Forum Index > Tarot- Arcana
Pentakels 10
Ricca:
De laatste kaart die nog niet was teruggezet na de onbedoelde clean-up van het Arcanaforum...
Pentakels 10 is de kaart van huis en haard en staat op het eerste gezicht voor een gelukkig gezinsleven of familieleven (meerdere generaties), of meer in het algemeen voor geluk, een goed en prettig leven, een veilige en geborgen omgeving, onbezorgdheid, stabiliteit, materiële zekerheid enz. En soms is dit alles wat de kaart wil zeggen. Maar Pentakels 10 (de meest symbolische kaart van de Kleine Arcana) heeft meerdere betekenissen. Pentakels staan voor al het aardse, maar hebben ook een diepere dimensie. De stoffelijke ervaring is niet het tegengestelde van de spirituele ervaring. Pentakels 10 is daarom een kaart van zowel innerlijke als uiterlijke rijkdom. Van geestelijke en materiële overvloed. Van blijdschap op alle levensniveaus.
Je moet je zegeningen echter wel herkennen. Daarvoor is opmerkzaamheid nodig. Op een of andere manier lijkt die herkenning te ontbreken. De man en de vrouw kijken langs elkaar heen. Zien elkaar slechts in het voorbijgaan. Het kind kijkt van hen weg. Niemand heeft oog voor de oude man die vóór de poort zit. Alleen de twee honden hebben aandacht voor hem... Het lijkt alsof dit gezin er niet bij stilstaat hoe goed ze het hebben... Als ik de kaart vergelijk met Bekers 10 kan ik me bij Pentakels 10 toch niet aan de indruk van een sleur onttrekken. Ik zie op Pentakels 10 ook geen diepe dankbaarheid zoals op Bekers 10. De magische staf staat ongebruikt tegen de linkerkant van de poort. De muur met kantelen op de achtergrond wijst op een gesloten situatie. Veel nieuws is hier niet te verwachten. Alles gaat gewoon zijn gangetje. In de achtergrond staat ook een toren, een waarschuwing tegen vanzelfsprekendheid. De toren staat precies tussen de man en de vrouw... Maar de weegschaal die boven het hoofd van de oude man is afgebeeld, is in evenwicht. De situatie is stabiel en kan wel tegen een stootje.
Helemaal links, in de zwart-wit geblokte rand, is een glimp van een kasteel op een berg te zien. Dit herinnert aan het kasteel-op-een-berg in een van de bekers van Bekers 7: een luchtkasteel (illusie). Als je heel diep kijkt is Pentakels 10 ondanks alle rijkdom misschien wel een illusie van geluk...
De grote poort in het midden verdeelt het tafereel in twee gebieden: het heldere daglicht in de verte stelt het gewone dagelijkse leven voor, het schemergebied op de voorgrond vertegenwoordigt de verborgen ervaringen, de magie in de gewone dingen van het dagelijks bestaan. Met uitzondering van de oude man en de twee honden merken de mensen op de kaart de magie die rond hen bestaat niet op. Trouwens, is de oude man op de voorgrond werkelijk deel van de familie? Zijn mantel is bezaaid met tekens uit de magie en de astrologie. Hij heeft meer weg van een geheimzinnige bezoeker en dit schept veel interpretatiemogelijkheden. Misschien is hij wel een gids. De druiventrossen helemaal linksonder symboliseren hier vooral innerlijke rijkdom.
De tien pentakels zijn gerangschikt in de vorm van de Levensboom. Terwijl in de overige kaarten de pentakels een onderdeel van de afbeelding zijn, mooi in het geheel van de afbeeldingen geïntegreerd, ligt de Levensboom hier opvallend over de afbeelding heen. Je moet a.h.w. dóór de Levensboom heen kijken om de situatie goed te beoordelen. Soms is de kaart daarom een aansporing om meer op het wezenlijke, innerlijke aspect van de dingen te letten.
P.S. Palo kwam met het leuke idee dat de pentakels op een raam geplakt zitten waardoorheen je naar het tafereel kijkt.
Liefs,
Ricca
Palomino:
Ik zie de Pentakels 10 als een gemoedelijk tafereel; de dagelijkse gang van zaken waarin wij in het voorbij gaan even een glimp mogen opvangen als we door de straat lopen en door het raam met de levensboom naar binnen kijken.
Het is een stralende zomerochtend,het begin van een veelbelovende dag...een nieuw begin.
In tegenstelling tot Ricca zie ik de oude man binnenshuis zitten,en niet buiten de poort.Hij is tevreden, geniet van het leven en zijn welverdiende rust.
De vrouw komt binnen terwijl haar man juist het huis verlaat; ze hebben nog even een onderonsje en zijn staf rust tegen de linkerkant van de poort omdat hij de tijd neemt nog even met zijn vrouw samen te zijn.
Er is contact,verbinding tussen alle mensen (en dieren) op de kaart en iedereen mag zichzelf zijn.
Het kleine meisje heeft de linker(gevoels) hand van haar moeder vast achter de pentakel en met haar rechterhand houdt ze de hond vast en kijkt ze nieuwsgierig naar wat opa aan het doen is die de andere hond streelt.
Dankbaarheid lijkt een vanzelfsprekend deel te zijn van hun leven, in een goede en harmonieuze onderlinge relatie die heel wezenlijk in de kaart tot uitdrukking komt mijns inziens.
Het weegschaaltje boven het hoofd van de oude man is niet in evenwicht; het rechterschaaltje zou dan ook gedeeltelijk te zien moeten zijn...Dit geeft aan dat alertheid belangrijk is,alertheid om de momentele harmonie in stand te houden...Om de zegeningen van het leven te blijven tellen en daarmee te koesteren...dankbaar te zijn...wezenlijk ,om bij de pentakes te blijven.
En de verwijzing naar de twee ,die de weegschaal impliceert om die eenheid (van de 10,de tweede 1 in) stand te houden om dat de twijfel en de dualiteit van de twee loert.
Liefs
Palomino
Palomino:
Op de New Visioncard raakt het kleine meisje de hond helemaal niet aan omdat het dier veel meer naar achten is getekend, en zich tussen de kuiten en het kleed van de man bevindt, i.p.v. áchter de man zoals op de RWS.
Wat op deze kaart echter wel duidelijk wordt is de oprechtheid van de man naar de vrouw en het kind toe...hij heeft zijn linkerhand op zijn hart.En de oude man richt zijn blik naar hen, i.pv. naar de honden zoals op de RWS kaart.
De 'camera' heeft op deze kaart ook een beetje meer ingezoomd,er is minder van de zijkanten en de boven kant te zien...en slechts het kasteel is zichtbaar door de poort heen,niet de weegschaal...De open luiken van het huis geven weer dat er openheid is en ze stralen voor mij ook een welkom,ontvangen uit...ik zie de luiken als open armen.
Liefs
Palomino
Ricca:
Ook voor mij zit de oude man op de RW-kaart binnenshuis, in een schemerige ruimte, misschien een soort overdekte veranda. Aan de andere kant van de poort (dus op de achtergrond van de kaart) is de buitenwereld. De man en de vrouw staan precies onder de poort, op de grens van buitenwereld en binnenwereld, de uiterlijke en de innerlijke wereld. De vrouw heeft haar blik naar binnen gericht en de man naar buiten. Toch is de vrouw gekleed in rood (activiteit) en de man in blauw (passiviteit). Het houdt elkaar allemaal in evenwicht. De arm van de weegschaal staat horizontaal, dus de schalen zijn in evenwicht (ook al is één schaal niet te zien).
De NV-kaart, waarin op diverse manieren is afgeweken van de RW-kaart, is voor mij een totaal ándere kaart.
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/P10_NV.jpg
Er is veel meer openheid (meer licht, geopende luiken). Zelfs de oude man zit in het volle daglicht - en vooral dit laatste strookt niet met de RW-kaart. Ook de lichaamstaal van de jonge man is anders: hij heeft zich meer naar de vrouw toe gedraaid. Maar zij staat nog steeds van hem afgewend, met alleen haar hoofd in zijn richting. De tien pentakels liggen grotendeels óver de afbeelding, maar één pentakel verdwijnt gedeeltelijk achter de man...(hoe kan dat?). Hoe dan ook, het mysterieuze van de RW-kaart is hier voor mijn gevoel helemaal verdwenen. En dat geldt ook voor de HO-kaart...
http://img.photobucket.com/albums/v242/ricca/tarot/P10_HO.jpg
Ik gebruik de betekenis van de NV-kaart in dit geval niet voor de RW-kaart. Door min of meer het tegenovergestelde uit te beelden, maakt de NV-kaart mij wél iets duidelijk over de RW-kaart. Bijvoorbeeld hoe op de RW-kaart veel dingen niet aan het licht komen, onopgemerkt blijven, hoe gesloten de situatie is en hoe stereotiep de voorstelling eigenlijk is... Ook hoe druk de mensen met van alles en nog wat bezig zijn... Ze worden afgeleid door de dingen die van moment tot moment hun aandacht gevangen houden. Het bezoek, het kind, de honden, de praktische bezigheden. Echt zo'n moment waarop ook nog net de telefoon gaat... Zij worden in beslag genomen door de buitenwereld, zodat hun tijd vol is. Dat brengt me weer bij de oude man. Alleen hij heeft rust, en tijd, en geduld... Hij kan gewoon de opa zijn, maar zijn bijzondere mantel doet veel méér vermoeden. Wie hij ook is, het lijkt me dat hij alleen al door zijn aanwezigheid oproept om bewuster te leven, meer in het heden te zijn. Het feit dat alles op rolletjes loopt is nog geen reden om je daar niet over te blijven verwonderen...
Liefs,
Ricca
Ann:
Hai Ricca,
(ik ben beginnend, dat is vast duidelijk)
Ik blijf deze kaart trekken bij toekomstvragen bij een speciaal persoon van mij. Mijn vraag is echter: is dit zijn toekomst of een gezamelijke toekomst. Overigens geldt dat ook voor de hogepriester. Ik geloof dat ik mijn eigen uitkomsten niet vertrouw ???
Alvast dank voor je reactie!
Ann
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie