensboom. Een Droog pad want het leidt naar de zon, daar is de Gimel (=kameel) voor nodig om deze woestenij te doorkruizen
De bovenste driehoek van de levensboom wordt ook de bovenaardse driehoek genoemd staat voor de ontwikkelingsfasen van het Universum (Makrokosmos) en die van de Mens (Mikrokosmos) Dus op makroniveau : de wortels van alles wat bestaat; existeert en op microniveau, de oorsprong van alle leven.

Luus
 



lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en de Magier vervolg
« Reactie #4 Gepost op: september 29, 2010, 06:47:27 am »
Op beide kaarten zijn de elementen van de kleine arcana afgebeeld.

De Prins van de andere wereld, de Dwaas, draagt de nog onzichtbare elementen in zijn knapzak, terwijl de Magiër klaar is om met zijn show te beginnen. Het Spel der Elementen kan hier van start. Vanuit het verborgene komt het samenspel van de 4 tot Zijn. De Dwaas is immers ook een Vier. Hij kan immers opduiken als 0 of als 22 (4) in het tarotspel. Alle kunstwerken van de wereld kunnen nu door de Magiër geschapen worden. Alles komt immers voort uit het spel van water, vuur, lucht en Aarde. Vandaar de tafel, van hout (Aarde), geweekt in water, waarna het geruime tijd moet Luchten alvorens bewerkt (vuur) te kunnen worden. Deze 4 elementen worden aangewakkerd tot schepping door de spirit, De life-power, de levenskracht welke de Dwaas naar onze wereld brengt. Deze Kracht stelt de Magiër in staat daadwerkelijk te scheppen. De Dwaas heeft de elementen (verborgen) in zijn knapzak, terwijl de Magiër ze tentoongesteld heeft voor hem op tafel.
Het samenspel van de Dwaas en de Magiër toont de verborgen onbevangen wijsheid ten opzichte van het “exhibitionisme”van de Magiër.

De Witte Roos van de Dwaas en de Rode Rozen in de tuin van de Magiër                                                                                   
                               
Bij de Dwaas is de roos wit, wat wijst op puurheid. Bij de Magier is de roos rood wat wijst op liefde, en wederopstanding. Rozen worden gezien als een symbool voor schoonheid en liefde.
De Witte Roos: Symbool van de maagd Maria (de onbevlekte ontvangenis)
                          In de Middeleeuwen het symbool voor maagdelijkheid.
                          Associatie met de Dood, maar ook met puurheid en onschuldigheid
De witte Roos zien we ook terug bij de kaart de Dood (13=4) , De Dwaas kan ook als een 4-kaart gezien worden. (22=4)
De Rode Roos: Symbolisch voor het bloed van Christus en symbool voor het martelaarsschap,
                         Passie en wederopstanding
 Verlangen
                         In de Islam symboliseert de rode roos het bloed van Mohammed en zijn twee
                         Zonen.
De combinatie van de witte en de Rode Roos geeft een roze roos. Roze een kleur, welke wij aan baby-meisjes toebedacht hebben. Diezelfde meisjes krijgen op latere leeftijd vaak meer Roze-hypes: de barbietijd en veel later, als deze poppetjes puberen komt er soms zelfs een roze scooter om de hoek kijken. De kans bestaat dat zelfs dat de eerste eigen kamer een Roze tint gaan krijgen. De combinatiekleur verwijst naar iets typisch vrouwelijks, terwijl zowel de Dwaas en de Magiër als mannen afgebeeld worden. Hoewel we met andere ogen de Dwaas net zo goed als jonge vrouw kunnen zien en zelfs als hermafrodiet.
Roze Rozen:     Symbolisch voor gratie en elegantie.
                         Wordt vaak gegeven vanuit een uiting van waardering
                         Ook symboliseren ze blijdschap

Een Arabische legende over waarom witte rozen rood kleurden.
De nachtegaal en de witte Roos.
Van Oorsprong waren rozen wit. Op een nacht ontmoette de nachtegaal een witte roos en werd verliefd. Zij liefde was zo intens dat hij geïnspireerd werd tot zingen. (voordien tjilpten nachtegalen. Zijn liefde ging zo ver dat hij zich tegen de roos aandrukte en zo doorstaken de doornen zijn hart. Zo kleurde de roos rood.

De Zwarte Staf van de Dwaas en De Witte Staf van de Magiër
                                 
De Zwarte staf, welke op de rechterschouder van de Dwaas rust, is een hulpmiddel om de knapzak te dragen. Hij is functioneel in fysieke zin. De Lengte van de staf verlicht de last van de knapzak als het ware. De staf is zwart, want hij draagt en verlicht, als contradictie, de last uit een duister verleden. Een “vergeten” verleden, welke we allemaal meenemen tijdens onze geboorte. Maar ook herinneringen uit dit leven, rusten rustig in de knapzak, als pakketje, ooit weer uit te pakken, zodat je de reden, van het doorleven, indertijd, mag aanschouwen.
De staf is een symbool van wil en de knapzak het symbool van herinnering, de opsomming van ervaringen uit voorgaande manifestaties.
Bij ieder begin van een nieuwe levenscyclus, draagt het levensvuur, de Life-Power, alle essenties van voorgaande ervaringen met zich mee. Wij doorlopen ons hele leven steeds weer nieuwe levenscycli op allerlei levensgebieden. De Staf, Onze Wil (door te gaan) verlicht de last van het pakketje, het rugzakje, en haalt uit dat pakketje, de lessen, welke wij geleerd hebben en welke in de nieuwe cyclus als basis kunnen fungeren. Hoe graag we soms ook herinneringen willen vergeten. We hebben ze niet voor niets doorleeft. En immer zullen ze in die knapzak zitten, bij het aanvangen een nieuw begin, op welk levensgebied dan ook.
Witte staf:De Magiër absorbeert met zijn witte staf de “alwetende kennis” van de (dragende) zwarte staf. Zijn staf wordt tevens verlicht door de stralen van de witte Zon van de Dwaas.
Via de Magiër wordt deze kennis omgezet in bruikbare energieën. Zijn wijsvinger is als het ware de toverstaf. Hier tovert, de Magiër de rozen en de lelies. Joodse Mythe leert ons dat
G-d Adam aanstelde in de tuin van Eden om rozen te kweken.
De witte staf van de Magiër is klein en makkelijk hanteerbaar en functioneel in spirituele zin.
Deze staf dient to ondersteuning om de WIL van de Magiër te verwezenlijken.
Zijn staf haalt Verlangen van boven, de bovenste punt van de staf wijst immers naar de rozen van verlangen.
De witte staf heeft 2 punten, welke het as Above So below benadrukken.
De combinatie van de 2 staven: de Zwarte staf is het doorgeefluik van de kennis van boven, de Witte staf ontvangt deze en zet deze (kennis) om in energieën welke in het leven te gebruiken zijn. De zwarte staf zendt en draagt, en de witte staf ontvangt en zendt.
Beiden zijn een doorgeefluik, welke ons eraan herinnert dat alles wat boven is, ook zo beneden is.
Een meditatie-oefening hierin kan zijn:
Focus de Wil van de Magiër de lasten uit het verleden om te zetten in de pure witte bloem van de Dwaas. Zie de puurheid van de ervaringen. Kijk naar het mooie erin, en verzacht zo de hardheid, van de gevoelens van weleer, welke weer boven kunnen borrelen.
Visualiseer de puurheid van de witte roos, Visualiseer de Vijfpuntige Ster welke de roos symboliseert. Visualiseer de witte staf van de Magiër, focus op je doel, of stille wens, focus op je WIL. Visualiseer je pakketje, jouw rugzakje. Jouw Spirit, Jouw Geest, Bepaalt immer in welke mate je de elementen uit dat rugzakje pakt en deze combineert met je opgedane ervaringen. Jij bepaalt of het de gedachten zijn, de gevoelens zijn, de energieën zijn, welke je er op dat moment, uit wilt halen. Jij bent Immer degene die Heerst over de Wil. De Wil heeft Zelf, weer de wens, al die pakketjes uit te pakken, en om te zetten, in nog schonere presentjes. Dit kan alleen bereikt worden, door ze inderdaad uit te pakken en te durven kijken naar de werkelijke les. Deze kan alleen maar schitterend zijn. De prijs zal zijn dat je bij iedere Nieuwe Ervaring, Blijdschap vanuit (helende) onbevangenheid, ervaren kan en mag.

Luus

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en de Keizerin
« Reactie #5 Gepost op: oktober 04, 2010, 22:25:31 pm »
De Dwaas en de Keizerin

Combinatie Hebreeuwse Letters:Aleph                            Daleth
Betekenis combinatie AD:           Mist, geur
Betekenis Hebreeuwse letters:    Os                                Deur,baarmoeder
Waarde Hebr. Letter:                   1                                    4
Astrologisch teken                        Lucht/Uranus               Venus   
Kabbalistische intelligentie           Sprankelende               Verlichtende       
Bewustzijn                                   Superbewustzijn           Creatieve verbeelding   
Kubus van ruimte                         Boven-Beneden            Oost            
Verbindende Sefirot                     Chokmah                       Binah
Tarotkaarten:                               Dwaas                           Keizerin

AD: Aleph Daleth, is de 3e poort van de Sepher Yetzirah. Os en Deur. Tarotkaarten Dwaas en Keizerin en heeft de betekenis van Mist, geur. Astrologisch correspondeert deze poort met Lucht/Uranus en Venus.

Aleph en Daleth: Os en Deur.
Daleth wordt ook de deur naar de wereld genoemd, net zoals de Keizerin de deur naar de wereld is. Een deur kan openen en sluiten en biedt ons de veiligheid.
In het Oosten (de plaats van de Keizerin in de Kubus van de ruimte) komt de zon op, en kunnen we het Oosten in die zin zien als de deur naar de wereld.(Voor de zon)
Aleph, de Dwaas, van Waite loopt naar het Westen. Daar waar de toekomst is en de zon ondergaat. (Nogmaals een deur,voor de zon, om de wereld weer te verlaten.)

Steekwoorden Dwaas – Keizerin en Combinatie.
Dwaas: Dwaas, manisch, onbevangen, nieuwe dingen ontdekken
Keizerin: vruchtbaarheid, scheppen en creëren, actie, baarmoeder tot deze wereld, lengte van dagen
Combinatie Dwaas - Keizerin: vb. Muilezel (Paard- Ezel); vruchtbare onbevangenheid, het initiatief nieuwe dingen te ondernemen; Kind en Moeder; Een goede combinatie om te groeien en te helen. Slechte combinatie in werk.
                  

Bevroren Water van de Dwaas en de Waterval van de Keizerin
Bij de Dwaas zie je op de achtergrond bevroren bergtoppen, welke je zou kunnen interpreteren als bevroren en verstilde gevoelens.
Achter de Keizerin daarentegen stort het water naar beneden.
Het water vloeit, zoals de het gevoel van de Keizerin stroomt en zoals onze emoties voortdurend in beweging zijn.  Ook nemen watervallen alles mee op hun weg, wat we kunnen lezen als een waarschuwing dat we ons niet te ver van ons gevoel moeten laten opbrengen.
De waterval wast ook oude dingen schoon, waardoor weer nieuwe dingen ontstaan. Een vernieuwende eigenschap welke we ook aan de Dwaas toekennen.
Het Koren en de Waterval van de Keizerin vertegenwoordigen in het Judaïsme hetzelfde.
Zowel Koren als Waterval worden in het Hebreeuws vertaald als Shibboleth
Shibboleth= een korenhalm; stroom van water, waterval.
Beiden kunnen we interpreteren als rijkdom.



De klif van de Dwaas en de Waterval van de Keizerin
De waterval vertegenwoordigt het vrouwelijke, terwijl de klif, waar de dwaas op staat, het mannelijke representeert. Het neervallen van het water is het natuurlijke verloop na het “beklimmen” van de rots.


De Dwaas en de Keizerin en de lauwerenkrans.
Een lauwerenkrans is een symbool van overwinning sinds de Olympische spelen van de Grieken. Zowel de Dwaas als de keizerin dragen een lauwerenkrans. De keizerin is om haar status te benadrukken ook nog gekroond met een kroon met 12 sterren. De Dwaas heeft een overwinning behaald in de zin,dat hij weer in een (nieuw) leven duiken mag, en kan, de keizerin daarentegen heeft een overwinning behaald met betrekking tot voortplanten en scheppen.

De Roos van de Dwaas en het Venussymbool.
De Roos van Dwaas vertegenwoordigt het symbool van de Keizerin. De roos wordt geassocieerd met de Vijfster. (Dit komt vooral tot uitdrukking op de kaart de Dood, waar de vijf-bladige Tudor-roos op de vlag staat afgebeeld)
Het pentakel, het patroon welke Venus in 8 jaar rond de hemel maakt. Iedere acht jaar heeft zij weer een vijfster vervolmaakt.
Deze hemelse beweging van Venus staat weer in verband met de structuur van de kaart de Wereld.
De kaart de Wereld van Waite is volgens Paul Foster Case, in the tarot A key to the wisdom of the Ages, niet correct:
“In the Rider pack, the proportions of the ellipse surrounding the dancing figure are incorrect. In older versions, and in the B.O.T.A. tarot, this ellipse is five units wide and eight units high.
This gives a very close approximation to the quadrature of the circle, and is related also to the dimensions of the sides of the vault described in the Roscrisian Fama Fraternitatis”

De verhoudingen dienen dus zo te zijn als Venus. Vijfster ( 5 units wide) en 8 jaar (8 Units high)

De Keizerin,Venus in de kabbalistische levensboom:
Venus staat voor liefde, verlangen naar schoonheid, passie, harmonie, affectie, sexualiteit, creativiteit, inspiratie, vrouwelijkheid, inbeeldingsvermogen maar ook:
Het doen smelten van tegenstellingen. In de levensboom verbindt de keizerin dan ook het sefirot 2. Chokmah*, welke het mannelijke, actieve vertegenwoordigt, met 3. Binah, welke het vrouwelijke, passieve vertegenwoordigt. (De koningen plaatst men in Chokmah en koninginnen in Binah)
Het Sefirot Binah wordt ook de Oerzee genoemd. Venus kwam dan ook voort uit de zee. Een zachte zeebries (wind-lucht-Dwaas) verplaatste Venus naar haar einddoel, Cyprus. (De Cypres is een boom welke aan Venus gewijd is, staan er Cypressen op de achtergrond van de Kaart de Keizerin?)
*Het sefirot 2. Chokmah wordt vanuit de oude leer, en ook in de Golden Dawn traditie, steeds verbonden met het mannelijke. In alle geschriften. Na het lezen van diverse Joodse Mythen (gebaseerd op Bijbelverhalen) kwam ik erachter dat wijsheid (=Chockmah) een ZIJ is. (lees maar na in boek Wijsheid in de Bijbel) Deze ZIJ is de Shekinah. (II. Hogepriesteres-2 chockmah). Sterker nog. Wijsheid, Welke in de bijbel steeds vrouwelijk benoemd wordt, was er al 2000 jaar VOOR de schepping………   verwarrend…. Maar brengt de vrouw op de witte pilaar, de positieve,  en dat heeft voor mij altijd beter en meer conform de werkelijkheid gevoeld! De geschriften waren immers altijd afkomstig van mannen.
Sorry dat ik zo off topic geraak…

Liefs Luus

« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2010, 22:29:03 pm door lucifall »

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
Re:De Dwaas en de Keizer
« Reactie #6 Gepost op: oktober 16, 2010, 10:52:37 am »
De Dwaas en de Keizer:
Combinatie Hebreeuwse Letters:AH   
Betekenis combinatie AH                     Uiting van begrip of verbazing Ah!
                                                               Initialen van ADM HARTz(mens van de aarde, een                 
                                                               Titel voor de 10e sefirot Mal***h       
Hebreeuwse letter                                  Aleph                                    Heh
Betekenis                                                Os                                         Raam                           
Waarde Hebr. Letter                               1                                           5
Astrologisch/element                              Lucht/Uranus                      Aries
Kabbalistische intelligentie                     sprankelend                         Vormend
Bewustzijn                                              Super-bewustzijn(Boven)    Rede         
Kubus van ruimte                                   Boven-Beneden                    Noord-Oost hoek   
Verbindende Sefirot                               Kether-Chokmah                  Chokmah-Tifaret
Tarotkaart:                                             Dwaas                                    Keizer

De Dwaas en Keizer in numerologie
De Dwaas is 0, maar ook 22, dus 4, wat het getal van de Keizer is. Dit verbindt de Keizer en de Dwaas met kaart XIII, de Dood en met de vieren uit de kleine arcana.
Hier leert de Keizer zichzelf kennen door de waarheid welke binnen in hem sluimert. Een waarheid welke wij als het ware Door de Dood meenemen.

De Letters Aleph en Heh
Heh= Universeel leven, adem van het leven, adem van het bestaan, het handelen van voelen en willen, kennis en universeel magnetisme. Het raam, waar je door naar Binnen en naar Buiten kan kijken.
Heh wordt in de kaballah gezien als de adem van het leven.
Aleph wordt gezien als Ruach, de levensgeest, de Levenskracht, maar heeft ook de betekenis als levensadem.
Heh is verbonden (in YHWH) met het element water. Als we Aleph (Adem) op een raam (is de betekenis van Heh) uitademen verschijnt er damp. Een Mix van water en lucht.
Het koude ijs van de hoge bergen van de kaart van de Dwaas tegen het raam van de Keizer in het vurige oranje landschap van de Ram.

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Astrologie van de Dwaas en de Keier. Uranus en Aries
« Reactie #7 Gepost op: oktober 16, 2010, 11:15:46 am »
De Astrologie van de Dwaas en de Keizer. Uranus en Aries.
Aries, de Griekse God Ares.
Ares werd in de Griekse Mythologie gezien als de God van Oorlog. Zijn krachten zijn chaotisch en vernietigend. Aan Ares wordt gedachteloze agressie toegeschreven.
Het chaotische en gedachteloze kunnen we relateren aan (bepaalde) eigenschappen van de Dwaas, welke inwerken op het gedrag van de Keizer.
De Keizer is verbonden met het sterrenbeeld Aries, wat te zien is aan de 4 ramskoppen, van koppig steen op de uiteinden van zijn troon. Ook is er een 5de ram afgebeeld op de kleding van de Keizer. Op zijn kroon is het astrologische pictogram van de Ram terug te vinden.
De oorlogzuchtige neigingen van Ares vinden weterug in de geharnasde benen van de keizer, waarmee hij Aarde maakt.
Ram is het eerste sterenbeeld, net zoals de 0 gezien kan worden als de eerste kaart van de grote Arcana (is ook verbonden met Aleph met een waarde van 1)
Ares Mythen komen overeen met de Romeinse mythen van de God Mars, welke verbonden is met de kaart de Toren. Mars heerst over Aries, is hier een “pikant” detail. Een Romeinse God welke heerst over een Griekse God.
Uranus in Aries. Uranus stond van 1928 tot 1935 in Ram en is in deze mei 2010 weer in Ram teruggekeerd. In de periode van 1928 tot 1935 hadden we in Europa te maken met de verering van Stalin  en Hitler, die zijn Ariers-doctrine propageerde in deze tijd.
Uranus in Ram: pioniersactiviteit met veel nieuwe ontdekkingen, radicale nieuwe groei, risico’s nemen, politiek waarbij veel op het spel wordt gezet, plotselinge botsingen, soms met explosieve gevolgen. De voorgaande keer dat Uranus in Ram stond, was in de periode van 1840, een tijd van revoluties en veranderingen.
In 2010 is Uranus dus weer in Aries gekomen,  voor deze tijd wordt van uit de Mondaine astrologie voorspelt: dramatische veranderingen. (Economisch, sociaal, militair, wetenschappelijk)
I de les van de komende tijd dat we met de ogen van de onbevangen Dwaas, het kind, denkend aan het sprookje van het nieuwe kleed van de Keizer, moeten aankijken met wat onze regeringsleiders “bedenken”? Ook het sprookje van Andersen verscheen in 1837 en is een verhaal over Uranus in Aries.
Ook hebben wij in ons land, juist in Uranus in Aries, nu een regering welke Gedoogsteun geniet van een politieke partij, welke ook gaarne, dramatische en schokkende veranderingen in onze sociale structuren zou willen zien.
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2010, 13:01:13 pm door lucifall »

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en de Keizer: intelligentie en bewustzijn
« Reactie #8 Gepost op: oktober 16, 2010, 11:49:46 am »
Intelligenties:
De combinatie van de kabbalistische intelligenties is Vurig,Sprankelend en Vormend.
De Dwaas met zijn vurige en sprankelende intelligentie zendt vonken uit. Die Ene vonk, waar alles uit voortkomt is als stralend vuur. Vuur is in de bijbel het symbool van de heilige Geest. Dat wat al in ons is, als we geboren is. Dat wat we meenemen en meedragen, als de knapzak van de Dwaas.
De Keizer, heh, staat volgens de kabbalistische intelligenties verbonden aan de vormende intelligenties. Vormen, iets maken zoals het is, of wordt. Iets samenstellen binnen een kader (Raam). Heh (orde en wet)
De combinatie van sprankelende en vormende intelligentie:
Het constant vernieuwen van kaders en regels. De regels mooier maken, doen glimmen, zodat regels en wetten kunnen sprankelen.

Boven-Bewustzijn van de Dwaas en de Rede van de Keizer.
Het boven of Super-bewustzijn van de Dwaas is het Kosmisch bewustzijn. Het Al- Weten.
De Rede van de Keizer brengt het kosmisch bewustzijn van de Dwaas en binnen een Kader (Raam-Werk)


lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en de Keizer Symboliek
« Reactie #9 Gepost op: oktober 16, 2010, 11:50:35 am »
De Dwaas en de Keizer, het achtspakige Wiel en de Venusspiegel

Francois Rabelais:
“Wanneer ge nooit meer een Dwaas wilt zien, moet ge beginnen uw spiegel stuk te slaan”

De Ankh werd in het Oude Egypte gezien als symbool voor het eeuwige leven. Ook werd de Ankh gezien als sleutel naar eeuwig geluk. Als vruchtbaarheidssymbool kun je het ovaal als de Zon zien en het Kruis als de Aarde.
Het Achtspakige wiel op het tenue van de Dwaas verwijst naar het eeuwig doorgaan en doorwentelen van de tijd. Het levenswiel draait door. Het eeuwige leven van de Ankh, de Venusspiegel, en de eeuwige cyclus van het wiel van de Tijd.
De wittte Roos kan gezien worden als het symbool van het pad van de Rozekruizer en kan geïnterpreteerd worden als sleutel naar eeuwig “innerlijk”geluk. Als vruchtbaarheidssymbool kunnen we de groene lauwerenkrans van de Dwaas ook linken aan de Ankh van de Keizer.
De Ankh is verbonden met Venus, en Venus is weer verbonden met de Roos (Liefdesplaneet-Liefdebloem; De pentakelbeweging van Venus en de Vijfvoudige Roos)

De witte Zon van de Dwaas en de Witte baard van de Keizer
De witte baard van de Keizer is een reflectie van de witte zon van de Dwaas. De witte Baard symboliseert wijsheid en is zo wit door de witte zon van Kether op de kaart van Dwaas.
De zon, die weet, wanneer hij kwam, waar hij heen gaat, en hoe hij zal terugkeren over een ander pad, na vele dagen. De witte Zon, Alwetende, Wijsheid..

A.E. Waite in de PKT:
“The sun, which shines behind him, knows whence he came, whither he is going, and how he will return by another path after many days.”

De Dwaas en de Keizer en Vuur
De geharnasde benen van de Keizer verwijzen naar Mars. Ook al zijn zijn benen in verbinding met het vrouwelijke element Aarde. De krachten van Aries zijn zo vurig, dat het ijzer van Mars zijn benen bekleed. De Ram zie je dan ook terug op alle uiteinden van zijn Vier-Kante Troon. De vurige mouwen van de Dwaas en het teken Shin (Hebreeuws voor Vuur) op zijn tenue geeft aan dat de Keizer en de Dwaas elkaar op het gebied van Vuur en Energie, versterken

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en de Hierophant/ Hogepriester
« Reactie #10 Gepost op: oktober 16, 2010, 12:32:42 pm »
De Dwaas en de Hogepriester

Combinatie Hebreeuwse Letters:AV   
Betekenis combinatie AV                       Verlangen, Wil      
Hebreeuwse letters                                  Aleph                           Vav         
Betekenis                                                 Os                                Haak,verbinding      
Waarde Hebr. Letter                                1                                  6         
Astrologisch/element                               Lucht,Uranus              Taurus, Stier      
Kabbalistische intelligentie                     Sprankelend                 Triomferend, Eeuwig   
Bewustzijn                                               Boven-Bewustzijn       Intuitie         
Kubus van ruimte                                    Boven-Beneden           Zuid-Oosthoek      
Verbindende Sefirot                                Kether-Chokmah         Chokmah-Chesed
Tarotkaart:                                               Dwaas                          Hogepriester

De Letters Aleph en Vav
Aleph= Os, de wervelende energie van de Wind
Vav= verbindingshaak
De Vav verbindt, Aleph is wervelend. Een “bewegend wervelend” object is moeilijk vast te klinken, zodat het in de Geest kan aarden.
De Ideeën van de Dwaas/ aleph zijn zo veelvuldig en gaan zo snel dat het moeilijk is deze ideeën in de geest vast te zetten en verder uit te werken.
Als deze veelvuldige ideeën omgezet worden in focus is het uiteindelijk de Vav, van de Hogepriester nodig, om het idee in het Zijn te verankeren. 

Een grappig woord verbindt deze twee: Lucht van de Dwaas en Verbinding, Anker van de Hogepriester: samen maken ze “luchtanker” een object waar nogal eens leerlingen in de bouw op afgestuurd worden……. Haal jij eens even een luchtanker bij de Gamma…


 

http://www.hebrew4christians.com/Grammar/Unit_One/Aleph-Bet/aleph-p.gif

De Letter Aleph bestaat uit een Vav en 2 Yods.
De Vav heeft een waarde van 6 en de Yod heeft een waarde van 10. 2 Yods (20) en 1 Vav(6) vormen het getal 26, het getal van YHWH.
De Vav van de Hogepriester is dus een onderdeel, en wel het scheidende onderdeel van de 2 Yods (Kluizenaar), welke tezamen de letter Aleph (Dwaas) vormen.
De Scheiding tussen boven en beneden.
Maar ook is de Vav de letter, welke de 2 Yods verbindt.
In de kaballah wordt de letter Aleph, bestaande uit de Vav en 2 Yods ook bezien als G-d, die de wateren van het Universum scheidde. De Scheiding tussen de Hemelse werelden en de Aardse werelden.
De hogepriester is verbonden met de letter Vav. Een hogepriester kun je zien als een verbinding tussen het Hemelse en het Aardse als de Verbinding tussen God en de Mens. De hogepriester is een mediator. Dew verbinding tussen het Goddelijke en het “goddelijk”menselijke, want wij zijn geschapen naar G-d’s evenbeeld.
De Hogepriester verbindt hemelse energieën, het Hemelse vuur van de Dwaas met het Aardse van het eerste Aarde-beld Taurus, welke tevens een Gefixeerd teken is.
In de Hebreeuwse taal wordt de Vav ook gebruikt als het verbindingswoord: En. Een woord wat in iedere taal gebruikt wordt om twee zinnen aan elkaar te verbinden.
De Vav kun je ook zien als Yoga. Yoga laat je lichaam een verbinding maken met het “hogere”, het “Al”- De “Wereldgeest”.

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en de Hogepriester. Esoterische benamingen en de Sefirot.
« Reactie #11 Gepost op: oktober 16, 2010, 13:00:48 pm »
AV Dwaas en Hogepriester. Esoterische benamingen
De Dwaas, Aleph wordt de spirit of Aether genoemd. De Geest van het vluchtige Ether.
De Hogepriester, Vav, heeft als esoterische benaming: “Magus of the eternal Gods”, de Magiër van de eeuwige Goden.
Aether , is de mist van het licht. Aether is de bovenste laag van Aither, de Mist van Licht, het huis van de Goden in de hemel.
De Goden wonen in de mist van het licht, In Aether. ( Dwaas)
De Hierophant is de Magus van de eeuwige Goden.
De Hierophant is de verbinding tussen onze wereld en die van de Goden, de wereld van Aether.

AV Paden tussen de Sefirot. Aleph-Chokmah; Chokmah-Chesed
Pad 11: Aleph: Kether- Chokmah: Kroon- Wijsheid
Pad 16: Vav: Chokmah- Chesed: Wijsheid- Mededogen
De padnrs. Bij elkaar opgeteld geeft 27. het totaal van de Hebreeuwse letters, inclusief de eindletters. (het hebreeuwse Alephbeth bestaat uit 22 “gewone” letters en 5 eindletters.
De sefirot welke Aleph, de Dwaas en Vav de hogepriester verbinden zijn:
1. Kether 2. Chokmah en 4. Chesed (=7, wat ook weer de waarde van AV is.)
De Kroon van Wijsheid van Mededogen.
Aleph en Vav hebben de sefirot Chokmah, Wijsheid gemeen.
De Shekhinah van 2 , de Hogepriesteres, wordt door de kabbalisten gezien als Wijsheid., welke de Grieken vertalen als Sophia. Wijsheid is volgens de Joodse mythologie, welke gebaseerd is op uitspraken in de bijbel, van 2000 jaar VOOR de Schepping. Wijsheid wordt overigens in de bijbel als vrouwelijk aangeduid. Steeds wordt Wijsheid, Zij, genoemd.
In deze zin kunnen we het dus ook interpreteren dat de Dwaas en de Hogepriester het vrouwelijke en mannelijke in ons verbinden.

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en de Hierophant. Intelligenties en Bewustzijn.
« Reactie #12 Gepost op: oktober 16, 2010, 13:27:59 pm »
Intelligenties:
De combinatie van de kabbalistische intelligenties is Vurig,Sprankelend en triomferende eeuwige intelligentie.
Aleph, de dwaas, Vurige en sprankelende intelligentie, de werkkracht van Puur BewustZijn.
Vav, De Hierophant,Triomferende en Eeuwige intelligentie. Triomf, omdat de levenskracht alle obstakels overwint. Ook de obstakels, welke de vervolmaking van het grote werk in de weg kan staan.
Eeuwig, is positief omdat het eeuwigheid in zich draagt. Eeuwig omdat deze vorm van bewustzijn, ons buiten de beperkingen van Tijd brengt. Her verwerkelijken van de Vrijheid van de Eeuwigheid. Maar ook de openbaringen van de innerlijke stem van de Hierophant, maken het ons mogelijk bepaalde problemen op te lossen. Dit door middel van principes, welke we, zodra we ze ontmoeten, herkennen als Waarheid. Gisteren, vandaag en in de toekomst. Allen hebben wij deze innerlijk stem in ons,en kunnen we deze horen. Het onbevangen openstelen als de Dwaas, stelt ons in staat hier een sprankelende ervaring van te maken.
De combinatie van de Kosmische energie en de Triomferende eeuwigheid.
De Kosmische energie, Ruach, Adem van G-d, Lefe-Power, levenskracht, ons innerlijk Vuur,
Kent het principe van Eeuwigheid. Ook kent de Dwaas het principe van het Steeds herhalen, in een nieuwe vorm, van cycli. De Dwaas kent de innerlijke stem in een andere betekenis.
Zijn Super, Boven-bewustzijn laat hem immers onbevangen vertrouwen, in wat hij op zijn pad tegenkomt.
Eeuwig: Eeuwigheid brengt bewustzijn buiten de beperkingen van Tijd. De Innerlijke stem welke wij als waarheid herkennen en gebruiken om problemen op te lossen.
Yoga, het innerlijk horen van de Hogepriester , de innerlijke stem van de Hogepriesteres. Daarom is de Hogepriester, Hierophant, de vrouwelijke hierophant.

Super-Bewustzijn van de Dwaas en de Intuïtie van de Hierophant.
Aleph en Vav bezitten beiden kwaliteiten dat men zomaar iets Weet. Bij de Dwaas omdat dat zijn stat van bewustzijn is en bij de Hogepriester, omdat onze intuïtie, het ook vaak bij het rechte eind heeft.

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Dwaas en Hierophant: steekwoorden
« Reactie #13 Gepost op: oktober 16, 2010, 13:37:43 pm »
Steekwoorden van de Dwaas en de Hierophant.
Dwaas: onbevangenheid, dwaasheid, onnadenkendheid, gebrek aan discipline, onvolwassenheid, enthousiasme, naïviteit.
Hierophant: Diensbaar. Mededogen & goedheid. Inspiratie.
Horen:Verenigt mensen door Spraak en de mens tot tot God door middel van het Woord van de Innerlijke Stem.

Jezus zei:  “Hij, die Oren heeft om te Horen, hoort.”
(Dit is een technische formule van de Tijdloze wijsheid)(J F Case)
Combinatie Dwaas en Hierophant:
Dwaas Mededogen. Vb iemand uit mededogen bijstaan, terwijl de ander dit in feite niet wenst en dat het “bijstaan”geen effect heeft. Ongedisciplineerd dienstbaar.
De Dwaze hogepriester zal steken laten vallen mbt dienstbaarheid. (want als Dwaze Hogepriester ben je snel afgeleid)
Andere combinaties: Kind en leraar. Het kind sterker dan de leraar, maar de leraar meer stabiel. Kan “verlichting, vrolijkheid brengen voor ouderen en triestheid voor jongeren.
(Bill heidrick)

lucifall

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 202
De Hogepriester Astrologisch. Uranus in Taurus
« Reactie #14 Gepost op: oktober 16, 2010, 13:59:11 pm »
De Astrologie van de Hierophant. Taurus.
De Hierophant is verbonden met het astrologisch beeld Taurus, een gefixeerd aarde-teken.
Taurus de Stier vinden we ook terug in X, het Rad van Fortuin. Het getal 4, de Keizer heeft een extensie van 10 en is daarom verbonden met het Rad van Fortuin. (1+2+3+4). Ook is de Stier terug te vinden in de 21e kaart, de Wereld.
De Hierophant is ook verboden met de letter Vav.
Taurus wordt beheersd door Venus, wat je terugvindt in de 5 Rode Rozen op de Pij van de Linker-Monnik. Deze staat voor de linkerpilaar van de Hogepriester. (Boaz, pilaar van gestrengheid op de kaart van de Hogepriesteres II)
In Taurus zijn ook de krachten van de maan sterk, wat we terugvinden in het pictogram van Taurus. De cirkel met maansikkel.
Ook is Taurus verbonden met de Os, wat de vertaling is voor het Hebreeuwse woord Aleph.
De stem van de Hogepriester geeft verbaal vorm aan de visie van de Dwaas (Het boven-bewustzijn van de Dwaas) In de Hogepriester kan de communicatie van de transcedente kennis van het bewustzijn van de Dwaas plaatsvinden. (Voor zoverre dat in woorden te vatten is)
Taurus heerst over de nek. De Nek is de verbinding (Vav) tussen het hoofd en het lichaam. In de nek ligt een psychisch centrum (De schildklier) welke beheerst wordt door de vibraties van Venus.
De Sterke krachten van de Maan in Taurus: Krachten van het onderbewustzijn (Maan-Hogepriesteres), in het bijzonder, krachten van geheugen en herinnering, hebben hun “hoogste manifestatie”in de mentale activiteiten afgebeeld in de Hogepriester.
Na de wereldse Keizerin en Keizer, krijgt de intuitie de kans zich te ontplooien. Het onderbewustzijn van de Hogepriesteres “borrelt”hier naar boven. Onze innerlijke stem, vertaalt het boven- bewustzijn van de Dwaas, welke tot zelfbewustzijn gekomen is in de Magiër. De krachten van de Maan zijn verhoogd en het sterktst in het beeld Taurus. Het beeld van de Hierophant, de kwaliteit van innerlijk horen.
Maan in Taurus: de krachten van het onderbewustzijn, met name de krachten van herinnering.


Uranus in Taurus
Uranus stond van juni tot oktober 1934 en van april 1935 tot Mei 1942 in Taurus. In deze periode liet de Verenigde Staten de Goudstandaard los, de banken sloten en de depressie begon. De waarden in het materialisme van Taurus werd uitgedaagd door Uranus zoals nooit tevoren. In Maart 2018 zal Uranus weer in Taurus komen te staan.
Op zich typisch dat wij in de aanloop naar 2018 te maken hebben met de grootste oplichterij aller tijden. En juist weer op financieel gebied. De wereld is failliet gemaakt, door het spel van de bankiers. De spelers van het Goud. Wellicht is het de hoogste tijd ons financieel stelsel volkomen te herzien en wellicht zullen de effecten van de “eerste”crisis ons vanzelf in een
Fase van herziening van ons financieel systeem brengen. Omdat Uranus de kwaliteit heeft vernieuwing te brengen en onverwachte veranderingen kunnen we verwachten dat als Uranus weer in Taurus komt, ons verandering op het gebied van Materie te wachten zal staan.
Wellicht moeten we met zijn allen wel terug naar de natuur. Een oude vorm, van leven, herzien, in de tijd van Nu. Wellicht wordt het geld afgeschaft. As Above So below.

« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2010, 14:15:07 pm door lucifall »