Auteur Topic: Hemisferen?  (gelezen 2571 keer)

Annemarie v R

• Gast
Hemisferen?
« Gepost op: augustus 09, 2005, 12:04:25 pm »
 :) Hoi,

Ik vroeg me af hoe het zit met de indeling van hemisferen. Worden hemisferen ingedeeld door de horoscoop cirkel horizontaal dan wel verticaal door te snijden ... of moet je kijken naar hoe de huizen lopen en die grenzen aanhouden?
En als dit laatste het geval is,  is dan de linkerhemisfeer: huis 1-3 en 10-12 en de onderhemisfeer: huis 1-6?
En nog een andere vraag...
Als je kijkt naar de 'bezetting' moet je dan alleen de planeten tellen of ook de maansknopen en Cheiron?!

Alvast bedankt voor de info!

groetjes Annemarie
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2005, 12:24:59 pm door Annemarie v R »

luna

• Gast
Re:Hemisferen?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2005, 20:28:33 pm »
De hemisferen, die ben ik al een beetje vergeten  :-\
Toen ik een aan astrologie begon (nog niet zo lang geleden) vond ik dat belangrijk.  Nu (een dik jaar verder) kijk ik daar niet direct meer naar.  Mijn aandacht gaat vooral naar de planeten, aspecten, huizen en tekens waar ze zich bevinden.
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt Annemarie ivm de hemisferen.  Boven en onder de as van ascendant/descendant, links en rechts van de as MC/IC. Lijkt me logisch.
Ivm de bezetting kijk ik eigenlijk naar alles, zowel planeten als fictieve punten.

Meduusje

blackbird

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2005, 22:15:08 pm »
Ik vind deze maar raar omdat ik me afvraag op wat de positie van MC-IC-lijn gebaseerd is. Die lijn staat niet loodrecht op de asc.-desc.-lijn. Volgens mij moet dat toch belangrijk zijn voor de bepaling van de huizen.

luna

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2005, 00:25:42 am »
BB,

je MC is de cusp (=de grens die tussen twee huizen staat) van je 10e huis , je IC is de cusp van je 4e huis.  Die staan niet altijd loodrecht op de ascendant-descendant omdat dat afhankelijk is van de grootte van je huizen.

Meduusje

elise54

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 02, 2005, 10:39:03 am »
Hallo,

Ik heb nu een horoscoop van iemand die dus alles in de bovenste hemissfeer heeft staan ik heb ook ooit eens geleerd dat dat een betekenis heeft, maar ik weet dus niet meer wat.

Wie kan mij helpen?
Dus alle planeten staan in huis 7 t/m 12

groetjes
Lies

Koshke

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 02, 2005, 20:28:02 pm »
Personen met planeten uitsluitend in de bovenste hemisfeer zijn meer gericht op het openbaar maatschappelijk leven en zoeken daar vooral erkenning.   Omgekeerd, in de onderste hemisfeer, is de aandacht meer op het privéleven gericht en wordt vooral daar erkenning gezocht.